
Az
ENCJ
kétévente szervezi ezt a kérdőíves véleményfelmérést a bírák
körében arról, hogy miként értékelik az igazságszolgáltatás
függetlenségét országukban. A kérdőív - a szervezet szerint -
kiváló betekintést ad a bírók által esetleg tapasztalt
nyomásról, és kritikai értékelést is ad a tanácsok, valamint
más bírói hatóságok működéséről.
Az ENCJ bizonyos abban, hogy az ügyvédeknek is nagyon értékes rálátása van a bírák függetlenségére. Erre tekintettel, az ENCJ felkérte a CCBE-t, hogy végezzen el egy felmérést az ügyvédek körében a bírák függetlenségéről.
Annak
érdekében, hogy Európa bíróságai javuljanak, az ENCJ-nek
szüksége van visszajelzésekre az ügyvédektől, akik a legjobb
helyzetben vannak ahhoz, hogy kritikai értékelést adjanak arról,
hogy miként észlelik a bírói függetlenséget.
Az
eredmények az ENCJ Függetlenség
és Elszámoltathatóság
címmel tervezett jelentésében fognak megjelenni a bírák között
végzett hasonló kérdőíves felmérés eredményével
párhuzamosan.
A magyar nyelvű kérdőív ide kattintva érhető el.
- A CCBE időközi közlése: gyorsjelentés a március 7-ig beérkezett válaszok országszerinti számáról . (lásd: táblázat cikkünk végén). Magyarországról március 7-ig mindösszesen kilenc válasz érkezett
- A kérdőívek kitöltési-viszaküldési határideje: március 15.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Használati ajánlás a kérdőívhez
I.
A kérdésekre adott válaszok referencia időtartama az elmúlt két
év (2017. januártól)
II. Amennyiben másként nem kérik, a kérdéseket az alábbiak közül kell megválaszolni:
- Egyáltalán nem értek vele egyet.
- Nem értek vele egyet
- Nem tudom
- Egyetértek vele
- Teljesen egyetértek vele
III.
A válasz név nélkül kerül feldolgozásra, de kérik, a válaszoló
adja meg országa nevét, ahol ügyvédi tevékenységet folytat. A
kérdőív eredményeit ország-ország alapon közlik majd.
A
kérdőíven kérik az ügyvéd
- nemét,
- szakmai tapasztalatainak jellegét,
- szakmai tevékenysége révén milyen gyakran kerül bíróságokkal kapcsolatba?
- milyen fokú bíróságokkal áll legikább kapcsolatban?
- mely jogterülettel foglalkozik elsősorban?:

A kérdőíven ezekre a kérdésekre várják az ügyvédek válaszát
1a.
Mi
a véleménye arról a feltevésről, hogy az elmúlt két évben a
bírák nem megengedett nyomásnak vannak kitéve, azért hogy egy
adott ügyben vagy annak egy részében speciális módon hozzanak
döntést.
1b.
Amennyiben
egyetért vagy teljesen egyetért az 1a-val, ki által van nyomás a
bírákon? (Több válasz is lehetséges)
2a.
Mi
a véleménye arról a feltevésről, hogy országában
az elmúlt két évben egyes bírák kenőpénzt fogadtak el (pénzt
kaptak) vagy a korrució más formájában vettek részt (nem
pénzbeli ajándékot vagy előnyöket fogadtak el), mintegy
ösztönzésként, hogy adott ügy(ek)ben speciális módon
döntsenek.
2b.
Amennyiben
egyetért vagy teljesen egyetért a 2a-val, ez milyen
rendszerességgel fordult elő?
3.
Mi
a véleménye arról a feltevésről, hogy az elmúlt két évben
voltak olyan ügyek, amelyeket nem a megállapított szabályoknak és
eljárásoknak megfelelően osztottak szét a bírák között, abból
a célból, hogy hatást gyakoroljanak egyes ügyek kimenetelére.
4a.
Mi
a véleménye arról a feltevésről, hogy országában
a bírákat első kinevezésükkor nem csupán az alkalmasságuk és
tapasztalataik alapján nevezték ki az elmúlt két évben.
4b.
Mi a véleménye arról a feltevésről, hogy országában
a Kúriára (Legfelsőbb Bíróságra) kinevezett bírákat nem
csupán az alkalmasságuk és tapasztalataik alapján nevezték ki az
elmúlt két évben.
4c.
Mi
a véleménye arról a feltevésről, hogy országában
az elsőfokú és a fellebbviteli bíróságokra kinevezett bírák
nem csak alkalmasságuk és tapasztalataik alapján kerültek
előléptetésre/kinevezésre más pozícióba az elmúlt években (a
tapasztalatok magukban foglalhatják a szolgálati időt).
5.
Mi a véleménye arról a feltevésről, hogy az
elmúlt két évben országában egyes bírói döntéseket és
tevékenységeket nem megengedett módon befolyásolta a tényleges
vagy várható médiatevékenység (pl. sajtó, televízió vagy
rádió).
6.
Mi a véleménye arról a feltevésről, hogy az
elmúlt két évben országában egyes bírói döntéseket és
tevékenységeket nem megengedett módon befolyásolta a tényleges
vagy várható közösségi média tevékenysége (pl. Facebook,
Twitter vagy LinkedIn).
7.
Mi a véleménye arról a feltevésről, hogy országomban
az Országos Bírói Tanács megfelelő mechanizmusokat és
eljárásokat működtet annak érdekében, hogy eredményesen
megvédje a bírói függetlenséget.
8.
Mi
a véleménye arról a feltevésről, hogy az
elmúlt két évben a bíróságok közigazgatása nyomást gyakorolt
a bírákra, hogy egyes ügyekben bizonyos módon döntsenek.
9.
Mi
a véleménye arról a feltevésről, hogy országában az
elmúlt két évben az ítéletek, amelyek a kormány érdekeivel
ellentétesek voltak, általában végrehajtásra
kerültek/érvényesítették azokat.
10.
Értékelje
a
0
– 10-ig tartó listán (ahol 0 azt jelenti, hogy "egyáltalán
nem független" és a 10 azt jelenti, hogy "a legmagasabb
fokú a függetlenség szintje), a professzionális bírákat
országában.
11.
Mi
a véleménye arról a feltevésről, hogy országomban
a bírósági kötelességszegést megfelelő módon kezelik az
igazságügyi hatóságok.
12.
Mi
a véleménye arról a feltevésről, hogy
országában a bírósági korrupcióval az igazságügyi hatóságok
hatékonyan foglalkoznak.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

HÁTTÉR
European Network of Councils for the Judiciary (ENCJ, a Bírói Tanácsok Európai Hálózata)
Az
European Network of Councils for the Judiciary (a Bírói Tanácsok
Európai Hálózata, ENCJ)
egyesíti az európai uniós tagállamok nemzeti intézményeit,
amelyek függetlenek a végrehajtó és a jogalkotási szervektől,
és amelyek felelősek az igazságszolgáltatás támogatásáért a
független igazságszolgáltatásban.
2002
novemberében bírói tanácsok egy csoportja kezdeményezésére
meghívták az Európai Unió hasonló szervezeteiből származó
kollégáikat, hogy vegyenek részt a bírói tanácsok
konferenciáján. A cél az volt, hogy megismerkedjenek egymás
rendszereivel és szervezeteivel, hogy információt cseréljenek;
megismerjék egymás teljesítményeit (és hibáit), egyúttal
értékeljék az együttműködés lehetőségeit a különböző
területeken. Ezen túlmenően, egyetértettek abban, hogy maga az
Európai Unió s benne a bírák szerepe is - mind nemzeti, mind
pedig az Európai Unió vonatkozásában - fejlődő- és
alakulófélben van. Újabb és újabb kötelezettségekkel, valamint
feladatokkal kell szembenéznie a bíróságoknak mind tagországi,
mind pedig uniós szinten. Arra a következtetésre jutottak, hogy
nagyobb bírói együttműködésre van szükség. Ehhez pedig az is
kell - hangsúlyozták -, hogy a bírói testületek tagjai jól
ismerjék és megértsék a más tagállamok jogi és igazságügyi
rendszereit.
A
Bírói Tanácsok Európai Hálózatát (ENCJ) hivatalosan 2004-ben
alakították meg a római közgyűlésen. A hazai Országos Bírói
Tanács is tagja a nemzetközi szervezetnek.
A
szervezet az Európai Unió tagállamainak azon nemzeti végrehajtó
és jogalkotó testületeiből áll, amelyek a bíróságok
támogatásáért, valamint az bírói munka függetlenségéért
felelősek.
A
bíróságok támogatásáért és függetlenségéért a Bírói
Tanácsok Európai Hálózata különböző módon juttatja
kifejezésre felelősségét - amint magukról írják. Minden
tagszervezetre jellemző az autonómia és függetlenség a
végrehajtó és a jogalkotói hatalomtól. Bár etekintetben nincs
két egyforma tanács, mindannyian felelőséget éreznek az
igazságszolgáltatás nyomon követéséért és fejlesztésért.
Néhány tanácsnak (hagyományosan az észak-európai modellhez
tartozók) a szakpolitikai és vezetői feladatokkal, a
költségvetéssel kapcsolatos eljárásokkal kapcsolatban
rendelkeznek figyelemreméltó tapasztalatokkal, mások pedig
(hagyományosan a dél-európai modellhez tartozók) a bírói
utánpótlással, életpálya modell kialakításával, képzési és
fegyelmi intézkedésekkel kapcsolatos ügyekben járatosabbak.
Azokban a tagállamokban, ahol a fentiekben meghatározott
intézmények nincsenek, az adott igazságügyi minisztérium kaphat
megfigyelői státuszt. Az Európai Unió tagjelölt államainak
bírói testületei pedig megfigyelői státuszt kaphatnak.
Az
ENCJ alapszabályát 2007 novemberében Hágában fogadták el. 2007
decembere óta az ENCJ-t a belga jognak megfelelően nem
profitorientált nemzetközi társulásként ismerik el.
Az
Európai Bizottság pénzügyi támogatásával az ENCJ-nek állandó
irodája van Brüsszelben.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Magyarországi vonatkozások
Az üggyel kapcsolatos korábbi hírek:
- Nem beavatkozás céljából érkezik hazánkba az ENJC vezetője - nyilatkozta az OBT elnöke
- Magyarországra látogat az az Európai Igazságügyi Tanácsok Hálózatának új elnöke az OBT meghívására
- Az igazságszolgáltatás függetlensége folyamatos karbantartást és erősítést igényel – véli az ENCJ elnöke

Részlet a Bírói Tanácsok Európai Hálózata elnökének, Kees Sterknek a leveléből, amit a szervezet tavaly tavaszi budapesti tanácskozását és a hazai Országos Bírói Egyesülettel folytatott eszmecserét követően dr. Trócsányi Lászlónak írt 2018. október 1-jei keltezéssel.
Az eredeti angol nyelvű levél teljes szöveg ide kattintva olvasható.
Rendkívül
fontos számunkra, hogy az igazságszolgáltatás minden államban
méltányosan, pártatlanul és függetlenül érvényesüljön a
kölcsönös felelősség és bizalom jegyében.
Vannak bizonyos általános elvek, amelyeket minden tagállamban figyelembe kell venni az igazságszolgáltatás helyzetének mérlegelésekor.
- A bírák függetlensége minden államban alapvető jog; azon célból, hogy ügyében mindenki méltányos bírói döntést kaphasson.
- Annak érdekében, hogy a tagországokban a bírák méltányos döntésekett hozhassanak a) függetlennek kell lenniük bármely személy, de különösen is minden, az állam jogalkotási és végrehajtási köreiből származó befolyástól, b) bizonyos kiváltságokat meg kell kapniuk, mint például hivatali megbízási idejük biztonsága és a rögzített díjazás mértéke (lásd a Bírákról szóló Európai Charta 7. és 6.1. pontját).
- A bírói függetlenség biztosítása egy olyan igazságszolgáltatást követel meg, amely intézményesen is független a végrehajtó és a jogalkotóktó hatalomtól.
- Az intézményi függetlenséget legjobban egy olyan bírói tanács
útján lehet elérni, amely financiálisan
megfelelően el tudja tartani magát és biztosítja a megfelelő
finanszírozású igazságszolgáltatási rendszert, minek
következtében kifogástalan bírói döntéseket hoz. Képesnek
kell lennie az igazságszolgáltatás vezető szerepének ellátására.
(Lásd az ENCJ Budapesten 2008 májusában hozott határozatát).
- Az igazságszolgáltatás önkormányzatisága garanciákat nyújt és hozzájárul az igazságszolgáltatás függetlenségének megerősítéséhez, valamint az igazságügy hatékony, eredményes ügyintézéséhez, ezért a következő feladatok a Bírói Tanács - illetve egy vagy több független és autonom testület - hatáskörébe kell hogy tartozzanak:a) a bírák kinevezése és előléptetése, b) a képzés, c) a fegyelem és az igazságügyi etika, d) a bíróságok igazgatása, e) az igazságszolgáltatás pénzügyei, f) az igazságszolgáltatás teljesítménymenedzsmentje, g) a felek panaszainak feldolgozása, h) az igazságosság imázsának védelme, i) az állam igazságügyi politikájával kapcsolatos véleményalkotás, j) az igazságszolgáltatási rendszer értékelésére szolgáló rendszer felállítása, k) az igazságszolgáltatásra és/vagy bíróságokra vonatkozó jogszabályok kidolgozása vagy az arra való javaslattétel.
- A Bírói Tanács tagjainak legalább a fele kollégáik által
választott bírák kell hogy legyenek. Az Bírói Tanács maga kell
hogy irányítsa saját tevékenységét, valamint magának kell
ellenőriznie saját pénzügyeit, függetlenül a kormány
jogalkotási és végrehajtó ágazataitól.
- Röviden, a Bírói Tanácsnak független testületnek kell lennie,
amely átlátható és elszámoltatható módon működik. A bírói
tanácsok struktúráját, hatásköreit és eljárásrendjét úgy
kell megtervezni, hogy azok megvédjék és elősegítsék a bírói
függetlenséget és hatékony bírói rendszert. Ha nincsene fékek
és egyensúlyok, akkor a Bírói Tanács játékszere lehet a
végrehajtó hatalom, a jogalkotók vagy erős csoportok kezében, ez
pedig a bírói függetlenség aláásásához vezet. A bírói
tanácsok számára megfelelő emberi és pénzügyi erőforrásokat
kell biztosítani.
- Ami a bírósági reformot illeti, az ENCJ figyelembe vette a bírók
szerepét ebben a folyamatban. A bírói testületnek mindig részt
kell vennie a reform minden szakaszában közvetlenül vagy megfelelő
konzultációk útján. Ez azért fontos, mert a reformoknak meg kell
erősíteniük az bíróságokat, és nem megengedhető, hogy
gyengítsék függetlenségüket. Az bírósági reformok
tervezésekor fontos, hogy az lépésről lépésre történjék,
valamint hogy védelmet adjon a bíróságok irányításába történő
mértéktelen politikai beavatkozás ellen.
- A reformokat nem szabad hogy a bírákra, vagy a bíróskodás rendszerére vonatkozzon. Ugyanakkor a bíráknak nem szabad ellenségesek lenniük a bírósági rendszer korszerűsítésével és reformjával szemben, feltéve, hogy a reformok célja a bírósági rendszer minőségének javítása azoknak az érdekében, akik azt szolgálják. A bíráknak határozott hangot kell hallatniuk annak érdekében, hogy kifejezzék: ahhoz, hogy magas szintűszinten végezzék az igazságszolgáltatás munkáját, mennyire korlátozottak anyagi forrásaik.
- A reformot soha nem szabad egy önmagában zárt folyamatnak tekinteni, hanem össszefüggésben kell azt kezelni a bírósági és a rendszert érintő más, meglévő reformokkal.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
A felmérés időközi eredménye 2019. március 7-én
Narancs szín: eddig nem érkezett válasz, illetve kevesebb, mint 40 válasz érkezett
COUNTRY |
LANGUAGE |
Number of answers Received on Survey Monkey |
Link to the online Survey |
Austria |
German |
0 (answers expected to be uploaded on Survey Monkey soon) |
|
Belgium |
French speaking lawyers (in French) |
2 |
|
Flemish speaking lawyers (in Dutch) |
9 |
||
Bulgaria |
Bulgarian |
0 |
|
Croatia |
Croatian |
0 |
|
Cyprus |
Greek |
143 |
|
Czech Republic |
Czech |
164 |
|
Denmark |
Danish |
31 |
|
Estonia |
Estonian |
42 |
|
Finland |
Finnish |
1 |
|
France |
French |
34 |
|
Germany |
German |
6 |
|
Greece |
Greek |
94 |
|
Hungary |
Hungarian |
9 |
|
Ireland |
English |
55 |
|
Italy |
Italian |
1 |
|
Latvia |
Latvian |
126 |
|
Lithuania |
Lithuanian |
71 |
|
Luxembourg |
French |
41 |
|
Malta |
English |
0 |
|
Netherlands |
Dutch |
21 |
|
Poland |
Polish |
633 |
|
Portugal |
Portuguese |
187 |
|
Romania |
Romanian |
||
Slovakia |
Slovak |
206 |
|
Slovenia |
Slovenian |
154 |
|
Spain |
Spanish |
1 |
|
Sweden |
Swedish |
494 |
|
United Kingdom |
England and Wales |
26 |
|
Scotland |
5 |
||
Northern Ireland |
0 |