Vajon mennyire érettek most a vállalkozások adatvédelmi
szempontból?

Közleményében a Deloitte felidézte: ha megnézzük az elmúlt
három év mérlegét, 100 millió eurós bírságot kapott a francia
adatvédelmi hatóságtól a Google, miután a keresőóriás
felhasználói előzetes beleegyezése nélkül helyezett el
reklámokkal kapcsolatos sütifájlokat és erről nem megfelelően
tájékoztatta ügyfeleit. A British Airways légitársaságnak 20
millió fontjába került, hogy egy kibertámadás elkövetői több
százezer ügyfeladathoz fértek hozzá. Adatvédelmi incidens miatt
100, az ügyfélszolgálati irodán készített hangfelvételek miatt
pedig 60 millió forintot kellett fizetnie két magyar cégnek,
miután a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság
(NAIH) eljárást indított ellenük.
A tavalyi év legnagyobb visszhangot kiváltó, komoly bírságokkal
záruló adatvédelmi ügyei is mutatják, hogy a GDPR 2018-as
hatálybalépése óta még a legnagyobb vállalkozások sem tudtak
teljes körűen megfelelni a rendelet előírásainak. A Deloitte
Magyarország ezért felmérést készített arról, hogy
megvizsgálja, vajon a vállalkozások mennyire érettek adatvédelmi
szempontból. A felmérés tapasztalatai szerint az adatvédelmi
keretrendszerben, a jogi-, és IT kontrollok területén is sok még
a hiányosság.
A vállalkozások nehezen követik le az adatvédelemmel kapcsolatos
szabályok időközbeni változását. A GDPR-ral kapcsolatos
vállalati szabályozások ugyan kialakultak, de a gyakorlatban nem
működnek megfelelően. Az adatvédelmi keretrendszer statikus, és
rendszeres felülvizsgálata elmarad – hoz néhány példát a
felmérés eredményeiből dr. Kustos Petra, a Deloitte Legal
adatvédelmi csoportvezetője.
Pedig szerinte az adatvédelmi előírásoknak való megfelelés
befolyásolja a vállalkozások versenyképességét, hiszen a
beszállítók kiválasztásánál ma már az is szempont, hogyan
kezelik a személyes adatokat.
Ha fennáll a visszaélés veszélye, a fogyasztók egyre nagyobb
számban fordulnak az adatvédelmi hatósághoz – tette hozzá a
szakértő ügyvéd.
Pedig aki szeretne, az találhat segítséget. Az Európai Unió
támogatásával működő STAR II projekt ugyanis pont azt a célt
szolgálta, hogy mind a kis-, és középvállalkozások, mind az
adatvédelmi hatóságok támogatást kapjanak figyelemfelhívó
kampányok, hotline információs vonalak és egyéb megoldások
segítségével a GDPR megfelelésének javítására.
Az adatvédelmi szabályok betartása azért is rendkívül fontos,
mert egy adatvédelmi incidens sokba kerülhet a vállalkozások
számára – hívta fel a figyelmet Szöllősi Zoltán, a Deloitte
IT kockázatkezelési üzletágának igazgatója.
És
nem csak a komoly bírságok, vagy az érintettek kártalanítása
miatt. Az incidensek globális átlagos összköltsége 2020-ban 3.86
m USD volt egy erről szóló IBM felmérés szerint.
A megfelelő válaszintézkedések komoly emberi és anyagi
erőforrásokat és időbeni ráfordítást igényelnek; egy–egy
adatvédelmi incidens azonosítására és megfékezésére átlagosan
280 nap szükséges, ráadásul a költségek 39 százaléka az
incidens után több, mint egy évvel keletkezik. A legnagyobb
károkat azonban a reputációs veszteségek elszenvedése jelenti: a
válaszadók harmadánál komolyan sérült a cégük hírneve az
adatvédelmi incidens miatt – mondta dr. Szöllősi Zoltán.
A szakértő szerint a kritikus kockázatok bekövetkezését és az adatvédelmi keretrendszer megfelelő működtetését a legegyszerűbben adatvédelmi tisztviselő (DPO) alkalmazásával lehet elkerülni.