
2019 év végén több
alkalommal közzétette a GVH rekordösszegű bírságait, amelyek
sok esetben meghaladták az egymilliárd forintot. Ezekkel nagyrészt
fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat
büntetettek, de akadt közöttük kartell, vagyis versenytársak
közötti versenykorlátozó összejátszás miatt kiszabott, több
százmillió forintos szankció is.
A
GVH történetének rekordbírságait szintén kartellügyekben
szabta ki: 2017-ben összesen 9,5 milliárd forintot a végtörlesztő
kartell, 2004-ben összesen 7 milliárd forintot az autópálya
kartell miatt. Ezekben az ügyekben a vizsgált vállalkozások mind
túlnyomórészt nemzetközi hátterű nagyvállalkozások, bankok
voltak. A mostani ügyekben azonban megfigyelhető, hogy a GVH
nemcsak a nagy multikra csap le, de kisebb, magyar tulajdonú cégekre
is.
„Tavaly
a hat bírsággal érintett kartell közül ötben magyar hátterű
disztribútorok, illetve ajánlattevők is részt vettek a
jogsértésben, és rájuk pár százmillió forintos nagyságrendű
bírságokkal sújtott le a GVH.” – mondta dr. Ritter Eszter partner,
a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda versenyjogi
csoportjának társvezetője.
A
felsorolt ügyek között több, közbeszerzéseket érintő
összejátszás is van, amely a legsúlyosabb versenyjogsértések
közé tartozik, Magyarországon 2005. óta bűncselekménynek
számít, ráadásul a megbírságolt résztvevőt a
közbeszerzésekből is kizárják.

Hogyan buknak le a kartellezők?
A
kartellek felderítését a GVH erre szakosodott irodája végzi,
amely figyelemmel kíséri a piaci jelenségeket, valamint a GVH-hoz
érkező panaszokat, és így gyűjt az eljárásindítást
megalapozó bizonyítékot.
A
kartellról informátor is szolgáltathat bizonyítékot, aki így
bizonyos feltételek esetén a kiszabott bírság egy százalékát
elérő, de legfeljebb 50 millió forint személyi
jövedelemadó-mentes díjban részesülhet.
A
Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda szakértője szerint
ennél gyakoribb, hogy a még fel nem tárt kartell egyik résztvevője
jelenti be a jogsértést a hatóságnak. „Előfordulhat például,
hogy az egyik kartellezőnél tulajdonosváltozás, átstrukturálás,
esetleg belső, például munkaügyi vizsgálat miatt átvilágítást
végeznek és ennek során derülnek ki versenyjogsértő
gyakorlatok” – magyarázza dr. Sólyom Iván partner, az ügyvédi
iroda versenyjogi csoportjának társvezetője.
Önkéntes bejelentéssel csökkenthető a bírság
Egy vállalat önként bejelentheti a GVH-nak a versenykorlátozásban való részvételét, úgynevezett engedékenységi kérelemben, egyúttal a jogsértést alátámasztó bizonyítékot is szolgáltathat. Ha a cég elsőként tárta fel a GVH-nak a kartellt, vagy elsőként szolgáltatott megfelelő minőségű bizonyítékot, nem volt a kartell szervezője, valamint az eljárás során együttműködött a hivatallal, úgy a hátrányos következmények többsége alól mentesülhet. Így többek között a bírság kiszabása alól, a közbeszerzésekből nem zárható ki a kartell miatt, továbbá az esetleges kártérítési felelőssége is korlátozottabb mértékű lehet, mint a többi kartelltagé.
Ha
azonban a bejelentést csak másodikként vagy harmadikként teszi
meg, úgy csak bírságcsökkentésben részesülhet.
Ritter
Eszter kiemelte, hogy engedékenységi kérelemhez csatolt
bizonyítékot a GVH legtöbbször arra használja fel, hogy bírói
engedélyt kérjen előzetes értesítés nélküli helyszíni
vizsgálathoz (közismert néven: hajnali rajtaütésekhez). Ekkor az
együttműködés keretében a bejelentőt a GVH adott esetben a
kartelltevékenység folytatására is kötelezheti a majdani
rajtaütés minél sikeresebb lefolytatásának reményében.
Egyéb bírságcsökkentő módszerek
Engedékenységi kérelem hiányában is vannak eszközök a vizsgált vállalkozás számára, hogy a leendő bírságot minél nagyobb mértékben csökkentse. Amennyiben a bírságközlemény szerint tevőleges jóvátétellel reparálja a jogsértés negatív hatásait, vagy ha egy előzetes engedékenységi program alapján megfelelési erőfeszítéseket tesz, valamint, ha beismeri a jogsértést, úgy ezek mind bírságcsökkentő tételként vehetők figyelembe.
Végül
a GVH – saját döntése alapján – úgynevezett egyezségi
eljárást is kezdeményezhet a versenyfelügyeleti eljárás során,
melynek lényege, hogy 10-30%-os, sőt adott esetben magasabb mértékű
bírságcsökkentésért cserébe a vállalkozás elismeri a
jogsértést és lemond a határozat megtámadásának jogáról, így
az eljárás kevesebb ráfordítással hamarabb befejezhető.
Számos
eszköz áll a vállalkozások rendelkezésére ahhoz, hogy a GVH-val
együttműködve, az adott helyzetből a lehető legkisebb hátránnyal
kerüljenek ki. Még jobb lenne, ha eleve jogkövető magatartást
tanúsítanának, és a versenyjogi jogsértések megelőzéséért
megfelelési programot működtetnének. Magyarországon ezek a
programok a multinacionális vállalatok körében már magától
értetődő gyakorlatnak számítanak, így ez a magyar cégektől is
egyre inkább elvárható lesz. Ráadásul a GVH is számos
kiadvánnyal segíti a hazai cégek megfelelését. – tették hozzá
a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda versenyjogi
csoportjának vezetői.
Mekkora lehet a bírság?
A GVH 2017-ben adta ki a jelenleg hatályos, 11/2017. sz. bírságközleményét, melyet többek között versenykorlátozó megállapodásokra alkalmaz, és a bírságot rendszerint a közlemény alapján, többlépcsős számítással határozza meg.
A kiindulópont a releváns forgalom, amely jogsértéssel érintett pályázat esetén a tender nettó értéke, egyéb esetben a jogsértő vállalkozás által az érintett piacon a jogsértés időtartama alatt a jogsértéssel érintett áruk értékesítése révén elért nettó árbevétel.
Ezt az összeget a jogsértés súlyát kifejező arányszám módosítja. Ezt követően kerül sor a súlyosító és enyhítő körülmények figyelembevételére, illetve további szempontok szerinti korrekciójára, ideértve többek között a vállalkozás részéről tanúsított együttműködést és a bírságmaximumot, melyet a bírság nem haladhat meg. Utóbbi a bírságot kiszabó határozatban azonosított vállalkozáscsoport előző évi nettó árbevétele tíz százalékának megfelelő összeg.