
Technikailag az MLI-t aláíró országok kiválasztják azokat az
államokat, amelyekkel fennálló adóegyezményüket módosítani
kívánják, és megjelölik az MLI azon rendelkezését, amelyet be
kívánnak emelni a megjelölt adóegyezményekbe. Amennyiben két
szerződő állam kölcsönösen megjelöli módosításra az
egymással kötött adóegyezményét, és az MLI ugyanazon
rendelkezéseit kívánják alkalmazni a közös adóegyezményükre
vonatkozóan, akkor a változások életbe lépnek és alkalmazandók
lesznek miután mindkét fél belső joga alapján hatályba léptette
az MLI alkalmazását – írta közleményében a Deloitte.
Az eddig aláíró 95 ország közül már mintegy 63 ország
ratifikálta az MLI-t, legutóbb Horvátország, Malajzia, Észtország
és Barbados. A közelmúltban Magyarország is elkezdte a
ratifikáció folyamatát és az Országgyűlés részére február
9-én benyújtásra került az MLI kihirdetéséről szóló
törvényjavaslat.
A törvényjavaslat alapján Magyarország 74 adóegyezménye módosul
majd az MLI választott rendelkezéseivel, amennyiben minden érintett
partnerország kihirdeti az MLI alkalmazását. A vonatkozó
törvényjavaslat február 22-én elfogadásra is került – mondta
el dr. Póczak Ferenc, a Deloitte adóosztályának partnere.
Az MLI hatálybalépésének időpontját a külügyminiszter fogja
az MLI rendelkezései alapján megállapítani. A módosított
adóegyezmények alkalmazásának kezdeti időpontja eltérő lesz,
tekintettel arra, hogy az MLI hatályba lépésének időpontja az
egyes partnerállamok tekintetében más és más. Az MLI speciális
szabályai alapján azonban várható, hogy a módosítások 2022-ben
már alkalmazandók lesz azon partnerállamokkal kötött
adóegyezmények esetében, ahol az MLI már hatályba lépett.
Magyarország az adóegyezmények módosítása tekintetében
többnyire az OECD által meghatározott minimum követelményeket
választotta. Ennek következtében radikális változások nem
várhatók a Magyarországot is érintő nemzetközi adózási
kérdésekben annak ellenére, hogy nagyszámú kétoldalú egyezmény
módosul.