Az európai elfogatóparanccsal ellentétben az európai nyomozási
határozatot kibocsáthatja valamely tagállam olyan ügyészsége,
amely ki van téve azon kockázatnak, hogy a végrehajtó hatalomtól
származó egyedi rendelkezéseknek vagy utasításoknak alá lehet
rendelve. Az európai nyomozási határozattal érintett személy
alapvető jogai kellő védelemben részesülnek mind a kibocsátás
szakaszában, mind pedig a más tagállamban történő végrehajtás
szakaszában – mondta ki az Európai Unió Bírósága a C-584/19.
sz. ügyben hozott ítéletében.
A Staatsanwaltschaft Hamburg (hamburgi ügyészség, Németország)
csalás miatt nyomozást indított A. és további ismeretlen
személyek ellen. Azzal gyanúsítják őket, hogy 2018 júliusában
jogellenesen megszerzett adatok felhasználásával tizenhárom
átutalási megbízást hamisítottak, amelyek alapján összesen
hozzávetőleg 9800 euró került átutalásra az A. nevére szóló,
egy osztrák banknál vezetett bankszámlára. Ezen ügy felderítése
keretében a hamburgi ügyészség 2019 májusában európai
nyomozási határozatot bocsátott ki, amelyet továbbított a
Staatsanwaltschaft Wiennek (bécsi ügyészség, Ausztria), és
amelyben arra kérte a bécsi ügyészséget, hogy a szóban forgó
bankszámla érintett időszakra vonatkozó kivonatainak másolatát
továbbítsa számára. Márpedig az osztrák büntetőeljárási
törvénykönyv szerint az osztrák ügyészség előzetes bírósági
jóváhagyás nélkül nem rendelhet el ilyen nyomozási cselekményt.
Így 2019. május végén a bécsi ügyészség az említett
nyomozási cselekmény jóváhagyását kérte a Landesgericht für
Strafsachen Wientől (bécsi regionális büntetőbíróság,
Ausztria).
E bíróság előtt, miután megállapította többek között, hogy
a német bíróságok szervezetéről szóló törvény szerint a
hamburgi ügyészség utasításokat, köztük egyedi utasításokat
is kaphat a Justizsenator von Hamburgtól (hamburgi igazságügyi
miniszter, Németország), felmerült a kérdés, hogy ezt az európai
nyomozási határozatot az osztrák hatóságoknak végre kell-e
hajtaniuk. Ezek a kérdések konkrétabban arra vonatkoztak, hogy
alkalmazható-e az európai nyomozási határozatról szóló
irányelv összefüggésében a Bíróságnak a 2002/584
kerethatározat értelmében vett európai elfogatóparancsot
„kibocsátó igazságügyi hatóság” fogalmára vonatkozó
közelmúltbeli ítélkezési gyakorlata. Következésképpen az
említett bíróság úgy határozott, hogy a Bírósághoz fordul
azzal a kérdéssel kapcsolatban, hogy valamely tagállami ügyészség
az ezen irányelv értelmében vett európai nyomozási határozat
kibocsátására hatáskörrel rendelkező „igazságügyi
hatóságnak” tekintendő-e annak ellenére, hogy ki van téve azon
kockázatnak, hogy alá lehet rendelve a végrehajtó hatalomtól
származó egyedi rendelkezéseknek vagy utasításoknak ezen
határozat meghozatala keretében.
Az Európai Bíróság álláspontja
A nagytanácsban eljáró Bíróság megállapítja, hogy az európai nyomozási határozatról szóló irányelv értelmében vett „igazságügyi hatóság” és „kibocsátó hatóság” fogalma alá tartozik valamely tagállami ügyész, vagy általánosabban valamely tagállami ügyészség, függetlenül az ügyész vagy az ügyészség és e tagállam végrehajtó hatalma között fennálló, törvényben meghatározott alárendeltségi viszonytól, amely alapján ki van téve azon kockázatnak, hogy közvetlenül vagy közvetetten alá lehet rendelve a végrehajtó hatalomtól származó egyedi rendelkezéseknek vagy utasításoknak az európai nyomozási határozat kibocsátására vonatkozó határozat meghozatala keretében.
E tekintetben a Bíróság elöljáróban megjegyzi, hogy az európai
nyomozási határozat csak akkor hajtható végre, ha az azt
kibocsátó hatóság „kibocsátó hatóság”, és hogy
amennyiben ezt a határozatot nem az adott ügyben hatáskörrel
rendelkező bíró, bíróság, nyomozási bíró vagy ügyész
bocsátja ki, azt egy „igazságügyi hatóságnak” érvényesítenie
kell mielőtt azt végrehajtás céljából más tagállamnak
továbbítanák.
E pontosítást követően a Bíróság először is megjegyzi, hogy
az európai elfogatóparancsról szóló kerethatározattól
eltérően, amely anélkül hivatkozik a „kibocsátó igazságügyi
hatóságra”, hogy az e fogalom alá tartozó hatóságokat
konkrétan megnevezné, az ügyész az európai nyomozási
határozatról szóló irányelvben kifejezetten szerepel azon
hatóságok között, amelyek a bíróhoz, a bírósághoz vagy a
nyomozási bíróhoz hasonlóan „kibocsátó hatóságnak”
tekintendők. Ezenkívül a Bíróság megjegyzi, hogy ebben az
irányelvben az ügyész azon „igazságügyi hatóságok” között
szerepel, amelyek jogosultak az európai nyomozási határozatot
érvényesíteni, mielőtt azt a végrehajtó hatóságnak
továbbítanák, amennyiben ezt a határozatot nem az adott ügyben
hatáskörrel rendelkező bíró, bíróság, nyomozási bíró vagy
ügyész bocsátotta ki. Megállapítja, hogy az említett irányelv
nem köti az ügyész „kibocsátó hatóságnak”, illetve
„igazságügyi hatóságnak” minősülését ahhoz, hogy ne
álljon az adott tagállam végrehajtó hatalmával szemben
törvényben meghatározott alárendeltségi viszonyban.
Ezt követően a Bíróság hangsúlyozza, hogy az európai nyomozási határozat kibocsátására vagy érvényesítésére eltérő eljárás és garanciák vonatkoznak, mint amelyek az európai elfogatóparancs kibocsátását övezik. Különösen arra hivatkozik, hogy az európai nyomozási határozatról szóló irányelv értelmében az ilyen határozatot kibocsátó vagy érvényesítő ügyésznek figyelembe kell vennie az arányosság elvét és az érintett személy alapvető jogait, és hogy a határozatával szemben a hasonló belföldi esetekben igénybe vehetőekkel egyenértékű, hatékony jogorvoslati lehetőségeknek kell rendelkezésre állniuk. A Bíróság ezenkívül hangsúlyozza, hogy ez az irányelv lehetővé teszi a végrehajtó hatóság és tágabb értelemben a végrehajtó állam számára, hogy különböző mechanizmusok révén biztosítsa ezen elv és az érintett személy alapvető jogainak tiszteletben tartását. A Bíróság ez alapján megállapítja, hogy az európai nyomozási határozatról szóló irányelv számos olyan garanciát tartalmaz, amely lehetővé teszi az érintett személy alapvető jogai védelmének biztosítását mind az európai nyomozási határozat kibocsátása vagy érvényesítése szakaszában, mind pedig annak végrehajtása során.
Végül a Bíróság megjegyzi, hogy az európai nyomozási határozat
eltérő célokat követ, mint az európai elfogatóparancs. Míg
ugyanis az európai elfogatóparancs a büntetőeljárás
lefolytatása, vagy szabadságvesztés-büntetés, illetve
szabadságelvonással járó intézkedés végrehajtása végett
keresett személy elfogására és átadására irányul, addig az
európai nyomozási határozat célja egy vagy több konkrét
nyomozási cselekmény végrehajtása bizonyítékszerzés céljából.
Így, még ha bizonyos nyomozási cselekmények kényszerítő
jellegűek is lehetnek, az európai nyomozási határozat – az
európai elfogatóparanccsal ellentétben – nem olyan jellegű,
hogy sértené az érintett személy szabadsághoz való jogát.
Ennélfogva a Bíróság szerint, tekintettel az európai elfogatóparancsról szóló kerethatározat és az európai nyomozási határozatról szóló irányelv közötti eltérésekre, nem alkalmazható az európai nyomozási határozatról szóló irányelv összefüggésében a közelmúltban hozott ítéleteiben elfogadott azon értelmezés, amely szerint az e kerethatározat értelmében vett „kibocsátó igazságügyi hatóság” fogalma nem foglalja magában azokat a tagállami ügyészségeket, amelyek ki vannak téve azon kockázatnak, hogy a végrehajtó hatalomtól származó egyedi utasításoknak alá lehetnek rendelve.