Az üggyel kapcsolatos fontosabb korábbi közleményeink:
- Komoly jelentősége van annak, ki lesz bírósági elnök
- Erős kritikával illette a bírósági rendszert egy törvényszéki elnök
- Megválasztották az új Országos Bírói Tanács tagjait - Merre tovább?
- Nem fogadta el dr. Fazekas Sándor FT elnöki helyre beadott pályázatát dr. Handó Tünde, az OBH elnöke
- Kitört a bírósági háború?
A
vitáról szóló beszámolóink sorában legutóbb azt a
dokumentumot ismertettük
(ide kattintva olvasható), amelyet az OBH adott ki, s amelyben a dr.
Handó Tünde elnökölte hatóság az OBT működésének
legitimitását vonta kétségbe, miután annak több tagja a
közelmúltban lemondott tisztéről. Az OBT erre válaszoló, május
16-i közleménye tételesen cáfolja az OBH érvelését.
Mulasztási lista
Az Országos Bírói Tanács elnöke, dr. Hilbert Edit arról tájékoztatta a testületet, hogy az OBH elnöke, dr. Handó Tünde
- az ülésről való távolmaradását előzetesen kimentette, egyúttal
- visszavonta egy járásbíróság elnökének ismételt kinevezéséhez való hozzájárulásra vonatkozó korábbi előterjesztését.
- az ismételt felhívás ellenére sem terjesztette elő a bírósági vezetők vizsgálatának elvégzésére vonatkozó kötelezettség teljesítéséről, valamint a munkatehermérésnek, az országos munkateher meghatározásának és felülvizsgálatának kötelezettsége teljesítéséről szóló beszámolót.
Megfosztatnák tisztségétől az OBH elnökét?
A dokumentumban Országos Bírói Tanács felhívja az OBH elnökét, hogy haladéktalanul tegyen eleget az OBT irányába fennálló törvényi kötelezettségeinek, tegye meg a szükséges előterjesztéseket, érdemben válaszolja meg az OBT felhívásait, és a felügyeleti tevékenység gyakorlásához szükséges tájékoztatásokat adja meg. Amennyiben ennek nem tesz eleget, az OBT megfontolja a Bszi. 74. § szerinti eljárás kezdeményezését.
Íme, a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról (Bszi.) szóló hivatkozott törvény rendelkezése:
74. § (1) Tisztségtől való megfosztással szűnik meg a megbízatás, ha az OBH elnöke neki felróható okból 90 napon túlmenően nem tesz eleget megbízatásából eredő feladatainak, továbbá ha valamely cselekménye, magatartása vagy mulasztása miatt a tisztségére méltatlanná vált. A tisztségtől való megfosztást a köztársasági elnök vagy az OBT a tagjai kétharmadának szavazatával meghozott határozatával indítványozza az Országgyűlésnél.
(2) A tisztségtől való megfosztást az (1) bekezdésben foglaltak szerinti indítvány megtételére jogosult, az arra alapot adó ok vizsgálatát követően - az okok részletes kifejtésével, és az azok alapjául szolgáló iratok egyidejű csatolásával - indítványozhatja. Az indítványt az Országgyűlés igazságüggyel foglalkozó bizottsága megvizsgálja, és javaslatot tesz az Országgyűlésnek a határozat tartalmára.
Az OBH tévesen értelmezi a vonatkozó jogszabályokat
Az
OBT szerint az OBH elnökének több fórumon is – elsősorban a
médiában – kifejtett álláspontja az OBT működésével
kapcsolatban téves jogértelmezésen alapul. Az OBH elnöke nem
nyilváníthatja az őt felügyelő OBT működését
törvénysértőnek, illetve hatásköreinek jogszerű gyakorlását
és munkavégzését sem akadályozhatja.
A
bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló törvény
úgy rendelkezik – fejti ki a bírók testülete -, hogy az OBT-nek
15 tagja van, azonban a törvénynek nincs olyan rendelkezése, mely
szerint a testület csak akkor működhet, ha teljes a létszáma. A
törvény azt sem írja elő, hogy valamennyi bírósági szint
képviseltetve legyen a működéséhez vagy határozatképességéhez.
Ilyen szabály – szögezi le közleményében az OBT - csak a tagok
megválasztására vonatkozó rendelkezések között található,
amikor a szintek előírt arányú képviselete, a 15 tag és 14
póttag az OBT létrejövetelének a feltétele.
Az OBH értelmezése: életszerűtlen
Az
OBT arra is rámutat, hogy az OBH elnökének értelmezése szerinti
szabályozás nem is lenne életszerű, hiszen például, ha a Kúria
elnöki tisztsége bármely okból betöltetlenné válna, az OBT a
csökkent létszám miatt, illetve a kúriai szint képviseletének
hiányában nem működhetne tovább. Azonban egy nem működő
testület nem tudna előzetesen véleményt nyilvánítani az
elnökjelölt személyéről, ami nélkül a Kúria elnöke nem
választható meg.
Arra
az esetre, ha valamilyen okból nem biztosított az OBT teljes
létszáma és valamennyi bírósági szint képviselete sem érvel a
továbbiakban az OBT -, a törvény 92. §-a csak egyetlen
jogkövetkezményt ír elő, azt, hogy póttagválasztást kell
tartani. Ezt is csak akkor, ha a póttagok száma 5 fő alá csökken.
Az OBT zavartalan működése akkor nem biztosítható, ha a tagok
száma 10 fő alá csökken, mert így a teljes tagsághoz (15 fő)
viszonyított határozatképesség már nem állhat fenn. Amíg van
összesen 5 póttag, akkor sem lehet új póttag-választást
tartani, ha az egyes bírósági szintek nem jutnak képviselethez.
A
Bszi. 91. § (1) bekezdése tiltja – mutat rá az OBT -, hogy a
törvényben tételesen meghatározott felső határt bírósági
szintenként és összeségében a tagok száma átlépje, azonban
azt nem zárja ki, hogy a tanács szintenként kevesebb taggal
működjön.
Ez
hasonlóan van más döntéshozó testületeknél is utal az OBT egy
példára: az Országgyűlés működését sem teszi törvénysértővé,
ha egy egyéni választókerületi országgyűlési képviselői hely
megüresedik, noha az érintett választókerület polgárai
időlegesen ez esetben képviselet nélkül maradnak.
Az OBT megkerülhetetlen
Az
OBT az igazságszolgáltatás fontos közjogi intézménye –
hangsúlyozza a testület -, amely nélkül a bíróság központi
igazgatása nem működik jogszerűen. Az OBT nélkül a folyamatban
lévő bírói és bírósági vezetői pályázatokat egyetértési
jog gyakorlásával nem lehet elbírálni, az OBT által már
odaítélt díjak, kitüntetések nem adhatóak át, nincs lehetőség
összeférhetetlenség alóli felmentésre, továbbá a felmentési
idő alatt a munkavégzési kötelezettség alóli mentesítésre,
illetve bírósági vezető ismételt kinevezésére a második
alkalmat meghaladóan, és nem választhatók meg a szolgálati
bíróságok tagjai sem.
Az OBH elnöke el akarja lehetetleníteni az OBT működését
Az
OBH elnöke álláspontjának elfogadása azt jelentené – hívja
fel kemény szavakkal a veszélyre a figyelmet az OBT –, hogy
szervezett lemondásokkal egy alkotmányos intézmény működése
ellehetetleníthető, és a központi igazgatás felügyelet nélkül
maradhat. Ezért felelőtlennek tartják az Országos Bírósági
Hivatal elnökének közleményét, amely meggyőződésük szerint
figyelmen kívül hagyja a bírák érdekeit.
Sajnálatukat
fejezik ki, hogy az OBH elnöke miközben a párbeszéd fontosságát
hangsúlyozza, az erre lehetőséget biztosító üléseken nem vesz
részt.
Az OBT törvényesen működik
Végül a testület leszögezi: az OBT a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló törvény szabályai szerint jelenleg is törvényesen működik, az üléseit a tervezett napirendekkel megtartja, amelyre az OBH elnökét a jövőben is mindig meghívja.
Az Országos Bírósági Tanács közleménye teljes terjedelmében ide kattintva olvasható.