
A magyar szabályozás, amely lehetővé teszi, hogy a legfőbb
ügyész a Kúriánál valamely alsóbb fokú büntetőbíróság
előzetes döntéshozatalra utaló határozatával szemben a
törvényesség érdekében bejelentett jogorvoslattal éljen,
valamint a Kúriának a törvénysértő jelleget megállapító
határozata, sérti a fent említett lehetőséget,
összeegyeztethetetlen az uniós joggal – mondta ki az Európai
Unió Bíróságának főtanácsnoka, adja hírül a április 15-i sajtóközleményében az EUB.
A svéd állampolgár esete
Közleményében az EUB felidézi: 2015-ben a magyar hatóságok
őrizetbe vettek egy svéd állampolgárt, majd gyanúsítottként
hallgatták ki lőfegyverrel és lőszerrel visszaélés vétségének
gyanúja miatt. A terhelt kihallgatásán, amelyet követően
szabadon bocsátották, tolmács közreműködésével közölték
vele a gyanúsítást. Azóta Magyarországon kívül tartózkodik,
és a magyar hatóságok által küldött idézés „nem kereste”
jelzéssel érkezett vissza.
Az ügyészség a szóban forgó bűncselekménnyel kapcsolatban
pénzbüntetés kiszabását indítványozza, így a büntetőeljárást
lefolytató Pesti Központi Kerületi Bíróságnak a nemzeti jog
szerint a terhelt távollétében kell lefolytatnia az eljárást,
akit azonban kirendelt védő képvisel.
Mivel e bíróság szerint semmilyen információ nincs arra
vonatkozóan, hogy a terhelt kihallgatásán közreműködő
tolmácsot milyen módon választották ki, és a képességeit
hogyan ellenőrizték, sem pedig arra vonatkozóan, hogy a tolmács
és a terhelt megértette-e egymást, kétségei vannak afelől, hogy
a magyar hatóságok tiszteletben tartották-e a büntetőeljárás
során a terhelteket az Unióban megillető jogokkal kapcsolatos
irányelveket. Így e bíróság ezen irányelvek rendelkezéseinek
értelmezését kéri a Bíróságtól a megfelelő minőségű
tolmácsoláshoz való jognak és a váddal kapcsolatos
tájékoztatáshoz való jognak a terhelt távollétében folytatott
eljárás sajátos esetére vonatkozó terjedelmével kapcsolatban.
Alacsony javadalmazása sérti-e az uniós jogban rögzített bírói függetlenség elvét?
Ezenkívül a nemzeti bíróság azzal kapcsolatban vár választ a
Bíróságtól, hogy a bírósági elnököknek az Országos Bírósági
Hivatal (OBH, Magyarország) – az Országgyűlés által kinevezett
– elnöke által ideiglenes megbízással történő közvetlen
kinevezése, és a magyar bíráknak a rájuk ruházott feladatok
jelentőségéhez képest állítólagosan alacsony javadalmazása
sérti-e az uniós jogban rögzített bírói függetlenség elvét.
Végül a magyar bíróság arra is választ vár, hogy ellentétes-e
az uniós joggal egyrészt az, hogy a Kúria a legfőbb ügyész
indítványára az előzetes döntéshozatalra utaló végzését –
annak a jelen ügyre vonatkozó jogi hatályát nem érintően –
törvénysértőnek minősíti amiatt, hogy az előterjesztett
kérdések nem relevánsak az alapügy megoldása szempontjából,
illetve másrészt az, hogy a kérdést előterjesztő bíróval
szemben ugyanezen okok miatt fegyelmi eljárást kezdeményeznek.
Irreleváns és elfogadhatatlan kérdések
Április 15-én ismertetett indítványában Priit Pikamäe főtanácsnok
emlékeztet arra, hogy az előzetes döntéshozatalra előterjesztett
kérdés elfogadhatóságának feltétele, hogy a Bíróság által
meghozandó határozat szükséges legyen a kérdést előterjesztő
bíróság által az előtte folyamatban lévő ügyben kialakítandó
ítélete meghozatalához. Mindenekelőtt úgy véli, hogy a bírósági
elnököknek az OBH elnöke által ideiglenes megbízással történő
közvetlen kinevezésére és a bírák javadalmazására vonatkozó
kérdések a szóban forgó büntetőeljárás kimenetele
szempontjából irrelevánsak, éppen ezért elfogadhatatlanok.
Ugyanezen indokkal a főtanácsnok azt javasolja, hogy a Bíróság nyilvánítsa elfogadhatatlannak a kérdést előterjesztő bíróval szembeni fegyelmi eljárás kezdeményezésének jogszerűségével kapcsolatos kérdést, miután ráadásul az említett eljárást kezdeményező aktust időközben visszavonták, és az eljárást megszüntették.
Az előzetes döntéshozatali mechanizmus hátráltatása
Továbbá a főtanácsnok úgy értékeli, hogy a Kúria vitatott ítélete és az alapul szolgáló nemzeti szabályozás sérti a nemzeti bíróság azon lehetőségét, hogy előzetes döntéshozatal iránti kérelemmel forduljon a Bírósághoz, és ezáltal hátráltatja az előzetes döntéshozatali mechanizmus működését. E tekintetben a főtanácsnok emlékeztet arra, hogy ez a mechanizmus a nemzeti bíróság és a Bíróság közötti párbeszéden alapul, amelynek megindítása teljes mértékben a nemzeti bíróságnak az említett kérelem helytállóságára és szükségességére vonatkozó mérlegelésétől függ. Ezzel kapcsolatban a főtanácsnok hangsúlyozza, hogy kizárólag a Bíróság hivatott e mérlegelés megalapozottságát értékelni az előzetes döntéshozatalra előterjesztett kérdések elfogadhatóságának vizsgálata keretében. Következésképpen a főtanácsnok megjegyzi, hogy az uniós jog elsőbbsége alapján a kérdést előterjesztő bíróságnak figyelmen kívül kell hagynia ezt az ítéletet, illetve az alapul szolgáló nemzeti szabályozást.
Nem kötelező, de hiánya panaszolható
Végül a főtanácsnok úgy véli, hogy bár az uniós jog konkrét eredménykötelezettséget ír elő a tagállamok számára a tolmácsolás minőségét illetően, a megfelelő képesítéssel rendelkező független tolmácsok nyilvántartásának létrehozását nem teszi kötelezővé. Mindazonáltal a gyanúsítottaknak vagy a vádlottaknak biztosítani kell a lehetőséget arra, hogy panaszt tegyenek a büntetőeljárásban számukra biztosított tolmácsolás minőségével kapcsolatban.
Az ügyvéd szerepe
Ugyanígy, amennyiben a gyanúsítottakat vagy a vádlottakat
őrizetbe veszik, illetve fogva tartják, az uniós jog megköveteli,
hogy az általuk értett nyelven tájékoztassák őket a
bűncselekményről, amelynek elkövetésével gyanúsítják vagy
vádolják őket. Amennyiben a tárgyalás megtartásáról
előzetesen tájékoztatott, és ügyvéd által képviselt terhelt
távollétében hoznak ítéletet, ezen ügyvéd számára lehetővé
kell tenni, hogy a hatáskörrel rendelkező bíróság előtt
vitassa, hogy a tájékoztatáshoz való jogot a büntetőeljárásban
miként alkalmazták, ideértve a terheltnek a gyanúsítással vagy
a váddal kapcsolatos, az általa értett nyelven történő
tájékoztatását.
Azt a kérdést illetően, hogy a büntetőeljárás valamely későbbi szakaszában pótolható-e a terheltnek a váddal kapcsolatos és a nyomozati szakban elmaradt tájékoztatása, a főtanácsnok kiemeli, hogy e tájékoztatás érvényesen nyújtható a terheltet képviselő ügyvéd részére, mégpedig legkésőbb akkor, amikor a vád megalapozottságára vonatkozó tárgyalás a nemzeti bíróság előtt ténylegesen megindul.
Az EUB közleménye teljes terjedelmében ide kattintva olvasható.