Készül az Európai Bizottság idei jogállamisági jelentése.
Ehhez szolgáltatott együtt anyagot az Európai Bizottság
kérdéssorára válaszolva nyolc magyar civil szervezet: az Amnesty
International Magyarország, az Eötvös Károly Intézet, a
K-Monitor, a Magyar Helsinki Bizottság, a Mérték Médiaelemző
Műhely, a Political Capital, a Társaság a Szabadságjogokért és
a Transparency International Magyarország – közölte honlapján
Amnesty International Magyarország.
Mi is történt 2020-ban a magyar jogállammal, tekintettel az
igazságszolgáltatás, bíróság, ügyészség, ügyvédek
helyzetére?
Bírói és bírósági vezetői kinevezések
Egy 2019. decemberi salátatörvény lehetővé tette, hogy az
alkotmánybírók kérésükre bírói kinevezést kapjanak,
kiiktatva a más esetekben kötelező pályázati eljárást. Ők ily
módon alkotmánybírói megbízatásuk megszűnésekor automatikusan
átkerülnek a Kúriára, és akár tanácselnökök is lehetnek ott.
2020. július 1-jén az új szabály alapján az Alkotmánybíróság
nyolc tagja kapott bírói kinevezést, akik közül mindössze
ketten rendelkeztek korábban tárgyalótermi tapasztalattal. Varga
Zs. Andrást, a legfőbb ügyész egykori helyettesét, néhány
hónappal később a köztársasági elnök a Kúria elnökének
jelölte. Az Országos Bírói Tanács (OBT) elsöprő többséggel,
13:1 arányban elutasította a jelöltet, azzal, hogy a bírósági
rendszer élén olyan személynek kell állnia, aki dolgozott már
bíróként, illetve más hatalmi ágaktól független, és külső
szemlélő számára sem kétséges a pártatlansága. A
kormánytöbbség ennek ellenére kilenc évre megválasztotta Varga
Zs. Andrást a Kúria elnökének, és ezzel párhuzamosan
kibővítette a jogköreit. Az elnök kizárólagos jogot kapott a
jogegységi panasz tanács tagjainak kinevezésére. Ez a testület
kiemelten fontos szerepet játszik az ítélkezésben, mert minden
más bíróra kötelező érvénnyel határozza meg a jogszabályok
értelmezését. Emellett a Kúria új elnöke arra is jogot kapott,
hogy bármikor elrendelje a Kúrián az ötfős tanácsok
alkalmazását (a jelenlegi háromfős tanácsok helyett). Ez
jelentősen növelheti a kúriai bírók számát, és az így
keletkező új bírói álláshelyek betöltése jórészt a Kúria
elnökétől függ majd. A Kúriát így akár a kormányhoz közel
álló bírókkal is feltölthetik – például azokkal, akik
kizárólag kormánypárti támogatással lettek alkotmánybírók.
A bírósági vezetők kinevezése során Handó Tünde, az Országos
Bírói Hivatal (OBH) korábbi elnöke számos esetben törvénysértő
módon, érdemi indoklás nélkül figyelmen kívül hagyta a bírói
testületek véleményét. Több alkalommal valós ok nélkül
érvénytelennek nyilvánított vezetői pályázatokat, és a
pályázati rendszert megkerülve nevezett ki ideiglenesen bírói
vezetőket. Senyei György, az OBH jelenlegi elnöke rendszerint
figyelembe veszi a bírói tanácsok véleményét, ebben a
tekintetben tehát javult a helyzet. A visszaélés lehetősége
ugyanakkor megmaradt.
A bírák körében nem keltett jó visszhangot, hogy az OBH új
elnöke Varga Judit igazságügyi miniszter anyósát jelölte az OBH
alelnöki posztjára.
A törvényes bíróhoz való jog
Egy 2020-ban elfogadott törvény lehetővé tette az OBH elnöke
számára, hogy bármely bírót a bírósági rendszeren kívüli
állami szervhez, például kormányhivatalokba vagy az ügyészségre
helyezzen át. Az áthelyezett bírók jelentősen magasabb
díjazásban részesülnek, és a kihelyezést követően pályázat
nélkül nyerhetnek tanácselnöki kinevezést, akár korábbi
álláshelyüknél magasabb bíróságon is. Az áthelyezett bírók
ráadásul olyan ügyekkel is foglalkozhatnak, amelyekben korábban
ők maguk ítélkeztek vagy amelyeket kollégáik tárgyalnak. Ez az
eljárás elmossa a határokat az igazságszolgáltatás és a
közigazgatás között, és sértheti a tisztességes eljáráshoz
való jogot.
Ugyancsak a törvényes bíróhoz való jogot érinti, hogy a
bíróságokhoz beérkező ügyek kiszignálása nem automatizált. A
bíróságok vezetői maguk alakítják ki a bíróságok
ügyelosztási rendjét, és ezek felett a bírói tanácsok nem
tudnak valódi kontrollt gyakorolni. Míg korábban legalább egy
évre rögzíteni kellett az ügyelosztási rendet, 2020 áprilisa
óta azt bármikor, objektív és átlátható ok nélkül meg lehet
változtatni. Ennek eredményeként például a Kúrián 14
alkalommal módosították az ügyelosztási rendet 2020-ban. A
gumiszabályok egyébként is lehetővé teszik, hogy egyes ügyek
átkerüljenek más bíróhoz vagy bírói tanácshoz, így az ügyek
kiosztását korlátozás nélkül lehet manipulálni, miközben a
bíró személye befolyásolhatja az ítélet tartalmát is.
A bírák véleménynyilvánítási szabadsága
Az OBH elnöke által kibocsátott integritási szabályzat továbbra
is a bírók elhallgattatásának eszközéül szolgál. Ez ugyanis
felhasználható arra, hogy megakadályozzák a bírókat abban, hogy
a nyilvánosság előtt véleményt nyilvánítsanak a bíróságok
függetlenségének helyzetéről, arra hivatkozva, hogy az politikai
állásfoglalásnak minősül.
Előfordul, hogy a bírósági vezetők anyagi és adminisztratív
eszközöket is bevetnek olyan bírákkal szemben, akik aktívan
lépnek fel a bíróságok függetlenségének védelmében. Az
ügyelosztás rendszerét fölhasználhatják arra is, hogy a
„renitens” bírókkal kiszúrjanak: például elárasztják őket
ügyekkel, hogy úgymond ne legyen idejük „ellenzékieskedni”. A
továbbképzéseken, konferenciákon való részvétel tekintetében
is hátrány érheti őket. A kormánynak a bírói függetlenséget
szisztematikusan aláásó lépései miatt tapintható a feszültség
a bírók körében. Sokan félnek megszólalni, véleményt
nyilvánítani a bíróságot érintő ügyekben.
2020 októberében az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága
ismételten úgy döntött, hogy a Baka kontra Magyarország ügyet
nem tekinti lezártnak, mert úgy látja, hogy a magyar állam még
mindig nem hajtotta végre az Emberi Jogok Európai Bíróságának
2016-os ítéletét, amely jogsértőnek ítélte Baka András
leváltását a Legfelsőbb Bíróság éléről (annak átnevezése
és átszervezése ürügyén) 2011-ben. A strasbourgi bíróság
ítélete szerint Baka elmozdítására valójában azért került
sor, mert főbírói minőségében, nyilvánosan szakmai kritikát
fogalmazott meg, így sérült a véleménynyilvánításhoz fűződő
joga. A Miniszteri Bizottság döntésében kiváltképp aggályosnak
tartotta, hogy továbbra sincs garancia arra, hogy a jövőben ne
hajtsanak végre ilyesfajta, alkotmánymódosítással fedezett, de
valójában alkotmányellenes leváltásokat. A döntés emellett azt
mutatja, hogy a magyar kormánynak nem sikerült eloszlatni az
aggályokat a magyar bírák véleménynyilvánítási szabadságával
kapcsolatban.
A bíróságok függetlenségét sértő kormányzati
megnyilvánulások
A kormány magas rangú tisztségviselői és maga a miniszterelnök
is rendszeresen megsérti a bíróság előtt folyamatban lévő
ügyekbe való beavatkozás tilalmát, nyilvánosan megfogalmazva,
milyen ítéletet vár el – kiváltképp azokban az esetekben,
amikor egyének és sérülékeny kisebbségek igényelnek bírósági
védelmet állami szereplőkkel szemben. A szegregáció miatt
hátrányt szenvedett roma tanulók esetében a miniszterelnök még
a jogerős ítélet megszületése előtt provokációnak és
igazságtalannak minősítette, hogy a gyöngyöspatai romák „nagy
jelentőségű összeget fognak kapni mindenfajta munkavégzés
nélkül”.
Az OBH elnöke ezekre a támadásokra nem reagált. Csupán akkor
szólalt meg, amikor Deutsch Tamás, a Fidesz európai parlamenti
képviselője megkérdőjelezte annak a bíróságnak a
függetlenségét, amelyik felmentette a kémkedéssel vádolt Kovács
Bélát, „nettó hazaárulásnak” minősítve az ítéletet.
A kormányközeli média és magas rangú politikusok nyílt
támadásokat intéztek nem csupán egyes bírók és általában a
bíróságok, hanem a bíróságok függetlenségének eszméje ellen
is. Az utóbbi években az „illiberális demokrácia” szellemében
egyre gyakrabban „liberális követelménynek” minősítik és
elutasítják a bíróságok függetlenségének elvét.
Joghoz való hozzáférés
2020. április 1-jével megszüntették mind a 20 közigazgatási és
munkaügyi bíróságot. A 2020. március 1. után indított ügyekben
a közigazgatási szervek határozatai ellen nem lehet fellebbezést
benyújtani a megyében, azokat csak a nyolc, erre kijelölt megyei
bíróságon lehet megtámadni, ezek pedig sok esetben távol esnek
az érdekelt felek lakóhelyétől.
Magyarországon EU-s összehasonlításban viszonylag rövid ideig
tartanak a közigazgatási, polgári és gazdasági perek. Ugyanakkor
a perek elhúzódása esetén nem biztosított a hatékony
jogorvoslat. Az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága már 2015-ben
határozatban szólította fel Magyarországot, hogy biztosítson
jogorvoslatot az ilyen esetekben, azonban érdemi előrelépés azóta
sem történt az ügyben. 2020 decemberében a kormány bemutatott
egy törvénytervezetet, amely szerint a perek elhúzódása esetén
az állam kártérítést fizetne, de ez csak a polgári perekre
vonatkozna, és a törvény az ígéretek ellenére sem szerepel az
Országgyűlés 2021-es tavaszi törvényalkotási programjában.
Az ügyvédek helyzete
Az elmúlt években bírók és ügyvédek egyaránt ki voltak téve
támadásoknak a kormánypártok politikusai és a kormányhoz kötődő
média részéről. 2020 januárjától azok az ügyvédek kerültek
a célkeresztbe, akik a jogsértő fogvatartási körülmények miatt
indított eljárásokban képviselték ügyfeleiket a bíróságok
előtt, az Orbán-kormány idején hozott törvényekre alapozva
ügyfeleik igényét. A Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára
kijelentette, hogy civil szervezetek és ügyvédeik “üzletet”
építettek a fogvatartottak kártalanítására, és a
miniszterelnök is úgy nyilatkozott, hogy az érintett ügyvédekkel
is “kell foglalkozni később, mert mégiscsak kihúztak az állam
zsebéből sokmilliárd forintot”. Egy kormányközeli híroldal
közzétette a kártalanítási ügyekben eljáró ügyvédek
listáját, és azt az összeget, amelyet az államtól kaptak
fogvatartott ügyfeleik. Az egyik érintett ügyvéd az Igazságügyi
Minisztériumhoz fordult azzal a kérdéssel, hogy tőlük kerültek-e
a ki ezek az adatok, s ha nem, akkor indítottak-e vizsgálatot az
adatok forrásának feltárására. A minisztérium erre érdemi
választ nem adott. Ugyanez a híroldal azt állította, hogy a
Budapesti Ügyvédi Kamarában megnövekedett Soros György
befolyása.
Ügyészség
A GRECO (az Európa Tanács korrupcióellenes szervezete) 2015-ben 18
korrupcióellenes ajánlást fogalmazott meg Magyarország számára,
köztük számosat az ügyészi szervezet működésével kapcsolatos
aggályok miatt. Ezek közül a magyar állam mindössze ötöt vett
figyelembe. Az ügyészektől például továbbra is bármikor el
lehet vonni ügyeket jól körülhatárolt kritériumok nélkül.
Megmaradt az a lehetőség is, hogy egy parlamenti kisebbség a
legfőbb ügyész megválasztásának akadályozásával helyén
tartsa Polt Pétert, az ügyészség (kizárólag kormánypárti
képviselők által megválasztott) vezetőjét, az amúgy is
rendkívül hosszú hivatali idejének lejárta után is.
A kormány kitart amellett, hogy Magyarország nem csatlakozik az
Európai Ügyészséghez.
Egyéb
A jelentés továbbá kitér a korrupció, a média, valamint a fékek és ellensúlyok helyzetére is.
* * * * * * * * * * * * * *. *
A közlemény teljes terjedelmében ide kattintva olvasható.
Az angol nyelvű beadvány teljes szövege ide kattintva olvasható.