A munkavállalói sokszínűségre, az esélyegyenlőségre és a
munkavállalók döntéshozatalba történő bevonására odafigyelő
vállalkozás a pénzügyek területén kétszer, az innovációban
hatszor, üzleti eredményesség tekintetében pedig nyolcszor
sikeresebb, mint az ilyen témákra kevesebb figyelmet fordító
versenytársai. Nem is csoda, hogy a cégvezetők 96 százaléka már
kiemelten kezeli ezeket a területeket - derül ki a Deloitte Tech
Trends 2021 tanulmányából.
Az üzleti okokon túlmenően azonban más is ösztönzi a cégeket ebbe az irányba: ügyfeleik, üzlettársaik és saját dolgozóik is egyre nyitottabbak és érzékenyebbek a társadalmi igazságosságot érintő kérdésekben. Az esélyegyenlőséget, sokszínűséget és a döntésekbe történő bevonást támogató programok mennyisége és minősége meghatározó a munkahelyválasztásnál.
Felmérések
szerint a munkavállalók több mint fele tartja egy vállalat ilyen
irányú erőfeszítéseit „fontos” vagy „nagyon fontos”
szempontnak. Ezzel szemben a szervezeteknek mindössze 13 százaléka
gondolja magát erősen felkészültnek a témában.
Az angol diversity, equity és inclusion szavak első betűinek összevonásával egyszerűen csak DEI programoknak hívott kezdeményezések lényege, hogy bátorítják és támogatják egy szervezet tagjainak részvételét a mindennapi működést érintő döntésekben, egyenlőbb hozzáférést biztosítanak a lehetőségekhez és erőforrásokhoz, a munkavállalók közti kapcsolatokban és a szervezeten belüli kommunikációban pedig erősítik az egymás iránti tiszteletet és megbecsülést.
Azok a vállalkozások, amelyek nem, vagy csak eseti jelleggel
működtetnek ilyen programokat, korszerű technológiai megoldások
segítségével csökkenthetik a lemaradásukat ezen a területen. A
technológiai megoldások ráadásul a teljes munkavállalói
életciklus mentén, a toborzás-kiválasztástól kezdve, a dolgozók
megtartásán, képzésén, kompenzációján keresztül egészen a
munkavállalói élményig bezárólag bevethetőek a célok elérése
érdekében - hívja fel a figyelmet Csépai Martin, a Deloitte HR
tanácsadási üzletágának igazgatója.
A mesterséges intelligenciára és haladó analitikai módszerekre
épülő technológiák lehetőséget nyújtanak a sokszínűség és
esélyegyenlőség szempontjából korábban rejtett részletek
feltárására olyan területeken, mint a toborzás-kiválasztás,
karriermenedzsment, munkavállalói jóllét és megtartás.
Egyre több vezérigazgató tűz ki vállalata számára ambiciózus
sokszínűségi és esélyegyenlőségi célokat annak ellenére,
hogy ezek megvalósulásának mérése sokszor jelent kihívást. A
folyamatosan fejlődő DEI technológiai eszközök hatékonyan
segíthetik a szükséges kulturális változások elindítását és
támogatását, ezáltal csökkentve a szervezeten belüli
előítéleteket, és a bevonásra épülő munkahelyek kialakulását
– teszi hozzá Csépai Martin.
Íme néhány olyan megoldás, amelyek térnyerése megfigyelhető a
vállalatoknál:
Toborzás-kiválasztás és karriermenedzsment
Az NLP (neuro-lingvisztikus programozás) alapú eszközök
segítségével azonosítani és kezelni lehet az előítéletes
megfogalmazásokat az álláshirdetésekben. A CV adatbázisokat és
álláskeresési platformokat elemző megoldásokkal pedig
beazonosíthatóak a változatosabb háttérrel és jellemzőkkel
bíró jelöltek. A toborzást, kiválasztást, fejlesztést támogató
technológiai megoldások használatával tehát sokszínűbb
munkavállalói gárdát alakíthat ki a vállalkozás.
Vezetési és szervezeti kultúra
A megfelelő szervezeti kultúra építését is több megoldás
támogatja. A hálózatelemzés és a közösségi platformok
segítségével a dolgozók bevonhatóak a döntésekbe, és
erősíthető az összetartozás érzése. Az NLP és a gépi tanulás
"bevetésével" pedig objektívabbá lehet tenni a
teljesítmény értékelést.
Mérés és riportálás
A prediktív fluktuációelemzési eszközök azonosíthatják és
megelőző célzattal egyedileg kezelik a megtartás szempontjából
magasabb kockázatú munkavállalókat. A DEI programok nyomon
követése pedig haladó elemzési technikákra, adatvizualizációra
és interaktív dashboard-okra épülő megoldások segítségével
lehetséges.
Kinek a feladata?
Bár a DEI programok jellemzően a HR funkciót érintik
elsődlegesen, stratégiai partnerként a technológiai vezetőknek
is kritikus szerep jut az egyre inkább mesterséges intelligenciára
és gépi tanulásra alapozott, támogató technológiai megoldások
kialakításában és működtetésében. Hozzájárulásuk több
fronton történhet. Az adatok gyűjtésének, elemzésének és
riportolásának átalakításával segíthetnek a sokszínűség és
esélyegyenlőség szempontjából elmaradó területek
azonosításában. Ugyancsak a technológiai vezetők feladata lehet
a munkavállalói életút különböző szakaszaihoz kapcsolódó,
DEI-támogató technológiai megoldások integrálása és az IT
infrastruktúrába történő beágyazása.
Ezen eszközök zökkenőmentes beépítése a napi munkavégzést és
együttműködést támogató szoftverekbe azt a lehetőséget
hordozza, hogy a munkavállalók olyan technológiai megoldásokhoz
férjenek hozzá, amelyek a bevonás és esélyegyenlőség irányába
alakítják viselkedésüket a kritikus pillanatokban. Például, a
teljesítményértékelést végző vezetők automatikus értesítést
kaphatnak egy, a tudatalatti előítéleteket csökkentő
mikrotréningről, vagy a mesterséges intelligencia segíthet a
csapattagok viselkedésének megértésében és formálásában.
A tanulmány további részleteinek ide kattintva olvashatók.