Az „Új megállapodás a fogyasztói
érdekekért” célja, hogy az uniós állampolgároknak egyenlő
jogokat biztosítson és a tagállamok között jelenleg is fennálló
jelentős különbségeket lebontsa – tájékoztatott az Európai Parlament sajtóközleménye.
Ez a fogyasztóvédelem eszköztárát is megerősíti, például azzal, hogy bevezeti a kollektív jogorvoslat fogalmát vagy, hogy elrettentő erejű büntetéseket vet ki a nem megfelelően működő vállalatokra.
Emellett az új szabályok olyan
területeket is lefednek, amelyekre vonatkozóan eddig nem volt uniós
törvény, különös tekintettel az online piacra vagy a kettős
élelmiszer-minőségre.
1. Hatékonyabb védelem online vásárlás esetén
Ha valaki online vásárol, tudnia kell, ki árulja a megvásárolni kívánt terméket vagy szolgáltatást, és hogy az eladó hivatásos vagy egy másik vásárló. Így kezdettől fogva világos, kinek mi a felelőssége és melyek a vonatkozó törvények.
Az „Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” az online keresésben is nagyobb átláthatóságot biztosít, méghozzá úgy, hogy informálja a fogyasztókat arról, hogy az adott termék vagy szolgáltatás vajon azért van előrébb a keresési eredmények között, mert az eladó fizetett érte.
Az ingyenes digitális
szolgáltatásokkal (például, amikor egy szolgáltatás ingyenes,
de egy szerződés elfogadásával a kereskedők hozzájuthatnak a
fogyasztók adataihoz) kapcsolatos fogyasztói jogokat szintén
kiszélesíti az új szabályozás. Ahogyan a felhasználók 14 napon
belül visszavonhatják a fizetős digitális szolgáltatások
szerződéseit, úgy törölhetik a személyes adataikat használó
szerződéseket is. Ez a leggyakrabban a tárhely szolgáltatásokkal,
a közösségi médiával vagy az email fiókokkal kapcsolatban
fordulhat elő.
2. Kollektív jogorvoslat minden uniós tagállamban
Ha sok vásárlót ér kár egy kereskedő miatt, minden tagállamban lehetőség nyílik a jogorvoslatra olyan non-profit szervezetek által, akiket a tagállamok jelölnek ki. Egy károsult csoport nevében eljáró szervezet kérhet kompenzációt, a termék cseréjét, vagy javítását is. Emellett a károsultak képviselőinek lehetőségük lesz a különböző tagállamokban élő fogyasztók nevében keresetet beadni.
Ráadásul a pénzügyi kompenzáció
iránti kérelem, vagy az olyan igazságtalan kereskedelmi
gyakorlatok, mint az agresszív vagy félrevezető marketing
használata miatt felbontott szerződések kezelése minden uniós
tagállamban egyforma lesz.
3. Elrettentő erejű büntetések
Az EU fogyasztóvédelmi hatóságai nem minden esetben felkészültek a „tömeges káresetek” kezelésére. A büntetések különböző mértékűek és sokszor nem elég erősek ahhoz, hogy elrettentő erejűek legyenek.
A friss jogszabályok a nemzeti
fogyasztóvédelmi hatóságokat hatalmazzák fel azzal, hogy
koordináltan szabjanak ki hatékony, arányos és elrettentő erejű
bírságokat.
4. Harc a kettős élelmiszer-minőség ellen
Az egyik legtisztességtelenebb kereskedelmi trükk, amikor egy terméket ugyanolyan márkával és csomagolással reklámoznak, de egy teljesen más árucikket ajánlanak anélkül, hogy erről tájékoztatnák a vevőket. Ahogy számos tanulmány kimutatta, ezt gyakran alkalmazzák az élelmiszeriparban.
Az Európai Bizottság 2017
szeptemberében elfogadott irányelvét követve, az „Új
megállapodás a fogyasztói érdekekért” frissíti a
tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok szóló irányelvet is.