Beszédében
(a kormány által elfogadott, április 26-i közzétételre szánt
végleges törvényjavaslat szövegének ismerete előtt)
dr. Csomós Tamás elnök (képünkön) alapvetően az ügyvédtársadalmat foglalkoztató új Ügyvédi
törvény várható következményeivel foglalkozott - miután
ismertette a kodifikációs munkát megelőző történéseket is -,
miközben áttekintő elemzést adott a honi igazságszolgáltatás
helyzetének különösen is azon részleteiről, amelyek az
ügyvédséget közelebbről is érintik.
Az
idő szorításában
Az
új kódex - az elnök megítélése szerint - szerencsétlen módon
a lehető legrosszabb időpontban kerül elfogadásra – a kamarai
ciklus végén, a választások előtt. Ez több veszéllyel is jár
- vélekedett dr. Csomós Tamás. Egyfelől a MÜK jelenlegi Teljes
Ülésre vár a feladat, hogy valamennyi belső szabályzatot -
(ez
mintegy 40 szabályzat! - a szerk)
hozzáigazítsa az új
normaszöveghez. Új választási szabályzat nélkül nyilvánvalóan
nincs új választás.
A
most vázoltak következménye - vetett fel egy újabb
problémát beszámolójában az elnök - egy olyan nyitva hagyott
lehetőség, hogy a jelenlegi tisztségviselők mandátuma
törvényileg kerülne meghosszabbításra 2018 júliusáig, és az
új választásokat csak ezt követően kellene október 15-ig
lebonyolítani. "Mindig nagy hódolója voltam Fellininek, de
soha nem gondoltam volna, hogy 8 és
fél évig leszek a
kamara elnöke" - tette hozzá. Ez már csak azért is gondot
jelent, mert az elnökség, az új elnök olyan időszakban vegye át
a vezetést, amelynek a költségvetését még a korábbi
tisztségviselők készítették elő? Valóban egészséges helyzet
az, amikor a mandátumok bizonytalansága egy éven keresztül függő
jogi helyzetet teremt?
Csökkenne
az elnökök hatásköre?
További
tisztázandó problémának nevezte a tervezetben szereplő
regionális fegyelmi bizottságok megválasztása körüli
kérdéscsoportot, valamint azt, hogy - értékelése szerint -
minden jel arra mutat: meg fog változni a területi kamarák
feladata, és értelemszerűen megváltozik az elnök hatásköre is.
"Volt olyan elképzelés – és ez az elképzelés talán már
nem is a múlté – amely érdemi hatásköröket vonna el az
elnöktől, a testületet pedig egy adminisztrációs szervezet
szintjére degradálná. Az egyik elnöktársam fogalmazott úgy,
hogy a területi kamarák hatáskörébe tartozik majd továbbra is
az 'anyakönyvezés'" - amit a maga részéről rendkívül
aggályosnak tart, mondotta.
A
bizonytalanság állapotában
Az
elnök azon véleményének adott hangot, hogy a törvénytervezet
"új életet kezdett el élni. Elég összevetni az Igazságügyi
Minisztériumnak a jogszabállyal kapcsolatos téziseit és a MÜK
észrevételeit. A különbség: szembeszökő."
Kitért
a törvénytervezetben sok vitát kiváltó „kettős kamarai
tagság” intézményére is, amelyben a maga részéről túl sok
veszélyt nem lát, kivéve a jogintézménnyel kapcsolatos fegyelmi
ügyek intézése körüli tisztázatlanságot.
Az
általános bizonytalanságokkal kapcsolatban, amely az új Ügyvédi
törvény szövegéből, illetve annak esetleg sok ismeretlen
mozzanattal bővülő, végleges szövegéből adódhat, megjegyezte:
"Mit tegyünk? Merítsünk erőt ebből a vákuumhelyzetből?
Tanuljunk Becket példájából, aki Anouilh drámájában a
következő szavakat intézi a pápához:
Nekünk,
Szentatyám, nagy erőt ad, hogy nem tudjuk pontosan, mit akarunk. A
szándékok teljes bizonytalanságából bámulatos manőverezési
szabadság születik."
Állandósuló
változások
A
továbbiakban az elnök a hazai igazságszolgáltatás időszerű
kérdéseinek elemzésével foglalkozott - az ügyvédség
szemszögéből. Egyebek között megjegyezte: "Az utóbbi hét
évben megszokhattuk, hogy a jogalkotó gondoskodott arról, hogy mi
ügyvédek ne essünk a szellemi restség állapotába. A
legradikálisabb változást az új Btk., majd egy esztendővel
később az új Polgári törvénykönyv jelentette. Itt említem
meg, hogy az új kódexek megalkotásának az volt legfőbb indoka,
hogy a rengeteg módosítás következtében megbomlott a törvények
belső koherenciája. Rendszerük szétesett. Ehhez kapcsolódóan
mégis azzal kell állandóan szembesülnünk, hogy mind a Btk., mind
pedig a Ptk. az Alaptörvény sorsára jutott. Ezeken a
jogterületeken is állandóak a módosítások..."
Az a bizonyos "e-per"
Utalt
arra is, hogy hogy a 2016-os esztendő legnagyobb kihívása az e-per
rendszerre történő átállás volt. Úgy ítélte meg tíz hónap
tapasztalatai alapján, hogy sikerrel vették az akadályokat. A
történetnek azonban közel sincs vége - hangsúlyozta, ugyanis
2018. január 1-jétől hatályba lép az „Elektronikus ügyintézés
és a bizalmi szolgáltatás általános szabályairól” szóló
2015. évi CCXXII. törvény és annak végrehajtási rendelete. A
következmény egyértelmű: jelentősen megnő az ügyvédeket és a
kamarát terhelő kötelezettségek köre.
Hangsúlyozta:
köztestületük számára az új ügyvédi törvény mellett ez
jelenti a legnagyobb kihívást. A kamarák nemcsak, mint
elektronikus ügyintézést biztosító szervek lesznek kötelesek a
jogszabályi feltételeket biztosítani, hanem a dolog természetéből
kiindulva a kamarai tagság is elvárja tőlünk, hogy az ügyvédeket
terhelő elektronikus ügyintézési kötelezettségek teljesítésében
segítségükre legyünk.
Az
eljárási jogok teremtette új világ
A
továbbiakban egyebek között arra hívta fel a figyelmet, hogy
vélemélnye szerint az eljárási jogok területén a változások
sokkal nagyobb volumenűek és szerteágazóak, mint anyagi jogi
szabályoknál. Meglátása szerint olyan
új
eljárási kultúra
fog meghonosodni, amely minden egyes ügyvédtől megköveteli a
szellemi kapacitás teljes sebességfokozatba való állítását.
Olyan
új
eljárási rend
lesz, melyhez nem lesz elég az intellektuális felkészültség,
hanem
szemléletváltozásra
is szükség lesz
.
Ma már arra halad a világ, hogy az ügyfél és ügyvéd közötti
szerződések is fogyasztói szerződések lesznek az ezzel
kapcsolatos többletterhekkel együtt. A világhálón tájékozódó
ügyfél minden vélt vagy valós hibát – annak súlyától
függetlenül – számon fog kérni az ügyvédtől. Az
eljárások rendszere több fokozatú lesz. Bármilyen mulasztás
katasztrofális eredményekkel járhat. Mindkét eljárásra igazak
lesznek Szun-ce szavai, aki a Háború művészete című munkájában
leírta, hogy „
A
legjobb úgy győzni, hogy nem is bocsátkozunk nyílt csatába –
úgy kell alakítanunk a körülményeket, hogy az ellenség már a
háború kezdete előtt elveszítse a harcot”
.
Dr. Tóth Enikő kamarai titkár a költségvetési beszámolókat terjeszti elő. Mellette (balról jobbra) dr. Csomós Tamás elnök és dr. Legeza László elnökhelyettes
"Magunkba
kell szállnunk..."
Nekünk
is magunkba kell szállnunk - mondotta dr. Csomós Tamás elnök.
Tervezésre, a helyzet felmérésére és gyors alkalmazkodásra lesz
szükség. El kell döntenünk, hogy valóban csatába bocsátkozunk,
vagy még annak megkezdése előtt kompromisszumot kötünk. Az ügy
ismerete alapján kell állást foglalni arról, hogy kitegyük-e
ügyfelünket a büntetőper hányattatásainak és a súlyosabb
szankció kockázatának, avagy már az eljárás korai szakaszában
egyezséget kössünk az állam képviselőjével. Számolni kell
azzal is, hogy az ügyfél utóbb számon kéri rajtunk az eljárás
korai stádiumában elmulasztott lehetőségeket. Teszi ezt majd
akkor is, ha az egyezségkötésnek ő volt a legnagyobb ellensége.
Fontos lesz tehát az is, hogy minden eljárási lépésünket
dokumentáljuk az ügymenetben. Így védhetjük ki a későbbi
támadások eredményességének veszélyét.
A
bűncselekmény - az bűncselekmény
A
büntetőjoggal foglalkozó ügyvédeknek is bizonyára lesz munkájuk
a jövőben is - foglalkozott az elnök a várható társadalmi és
jogi jelenségekkel. Balzac sszavit idézte:
Minden
nagy vagyon mögött a bűn rejtőzik
.
Ha beleolvasunk egy napilapba, vagy egy kereskedelmi csatorna
híradóját megnézzük, mást sem látunk, mást sem tapasztalunk,
mint azt, hogy az eredeti tőkefelhalmozás korszakát éljük.
Egyszerű emberekből lesznek egyik napról a másikra nem
milliomosok, hanem milliárdosok. Olyan hatalmas vagyonok
keletkeznek, hogy egy milliárdos tétel lehagyása a
vagyonnyilatkozatból csak annyit jelent az elkövető számára,
hogy „jaj, erről megfeledkeztem”. Nincs kétségem afelől, hogy
bár ma látszólag elmegyünk ezek mellett a jelenségek mellett,
néhány éven belül észbe fog kapni a jogalkalmazó.
Megvilágosodik az ügyész, és azt mondja, hogy de hát ez
bűncselekmény. Nagyfajsúlyú ügyek százaival kell tehát
reálisan számolni.A kamara dolga - egyebek között - az, hogy
ezekre az eljárási jogszabályokra, valamint a szemléletváltozásra
felkészítse a kollégákat.
Bíztató
küzdelem a zugírászat ellen
Hangsúlyosan utalt egyebek között arra is, hogy az új Ügyvédi törvény tervezete egy üdvözlendő szigorítást vezet be. A 22. § (2) bekezdése szerint az erről szóló határozat jogerőre emelkedését követő három évig nem folytathat ügyvédi tevékenységet az, akivel szemben jogerősen megállapították, hogy jogosulatlanul folytatott rendszeresen és ellenérték fejében ügyvédi tevékenységet. "Erre nézve én azt a további javaslatot tettem meg, hogy a szigorítás a bűnsegédre is terjedjen ki. Zugírászatot elkövetni ugyanis aktív ügyvédi segítség nélkül nem lehet. Velünk is előfordult ez a szégyen néhány évvel ezelőtt, hogy a praktizáló ügyvédet ítélték el részesként elkövetett zugírászatért. A zugírászattal szemben más eszközzel is felvesszük a küzdelmet."
Dr. Csomós Tamásnak, a Békés Megyei Ügyvédi Kamara elnökének sok informatív és innovatív elemet tartalmazó, sok tekintetben figyelemre méltó közgyűlési beszédét teljes terjedelmében is hozzáférhetővé tesszük. Ide kattintva olvasható,