
A C-561/19. sz. ügyben az olasz legfelsőbb bíróság annak a
tisztázását kérte, hogy kötelező-e előzetes döntéshozatal
iránti kérelem EUB elé terjesztése olyan esetekben, amelyekben
kétség merül fel az uniós jog helyes alkalmazásával
kapcsolatban. Az EUB ezt az ügyet látta alkalmasnak arra, hogy az
előzetes döntéshozatallal kapcsolatos joggyakorlatát alapjaiban
tekintse át és rendszerezze – írta dr. Balog Balázs ügyvéd és
dr. Czumpf Gabriella ügyvédjelölt a Réti, Várszegi és Társi
Ügyvédi Iroda honlapján közzétett cikkben.
Az előzetes döntéshozatal iránti kérelem lehetőséget biztosít
a tagállamok bíróságai számára, hogy az előttük folyamatban
lévő eljárásokban az uniós jog értelmezésével vagy valamely
uniós jogi aktus érvényességével kapcsolatban kérdést
terjesszenek az EUB elé. Az EUB ilyen esetekben nem dönti el a
tagállam bírósága előtt folyamatban lévő ügyet, kizárólag a
felmerült jogértelmezési vagy érvényességi problémára
fókuszál és ad egy olyan választ, amely ezt követően valamennyi
tagállam valamennyi bíróságára irányadó lesz.
Az Európai Unió Működéséről szóló Szerződés előírja,
hogy amennyiben az uniós jog alkalmazásával kapcsolatban kérdés
merül fel és az adott bírósági eljárásban a nemzeti jog
szerint nem biztosított jogorvoslat, akkor a nemzeti bíróságnak
kötelessége előzetes döntéshozatali eljárást kezdeményeznie
és a felmerült jogértelmezési kérdésben az EUB segítségét
kérnie. Az előterjesztési kötelezettség általában, de nem
kizárólagosan a tagállamok legfelsőbb bírói fórumait terhelik,
Magyarországon a Kúria felel meg ennek a bírósági szintnek.

Korábban a Cilfit ítéletben meghatározták azt a három
kritériumot, amelyek bekövetkezése esetén az előterjesztési
kötelezettség hatálya alá tartozó bíróságoknak mégsem kell
előzetes döntéshozatali eljárást kezdeményezni, azonban ezek
nem voltak kellően egzaktak tekintettel a pontos hatály és a
kivételek meghatározásának hiányára, a kritériumok objektív
és szubjektív jellegére és a tagállamok eltérő
jogértelmezésére. Az uniós jog egységes értelmezésének és
továbbfejlesztésének garanciájaként meg kellett tehát határozni
az előzetes döntéshozatal iránti kérelem célját, amely a
Cilfit kritériumok pontosításával volt lehetséges.
Az EUB a fenti friss döntésében tisztázta az ítélkezési
gyakorlatát atekintetben, hogy az előterjesztési kötelezettség
alá eső bíróságok (pl. a Kúria) mely esetekben mentesülnek az
EUB-hoz fordulás alól. Ez a három esetkör a következő:
- a
kérdés a jogvita szempontjából nem releváns;
- a
Bíróság a szóban forgó uniós jogi rendelkezést már
értelmezte;
- az uniós jog helyes értelmezése annyira nyilvánvaló, hogy nincs
helye ésszerű kétségnek.
Az ésszerű kétséget az uniós jog jellegzetes vonásai és
értelmezése által okozott különleges nehézségek és eltérések
kockázatának fényében kell értékelni. Ezáltal mielőtt a
nemzeti bíróság arra a következtetésre jutna, hogy nincsen helye
ésszerű kétségnek meg kell győződnie arról, hogy ez más
tagállamok bírósága előtt azonos módon egyértelmű lenne. E
tekintetben önmagában az a tény, hogy az uniós jog valamely
rendelkezése többféleképpen is értelmezhető, nem elegendő
ahhoz, hogy úgy lehessen tekinteni, hogy ésszerű kétség merül
fel valamely rendelkezés helyes értelmezése tekintetében.
Mindazonáltal, ha a végső fokon eljáró nemzeti bíróság
tudomást szerez az uniós jog valamely rendelkezésének
értelmezésére vonatkozó ítélkezési gyakorlat eltérő
voltáról, akkor ennek a bíróságnak különösen ébernek kell
lennie annak értékelésekor, hogy van-e ésszerű kétség az
értelmezéssel kapcsolatban. A végső fokon eljáró nemzeti
bíróságoknak önállóan és a kellő odafigyeléssel kell magukra
vállalniuk a felelősséget annak megállapításában, hogy az
adott ügyben mentesülhetnek-e az EUB-hoz fordulási kötelezettség
alól és amennyiben igen, akkor a döntés indokolásából ki kell
derülnie, hogy a mentesülést mire alapozzák.
Ezzel szemben, ha az uniós jog értelmezésére vonatkozó kérdésre
egyik mentesülési kritérium sem vonatkozik, a végső fokon eljáró
bíróságnak az EUB-hoz kell fordulnia. Az a tény, hogy ez a
bíróság ugyanazon nemzeti eljárásban már előzetes
döntéshozatal iránti kérelmet nyújtott be az EUB-hoz, nem érinti
az előzetes döntéshozatal iránti kötelezettséget, amikor az
uniós jog értelmezésére vonatkozó kérdésre a válasz szükséges
ahhoz, hogy a vita rendezése az EUB döntése után is fennmaradjon.
Ezenkívül kizárólag a nemzeti bíróság feladata eldönteni,
hogy az eljárás mely szakaszában indokolt valamely kérdést
előzetes döntéshozatal céljából az EUB elé terjeszteni. A
végső fokon eljáró bíróság azonban eltekinthet az
előterjesztéstől abban az esetben is, ha az adott bíróság
előtti eljárásra jellemző elfogadhatatlansági okok áll fenn.
Amennyiben az ilyen bíróság előtt előterjesztett jogalapokat
elfogadhatatlannak kell nyilvánítani, az előzetes döntéshozatal
iránti kérelem nem tekinthető szükségesnek és relevánsnak
ahhoz, hogy az említett bíróság ítéletet hozzon. Az
alkalmazandó nemzeti eljárási szabályoknak azonban tiszteletben
kell tartaniuk az egyenértékűség és a tényleges érvényesülés
elvét.
Például a magyar perjog szerint közigazgatási perben (pl.
adóperben) az első tárgyalásig van lehetőség a
keresetmódosításra és új jogalap megjelölésére. Abban az
esetben, ha az első tárgyalásig nem hivatkozunk egy releváns
uniós jogszabály vagy az uniós jogszabályt végrehajtó magyar
jogszabály sérelmére, a későbbiekben e jogszabályok
értelmezésére már nem indítványozhatunk előzetes
döntéshozatali eljárást, a Kúria ebben az esetben is mentesülhet
az előterjesztési kötelezettsége alól. Ezért is fontos, hogy
szakértők bevonásával már legkésőbb a keresetlevél
megírásakor azonosítsuk azokat az uniós jogértelmezési
kérdéseket, amelyek az ügyünk megoldását segíthetik.