Az eset

Közleményükben emlékeztettek: dr. Vasvári Csaba a Fővárosi
Törvényszéken dolgozó bíróként 2017-ben pályázott a Fővárosi
Ítélőtáblán kiírt bírói állásra. A pályázatát első
helyre rangsorolták, de hiába: az OBH elnöke nem helyezte át a
megpályáztatott álláshelyre, inkább érvénytelenítette a
pályázatot – bármiféle érdemi indoklás nélkül. Nem sokkal
azután, hogy indokolatlannak ítélte meg a betöltését, dr. Handó
Tünde újra meghirdette ugyanazt az álláshelyet. Megint ügyfelünk
pályázata került első helyre, Handó ismét érvénytelenítette
a pályázatot, és kezdődött a folyamat elölről.
Ezt nem hagyta annyiban, és pert indított az OBH elnöke, valamint
akkori munkáltatója, a Fővárosi Törvényszék, illetve a
pályázaton meghirdetett álláshely gazdája, a Fővárosi
Ítélőtábla ellen. Első fokon dr. Vasvári Csaba nyert, de a
másodfokon eljáró bíróság megszüntette az eljárást. Ezután
a Kúriára került az ügy, amely hatályon kívül helyezte a
másodfokú döntést, és új másodfokú eljárás lefolytatását
rendelte el. Ebben a Győri Ítélőtábla jogerősen a TASZ
ügyfelének, dr. Vasvári Csabának adott igazat.
Az ítélet nemcsak Handó Tünde eljárásának jogellenességét
állapította meg, de fontos garanciákat is lefektetett a hasonló
igazgatási önkénnyel szemben a bírói állások pályáztatása
során.
Az OBH elnöke ragaszkodott ahhoz, hogy bármiféle jogorvoslat
nélkül érvénytelenítheti a bírósági pályázatokat, ám a
Kúria, és annak nyomán a jogerős másodfokú ítélet ezt máshogy
látta. Tehát lehet bírósághoz fordulni az OBH elnökének bírói
álláspályázatot érvénytelenítő döntése ellen – a
pályázatok érvénytelenítése ugyanis nem pusztán általános
igazgatási kérdés, hanem a pályázók jogos érdekeit érintő
egyedi munkáltatói intézkedés, amivel szemben biztosítani kell a
bírósági jogorvoslatot a pályázók számára. Így a jövőben
sem maradhat jogi következmények nélkül a bírósági igazgatás
vezetőjének önkénye, ha jogellenesen próbálja befolyásolni a
bírói pozíciókat.
A TASZ kiemelte: az ítélet egyik legelőremutatóbb eleme, hogy az
uniós jogra alapozza a bírói állásokra pályázó személyek
jogát a pályázat érvénytelenítésével szembeni jogorvoslathoz.
Az uniós jog a jogállamiság és a hatékony jogvédelem elveinek
érvényre jutását követeli meg minden tagállamban, ennek során
pedig az EU Alapjogi Chartájában biztosított jogok, köztük a
jogorvoslathoz való jog érvényre juttatására kötelezi a
tagállamokat. Az uniós jog elsőbbségénél fogva a magyar
bíróságoknak a jelenlegihez hasonló eljárásokban akkor is
biztosítaniuk kellene a jogorvoslathoz való jogot, ha ennek a hazai
jogszabályok ellentmondanak.
A jogerős ítélet egyértelművé tette – hangsúlyozták -, hogy
a bírósági álláspályázatok érvénytelenítése olyan
munkáltatói intézkedés, amelyet – pl. a felmondáshoz hasonlóan
– érdemben indokolni kell, az arra okot adó ténybeli körülmények
részletezésével. A közvetlen érintettek, vagyis a pályázók
csak így tudnak élni a jogorvoslathoz való jogukkal. Handó a per
tárgyát képező határozatait mindössze annyival indokolta, hogy
hivatkozott arra a jogszabályi rendelkezésre, amely felhatalmazza
őt a pályázatok érvénytelenítésre. A bíróság most
tisztázta, hogy ez nem elég – az OBH elnöke a pályázatokat
jogellenesen érvénytelenítette, mert indokolási kötelezettségének
nem tett eleget.
A bíróság azt is kimondta, hogy a pályázatot megnyert bíró
áthelyezésének nem lehet akadálya, hogy az adott sorszámon
meghirdetett álláshelyet már betöltötték más módon. A kérdés
az, hogy van-e munkaerőhiány, munkaerő-bővítést indokló
ügyteher az adott bíróságon. Ha igen, a pályázó áthelyezhető
oda attól függetlenül, hogy milyen sorszámú álláshelyet
pályáztattak meg az adott bíróságon, és azt a sorszámú
álláshelyet betöltötték-e vagy sem. Puszta iktatási trükkökkel
tehát nem lehet útját állni a bírói pályázatokat megnyerő
személyek kinevezésének, de azzal sem, ha ideiglenes kirendeléssel
érik el azt a látszatot, hogy az álláshely betöltése már nem
indokolt.
A végkifejlet
A bíróság arra kötelezte az OBH elnökét – azóta már Dr.
Senyei György Barna tölti be ezt a tisztséget –, hogy érdemben
orvosolja az okozott jogsérelmet, és járjon el jogszerűen
ügyfelünk első helyre rangsorolt pályázata nyomán. A
jogszabályok alapján három dolgot tehet: áthelyezi a TASZ
ügyfelét az általa megnyert pályázatnak megfelelően a Fővárosi
Ítélőtáblára, vagy ha nem a nyertes pályázót akarja
áthelyezni, illetve kinevezni, akkor ehhez megszerzi az Országos
Bírósági Tanács egyetértését, vagy a pályázatot jogszerűen
érvényteleníti.
Az OBH elnöke maga dönti el, hogy ezek közül melyik utat
választja, de az már egyértelmű, hogy kénye-kedve szerint nem
érvénytelenítheti a pályázatot. A per során kialakult
jogértelmezésnek köszönhetően pedig az eddigieknél sokkal
könnyebben perelhetnének az érintett bírók a korábbiakhoz
hasonló önkényes, esetleges jövőbeli pályázati döntések
ellenében. A per tehát egy fontos lépést jelent a bírói
függetlenséget jobban védő bírói szolgálati munkajog felé.
„Megnyugtató érzés, hogy győzött az igazság, bár minden jogerős ítélet annyit ér, amennyit végrehajtanak belőle. A labda most Senyei György OBH-elnöknél pattog” – mondta a pert jogerősen megnyert dr. Vasvári Csaba.