Az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága, amely a strasbourgi Emberi
Jogok Európai Bírósága ítéleteinek végrehajtását ellenőrzi, ismét napirendjére tűzte a Baka kontra Magyarország
ügyben hozott ítéletet. Ebben a 2016-os ítéletben a strasbourgi
bíróság megállapította, hogy sérült a Legfelsőbb Bíróság
korábbi elnökének véleménynyilvánítási joga, mert szakmai
kritikája miatt mozdították el idő előtt tisztségéből. A
Miniszteri Bizottság kimondta, hogy nem tekinti végrehajtottnak az
ítéletet, és további információkat kért a kormánytól.
Az Amnesty International Magyarország és a Magyar Helsinki
Bizottság idén júliusi beadványában jelezte: a magyar kormány
nem biztosította, hogy a bírák szabadon elmondhassák szakmai
véleményüket a bíróságok függetlenségéről anélkül, hogy
hátrányos következményektől kellene tartaniuk. Ez a dermesztő
hatás kódolva van a magyar bírósági rendszerben, a magyar bírák
többsége fél véleményt nyilvánítani szakmai kérdésekben is,
és a kormány semmit nem tett azért, hogy ne így legyen.
A Miniszteri Bizottság szeptember végén úgy döntött, továbbra sem zárja le az
ügy vizsgálatát, vagyis nem tekinti megfelelően végrehajtottnak
az ítéletet. A döntés azt mutatja, hogy a magyar kormánynak nem
sikerült eloszlatni az aggályokat a magyar bírák
véleménynyilvánítási szabadságával kapcsolatban. Emellett a
Miniszteri Bizottság továbbra is hiányolja azokat a garanciákat,
amelyek megakadályoznák, hogy az Alaptörvénybe foglalt
szabályokkal szüntessék meg egyes bírósági vezetők mandátumát,
ahogy az Baka Andrással is történt.
A Miniszteri Bizottság jövőre újra napirendjére tűzi majd az
ügyet, és 2021. március végéig újabb információkat vár a
kormánytól az ügyben, többek között arról, hogy milyen módon
biztosítják, hogy a bíróságot érintő kérdésekben nyilvánosan
megszólaló bírákat ne érje illetéktelen külső
nyomásgyakorlás.
Csak ezen a héten ez már a második alkalom, hogy a magyar kormány
súlyos kritikát kap a bíróságok függetlenségével
kapcsolatban. Az Európai Bizottság szerdai jogállamisági
jelentésében többek között kifogásolta, hogy bírák
legfontosabb önigazgatási szerve, az Országos Bírói Tanács nem
képes ellensúlyozni az Országos Bírósági Hivatal elnökének
túlhatalmát, és aggodalmát fejezte ki az egyes bírák és
bírósági ítéletek elleni politikai és sajtótámadások
kapcsán. A jelentés szerint a Bizottság azt is problémának
tartja, hogy a volt alkotmánybírák pályázat nélkül és a bírói
kar megkerülésével nevezhetők ki a Kúriára. A bizottsági
jelentést nyolc magyar civil szervezet közösen értékelte.
Háttér
Baka András, a Legfelsőbb Bíróság korábbi elnöke azután
fordult a strasbourgi bírósághoz 2012-ben, hogy a bírósági
szervezetrendszer „reformja” keretében az eredetileg hat évre
szóló elnöki megbízatását három és fél évvel a mandátuma
lejárta előtt megszüntették. Az Emberi Jogok Európai Bírósága
2016-ban meghozott ítéletében megállapította, hogy a magyar
állam megsértette Baka András jogorvoslathoz fűződő jogát,
elnöki megbízatása idő előtti megszüntetését ugyanis az
Alaptörvény mondta ki, amellyel szemben semmilyen jogorvoslati
lehetőség nem állt rendelkezésre. Ugyancsak megállapította a
strasbourgi bíróság a korábbi főbíró véleménynyilvánításhoz
fűződő jogának sérelmét, mivel úgy ítélte meg, hogy Baka
elmozdítására valójában azért került sor, mert főbírói
minőségében, nyilvánosan szakmai kritikát fogalmazott meg.
Az ítélet azt is rögzítette, hogy Baka András elmozdításának
nem csupán az ő személyére nézve voltak hátrányos
következményei, hanem az általában is kihatott a
véleménynyilvánítás szabadságára, és ún. „dermesztő
hatása” kellett lennie a bírák szakmai, a bíróságok
függetlenségével kapcsolatos kérdésekben való
véleménynyilvánítására.
A Miniszteri Bizottság legutóbb 2019 szeptemberében vizsgálta az
ügyben hozott ítélet végrehajtását. Akkori döntésében
aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a dermesztő hatás a bírák
véleménynyilvánítása kapcsán nemcsak hogy nem csillapodott,
hanem inkább tovább erősödött. A Miniszteri Bizottság ezért
felszólította a magyar kormányt, hogy tegyen konkrét lépéseket
ennek a hatásnak a mérséklése érdekében. A döntés értelmében
a magyar kormánynak tehát biztosítania kellett volna, hogy a bírák
anélkül nyilváníthassanak szakmai véleményt a bíróságok
függetlenségével kapcsolatos kérdésekben, hogy hátrányos
következményektől kelljen tartaniuk.