
A jelenlegi szabályok szerint, akitől fél évnél hosszabb időre
veszik el a jogosítványát, annak a tiltás lejártával
utóképzésre kell mennie, hogy újból vezethessen. Pető Attila
közlekedési szakértő szerint sokan úgy akarják kijátszani a
szabályt, hogy inkább beiratkoznak egy "sima" vezetői
tanfolyamra - ők legkésőbb a kormányablaknál lebuknak – írta
a Pénzcentrum.
Május 14-én lépett életbe a Büntetőtörvénykönyv azon
módosítása (a 239./B paragrafus), amely szigorította az eltiltás
hatálya alatti járművezetés szankcióját. Eszerint ha valaki aki
a járművezetéstől eltiltás hatálya alatt vezet, vétség miatt
egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Sőt, ha valakitől a bíróság vette el a jogosítványát, az
sokkal rosszabbul jár május óta, ha netán mégis volán mögé
merészkedne: ugyanis ha valaki a bírói tiltás ellenére használja
az autóját, az az új szabályok szerint már bűntettet követ el,
és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
A Pénzcentrum most megkérdezte az ORFK-tól, hogy a módosítás
életbe lépése óta hány ügyben indult eljárás. Mint az
adatközlésből kiderült, vétség miatt 607 eljárás indult olyan
sofőrök ellen, akik eltiltásuk ellenére ültek autóba - ez ugye
az enyhébb eset, amikor nem a bíróság tiltotta el az illetőt a
vezetéstől, hanem mondjuk kigyűltek a jogsijában a büntetőpontok.
A rendőrség közlése szerint május 14-e óta 243 esetben indult
eljárás olyan sofőr ellen, aki a bírósági eltiltás ellenére
ült autóba, ami már bűntettnek minősül.
Sőt, azt is büntetni kell, aki kölcsönadja a gépjárművét egy
eltiltás altt álló személynek. Az ORFK emlékeztetett, hogy az
üzembentartó ezen magatartása „engedély nélküli vezetés”
szabálysértésnek minősül, és minősült korábban is.
Ugyanakkor 2021. május 14-től a szabálysértési elzárással is
sújtható szabálysértések körébe tartozik.
Ezen tényállást nem csak az a személy valósíthatja meg, aki
járművezetéstől eltiltott személy részére engedi át a jármű
vezetését. Ez a szabálysértés megvalósul akkor is, ha más
okból nem rendelkezik a járművezető vezetési jogosultsággal -
írták, arra vonatkozó statisztikai adattal viszont nem
rendelkeznek, hogy hány esetben történt ilyen szabálysértés.
Pető Attila közlekedési szakértő üdvözölte a módosítást,
amelynek már komoly elrettentő ereje lehet: azért a bűntett már
nem egy pár tízezres bírság, simán lehet börtön is a vége.
Hogy még miről beszélt a portálnak a szakember, ide kattintva olvasható.