XC-vel szemben három különböző büntetőeljárás indult Németországban.
Először, 2011. október 6-án egy helyi bíróság
XC-t halmazati büntetésként egy év kilenc hónap
szabadságvesztés-büntetésre ítélte. E büntetés végrehajtását
felfüggesztették.
Másodszor, 2016-ban XC-vel szemben Németországban büntetőeljárást
indítottak olyan cselekmények miatt, amelyeket Portugáliában
követett el. Mivel XC Portugáliában tartózkodott, a
Staatsanwaltschaft Hannover (hannoveri ügyészség, Németország)
az e cselekmények miatti büntetőeljárás lefolytatása céljából
európai elfogatóparancsot bocsátott ki. A portugál végrehajtó
hatóság hozzájárult XC-nek a német igazságügyi hatóságok
részére történő átadásához. A német igazságügyi hatóság
XC-t egy év három hónap szabadságvesztés-büntetésre ítélte.
E büntetés végrehajtása alatt megszüntették a 2011-ben
kiszabott büntetés végrehajtásának felfüggesztését.
2018. augusztus 22-én a Staatsanwaltschaft Flensburg (flensburgi
ügyészség, Németország) kérte a portugál végrehajtó
igazságügyi hatóságot, hogy mondjon le a specialitás szabályának
alkalmazásáról, és járuljon hozzá a 2011-ben kiszabott büntetés
végrehajtásához. A 2002/584 kerethatározat 27. cikkének (2)
bekezdésében rögzített ezen szabály szerint ugyanis az átadott
személy az átadása előtt elkövetett, az átadásának alapjául
szolgáló bűncselekménytől különböző egyéb bűncselekmény
miatt nem vonható büntetőeljárás alá, nem ítélhető el, és
nem fosztható meg szabadságától. Mindazonáltal ugyanezen cikk
(3) bekezdésének g) pontja kimondja, hogy a specialitás szabálya
nem alkalmazandó, ha a személyt átadó végrehajtó igazságügyi
hatóság hozzájárulását adja.
2018. augusztus 31-én a portugál végrehajtó igazságügyi hatóság
válaszának hiányában XC-t szabadon bocsátották. 2018.
szeptember 18-án a vádlott Hollandiába, majd Olaszországba
utazott. Egy nappal később a flensburgi ügyészség európai
elfogatóparancsot bocsátott ki XC-vel szemben a 2011. október 6-án
hozott ítélet végrehajtása céljából. Ezen európai
elfogatóparancs alapján XC-t elfogták Olaszországban. Az olasz
végrehajtó igazságügyi hatóság hozzájárulását adta XC német
hatóságoknak történő átadásához.
Harmadszor, 2018. november 5-én az Amtsgericht Braunschweig
(braunschweigi helyi bíróság, Németország) nemzeti
elfogatóparancsot bocsátott ki (a továbbiakban: 2018. november 5-i
elfogatóparancs) az XC által 2005-ben, Portugáliában elkövetett
cselekmények miatti harmadik ügyben indítandó büntetőeljárás
lefolytatása céljából. 2018 decemberében a Staatsanwaltschaft
Braunschweig (braunschweigi ügyészség, Németország) azt kérte
az olasz végrehajtó igazságügyi hatóságtól, hogy járuljon
hozzá az XC-vel szemben e cselekmény miatti büntetőeljárás
megindításához is. Az említett hatóság e kérelem alapján
megadta a hozzájárulást.
XC 2019. július 23. és 2020. február 11. között a nemzeti
elfogatóparancs alapján előzetes letartóztatásban volt
Németországban. Ezen időszak alatt XC-t a Portugáliában,
2005-ben elkövetett cselekmények miatt 2019. december 16-án
halmazati büntetésként hét év szabadságvesztés-büntetésre
ítélték, amely figyelembe veszi a 2011. október 6-i ítéletet.
XC a 2019. december 16-i ítélettel szemben felülvizsgálati
kérelmet nyújtott be a kérdést előterjesztő bírósághoz, azaz
a Bundesgerichtshofhoz (szövetségi legfelsőbb bíróság,
Németország), többek között a 2002/584 kerethatározatban előírt
specialitás szabályára hivatkozva. XC lényegében azt állítja,
hogy mivel a portugál végrehajtó hatóság nem járult hozzá a
Portugáliában, 2005-ben elkövetett cselekmények miatti
büntetőeljárás lefolytatásához, a német hatóságok nem voltak
jogosultak eljárást indítani. Ezen érvre tekintettel a kérdést
előterjesztő bíróság arra keresi a választ, hogy a 2018.
november 5-i elfogatóparancs helybenhagyható-e, vagy azt meg kell
semmisíteni.
A sürgősségi előzetes döntéshozatali eljárásban 2020.
szeptember 24-én hozott ítéletében a Bíróság kimondta, hogy a
2002/584 kerethatározat 27. cikkének (2) és (3) bekezdését úgy
kell értelmezni, hogy az ezen cikk (2) bekezdésében meghatározott
specialitás szabályával nem ellentétes az átadás előtt
elkövetett, az átadás alapjául szolgáló bűncselekménytől
eltérő másik bűncselekmény miatt egy első európai
elfogatóparanccsal érintett személlyel szemben alkalmazott,
személyi szabadságot korlátozó intézkedés, amennyiben az
érintett személy önként elhagyta az első elfogatóparancsot
kibocsátó tagállam területét, majd egy második,
szabadságvesztés büntetés végrehajtása céljából e távozást
követően kibocsátott európai elfogatóparancs alapján e
tagállamnak átadták, feltéve hogy a második európai
elfogatóparancs kapcsán az azt végrehajtó igazságügyi hatóság
hozzájárult a büntetőeljárásnak a személyi szabadságot
korlátozó intézkedés alapjául szolgáló bűncselekményre való
kiterjesztéséhez.
E tekintetben a Bíróság megjegyezte, hogy a 2002/584
kerethatározat 27. cikke (2) bekezdésének szó szerinti
értelmezéséből kitűnik, hogy a specialitás szabálya szorosan
valamely konkrét európai elfogatóparancs alapján történő
átadáshoz kapcsolódik, mivel e rendelkezés szövege az „átadásra”
egyes számban utal. Ezt az értelmezést támasztja alá az említett
rendelkezés rendszertani értelmezése is, mivel a 2002/584
kerethatározat más rendelkezései2 is arra utalnak, hogy a
specialitás szabálya a konkrét európai elfogatóparancs
végrehajtásához kapcsolódik. E körülmények között annak
megkövetelése, hogy mind a terheltet az első európai
elfogatóparancs alapján átadó tagállami végrehajtó igazságügyi
hatóság, mind pedig a terheltet a második európai elfogatóparancs
alapján átadó tagállami végrehajtó igazságügyi hatóság a
2002/584 kerethatározat 27. cikke (3) bekezdésének g) pontja
értelmében hozzájárulását adja, gátolná az átadási eljárás
hatékonyságát, és ezáltal veszélyeztetné a 2002/584
kerethatározatnak a tagállamok igazságügyi hatóságai közötti
átadások megkönnyítésére és meggyorsítására irányuló
célkitűzését.
Ennélfogva, mivel a jelen ügyben XC önként hagyta el Németország területét azt követően, hogy az első európai elfogatóparancsban megjelölt tényállás miatt vele szemben kiszabott büntetést ebben a tagállamban letöltötte, már nem hivatkozhat az első európai elfogatóparancs kapcsán alkalmazandó specialitás szabályára. Mivel a jelen ügyben a specialitás szabálya tiszteletben tartásának értékelése szempontjából egyedül a második európai elfogatóparancs alapján foganatosított átadás releváns, a 2002/584 kerethatározat 27. cikke (3) bekezdésének g) pontjában megkövetelt hozzájárulást kizárólag a vádlottat az említett európai elfogatóparancs alapján átadó tagállami végrehajtó igazságügyi hatóságnak kell megadnia.