Így indult
Az idén két ütemben meghirdetett, összesen több mint 15.500 db 3 hektár alatti térmértékű ingatlan csaknem 60%-ára volt érdeklődés – írta meg korábban a Mezőhír.hu szakmai hírportál. Az átlagos ajánlati ár közel 1 millió forint volt hektáronként. Az értékesítés első két ütemében 5550 hektárnyi területet értékesített a Magyar Állam, amelyből több mint 5 milliárd Ft bevétel keletkezett. Az ingatlanok árának legalább az NFK vagyon-nyilvántartásában rögzített könyv szerinti értéket kellett elérnie, az ingatlan megszerzésére jogi személy is vételi ajánlatot tehetett, de az elővásárlási jogokat be kellett tartani – hangsúlyozza a Mezőhír.hu cikke.
A harmadik ütemben, tekintettel a 2020. július 1-jén hatályba lépett Nemzeti Földalapról szóló törvény egyes szakaszainak változására, az NFK árverés mellőzésével, hirdetményes úton 10 hektárt meg nem haladó földek értékesítésére jogosult. Tehát 2020. szeptember 21-én meghirdetésre kerül több, mint 1400 db 3 és 10 hektár közötti földterület, mely térmértéke meghaladja a 7300 hektárt. Továbbá az első két ütemben nem értékesített 3 hektár alatti földeket is újra közzé teszi az NFK, melyek esetében több mint 2300 hektárnyi, 4800 db ingatlan megvásárlására nyílik újból lehetőség.
A gazdáknak most is 30 napjuk lesz pályázni egy egyszerű ügyfélkapus regisztrációt követően - hívja fel a figyelmet a szakmai hírportál. Ahogy az első két ütemnél, most is a Magyar Állam fizeti az értékbecslés költségeit az 1 hektár alatti méretű földek esetében. Az értékesítésre meghirdetett földek listája a www.nfk.gov.hu oldal mellett a www.kormany.hu oldalon is elérhető lesz, valamint az érintett települések önkormányzatainak honlapján is közzétételre kerül.

Így folytatódott
Elsőként is ki kell emelni azt az új előírást, amely szerint
a megkötött adásvételi szerződéseknek az önkormányzati
hirdetőtáblán való kifüggesztése július óta csak
kiegészítő, tájékoztató szerepet tölt be – hívja
fel a Mezőhír.hu szakmai hírportálon megjelent elemző cikkében
Orlovits Zsolt.
A korábbi gyakorlat ugyanis az volt, hogy az önkormányzat
hirdetőtáblájára kifüggesztett szerződés minősült hivatalos
közzétételnek, míg a kormányzati portálon, vagyis a
hirdetmeny.magyarorszag.hu
felületen csak egy kivonatos jellegű tájékoztatás
megjelentetése volt kötelező az ügylet főbb adatairól. A
módosítás „megfordította” az eddigi szabályozást. A cél az
volt, hogy a jövőben ne kelljen személyesen elmenni a
polgármesteri hivatalba a szerződés teljes szövegének
megismerése céljából. A szerződéseknek a
hirdetmeny.magyarország.hu
honlapon történő közzététele ugyanis kötelező, és
az minősül egyben hivatalos közlésnek is.
Jogalkotói mulasztás: így is, úgy is törvénysértés
Az elmúlt két hónap gyakorlati tapasztalataiból azonban levonható az a következtetés, hogy a törvénymódosítás nem érte el célját minden településen. Még nagyobb városok, mint például Kaposvár, Érd, Jászberény, Mátészalka, Törökszentmiklós esetében is megállapítható, hogy mostanáig egyetlen esetben sem kerültek fel a kormányzati portálra a szerződések digitalizált, a szerződők nevén és lakcímén kívül más személyes adatokat nem tartalmazó másolatai, csak a kifüggesztés tényéről szóló rövid tájékoztató.
A helyzet teljes körű bemutatása érdekében azonban arra a
jogalkotói mulasztásra is szükséges rávilágítani, hogy a
törvénymódosítással párhuzamosan nem valósult meg a
végrehajtási rendelet szövegének kiigazítása, ezáltal
ellentmondás áll fenn a földforgalmi törvény és a 474/2013.
(XII. 12.) számú kormányrendelet előírásai között. Ez utóbbi
szabályozza ugyanis az adásvételi szerződés hirdetményi úton
történő közlésére vonatkozó eljárás részleteit. Ennek az
elektronikus tájékoztató közzétételéről szóló 13. §-a
azonban a korábbi szabályozásnak megfelelően csak a rövid
tájékoztató hirdetmény kormányzati portálon való
megjelentetését írja elő, és kimondja, hogy az elektronikus
tájékoztató mellékleteként a hirdetményi úton közölt
szerződés a tájékoztatóval együtt nem tehető közzé. Márpedig
a gyakorlatban a tájékoztató szövege alatt van arra lehetősége
az önkormányzatnak, hogy mellékletként felhelyezze a szerződés
másolatát is. Így az a furcsa helyzet állt elő, hogy amelyik
önkormányzat betartja a törvényi rendelkezést, ezzel megsérti a
kormányrendelet előírását, aki viszont a kormányrendeletet
hajtja végre, törvényt sért.

Súlyos következmény
Mindezek ellenére naponta átlagosan 200-300 darab adásvételi szerződés kivonata azért megjelenik a kormányzati portálon. Bár azokon a településeken is, ahol a közzététel egyébként megvalósult, nem ritka „technikai problémák” fellépése. Például a fájl elnevezésében szereplő nem megengedett karakterek miatt a szerződés nem volt megnyitható, de olyan eset is előfordult, hogy nem a szerződést, hanem az annak közzétételre irányuló kérelmet töltötték fel a honlapra. Ezek az esetek felvetik annak lehetőségét, hogy a jövőben amiatt fognak érvényteleníteni egy-egy adásvételi eljárást, mert nem történt meg a szerződés szabályszerű elektronikus nyilvánosságra hozatala, vagyis nem közölték az érintettekkel az adásvétel részleteit – írja elemző cikkében a Mazőhír.hu.
A problémák sorának azonban itt még messze nincs vége. A szerződések kötelező elektronikus közzétételét elrendelő törvénymódosítás szövege ugyanis úgy szól, hogy az adásvételi szerződés kormányzati portálon való közzététele nemcsak a földforgalmi törvényen, hanem más törvényen (mint például a Polgári Törvénykönyv), vagy megállapodáson alapuló elővásárlási jog jogosultjaival történő közlést is megvalósítja. A törvénymódosítás miniszteri indokolása külön kiemeli, hogy ezzel megszűnt a termőföldre kötött adásvételi szerződésnek a Ptk. közös tulajdonra vonatkozó előírásán alapuló, a tulajdonostársak felé fennálló közvetlen közlési kötelezettség. Korábban ugyanis az eladónak közös tulajdonban álló földek esetében akár több száz tulajdonostárssal postai úton, tértivevénnyel, vagy személyes megkereséssel is közölni kellett a megkötött szerződést, és fel kellett hívni elővásárlási joga gyakorlására vagy az arról való lemondásra. Az új szabályozás alapján a jövőben a tulajdonostársaknak is az internetes felületről kell tájékozódniuk a földjüket érintő esetleges tulajdonosváltozás kérdésében.
Nem életszerű
Ez a változtatás azonban váratlanul érte a földforgalmi
eljárás szereplőit. Problémákat okoz az elektronikus közzététel
időnkénti elmaradása, vagyis egyelőre nem tudni, mi történik
akkor, ha az önkormányzat nem teszi fel a szerződést a
kormányzati portálra, vagy az éppen valamilyen technikai hiba
miatt nem letölthető. A másik kifogás a Ptk. rendelkezéseivel
való összhang hiányára figyelmeztet. A tulajdonostársak
elővásárlási jogát ugyanis a Ptk. írja elő, így az érintettek
értesítését is az általános szabályok szerint kell
megvalósítani, nem pedig elektronikus hirdetményi formában. Nem
életszerű, hogy a földforgalmi törvény megköveteli a
földtulajdonosoktól a hirdetmeny.magyarorszag.hu
kormányzati portál rendszeres látogatását annak
érdekében, hogy értesüljenek a saját ingatlanukat érintő
esetleges tulajdonosi változásokról – hívja fel a figyelmet a
Mezőhír.hu szakmai hírportálon megjelent elemző írásában
Orlovits
Zsolt.