
A
következő három évben szinte minden bank (93%) az adatminőség
fejlesztésére fókuszál, emellett kiemelt feladatnak tartják a
különböző információcsoportok összekapcsolását (57%) is –
mutat rá a tanulmány, amelynek keretében 29 országból 74 bank
vezető beosztású szakemberét kérdezték. Az EY közleményében
hangsúlyozta: az értékes, jobb minőségű adatok kinyerése (80%)
mellett a termékfejlesztéshez vagy a fogyasztói élmény
fokozásához szükséges információk könnyebb eléréséért
(67%) hajlandóak leginkább beruházásokra a döntéshozók.
„A hazai bankok nagy hangsúlyt helyeznek az üzleti és növekedési célokra, ám egyre nagyobb kihívást jelent számukra a strukturálatlan adatok rendszerezése és új, döntéstámogató modellek kifejlesztése. Az adatminőség javítása – a szabályozóknak való kötelező megfelelés mellett – új ügyfelek megszerzését és a legjobb termékajánlatok kialakítását is segítheti” – emelte ki Hoós János, az EY pénzügyi kockázatkezeléssel foglalkozó területének vezetője.
A válaszadók szerint a pénzintézetek sok rossz minőségű adatot tárolnak és kevés az olyan, hozzáértő szakértő, aki képes rendszerezni, feldolgozni és tisztítani őket (61%), ez pedig gátolja a fejlesztéseket. A széleskörű szakértelem iránti igényt tovább fokozza, hogy a felügyeletek egyre fejlettebb pénzügyi modellek bevezetését követelik meg.
A bankoknak leginkább a pénzügyi kockázatok modellezésének területén (70%) lenne szüksége új munkatársakra. A hozzáértő szakértők hiánya ugyanis egyre égetőbb probléma az iparágban. „A mesterséges intelligencia alkalmazása az adatfeldolgozás területén is áttörést hozhat. A gépi tanulás révén ugyanis komplex, több dimenziós modellek is kialakíthatóak, amelyeket aztán a folyamatosan változó gazdasági környezethez lehet igazítani” – tette hozzá a szakember.
A hitelintézetek az adatvesztés veszélyét (79%), a technológiai fejlődés okozta iparági átalakulást (79%), a geopolitikai problémákat (64%), valamint a különböző pénzügyi számításokhoz használt modellek elavulásából fakadó kockázatokat (44%) sorolták a közeljövő legégetőbb kihívásai közé.
A
kilencedik alkalommal kiadott éves banki kockázatkezelési felmérés
keretében 29 országból 74 bank vezető beosztású szakemberét
kérdezték meg a rájuk váró kihívásokról a digitális
átalakulás területén.