Ítéletének indoklásában az unió bírósága – az Infostart
beszámolója szerint – emlékeztetett, hogy 2018-ban Magyarország
módosított egyes, az illegális bevándorlás elleni
intézkedésekről szóló törvényeket, és többek között olyan
rendelkezéseket fogadott el, amelyek egyrészt a menedékjog iránti
kérelmek tekintetében új elfogadhatatlansági okot vezettek be, és
másrészt előírtak a magyar jog értelmében menedékjogra nem
jogosult személyek kérelmét támogató tevékenység
büntethetőségét. Egyúttal korlátozták az utóbbival
gyanúsított személyek mozgásszabadságát.
Az Európai Bizottság, miután úgy vélte, hogy Magyarország e
rendelkezések elfogadásával nem teljesítette az európai uniós
„eljárási” és a „befogadási” irányelvből eredő
kötelezettségeit, keresetet nyújtott be az Európai Bírósághoz.
Az uniós bíróság nagytanácsa november 16-i döntésével
lényegében helyt adott a bizottság keresetének.
Az EU bírósága mindenekelőtt megállapította, hogy Magyarország
nem teljesítette az „eljárási. Irányelvből” eredő
kötelezettségeit, mivel lehetővé tette a nemzetközi védelem
iránti kérelem elutasítását azon indok alapján, hogy a
kérelmező olyan államon keresztül érkezett a területére,
amelyben nincs kitéve üldözésnek vagy súlyos sérelem
veszélyének, vagy amelyben biztosított a megfelelő szintű
védelem.
A luxembourgi taláros testület ennek kapcsán emlékeztetett, hogy
az „eljárási irányelv” kimerítően felsorolja azokat a
helyzeteket, amelyekben a tagállamok valamely nemzetközi védelem
iránti kérelmet elfogadhatatlannak tekinthetnek. Az EU bírósága
szerint a magyar szabályozásban rögzített elfogadhatatlansági ok
nem felel meg e helyzetek egyikének sem.
Az ítélet a továbbiakban arra is rámutatott, hogy Magyarország
nem teljesítette az „eljárási” és a „befogadási
irányelvből” eredő kötelezettségeit, mivel a belső jogában
büntetőjogi szankciót írt elő bármely olyan személy
magatartására vonatkozóan, aki a menedékjog iránti kérelmeknek
a területén való előterjesztéséhez vagy benyújtásához
segítséget nyújt, miközben bizonyítható, hogy e személy
tudatában volt annak, hogy e kérelemnek e jog értelmében nem
lehet helyt adni.
A bíróság ítélete szerint
-
e szabályozás korlátozza egyrészt a nemzetközi védelmet kérelmező személyekkel való találkozás és a velük való kommunikáció jogát,
-
és másrészt a menedékéről számára biztosított azon jog tényleges érvényesülését, hogy saját költségén jogi vagy egyéb tanácsadóval konzultálhasson. Emellett az ilyen korlátozás a luxembourgi testület szerint nem igazolható a magyar jogalkotó által hivatkozott célokkal, nevezetesen a menedékjogi eljárás visszaélésszerű igénybevételéhez nyújtott segítség, valamint a megtévesztésen alapuló, jogellenes bevándorlás elleni küzdelemmel sem.
A magyar törvény értelmében büntetőeljárásnak van kitéve
bárki, aki menedékjog iránti kérelem előterjesztéséhez vagy
benyújtásához oly módon nyújt segítséget, hogy tudatában van
annak, hogy e kérelem a magyar jogszabályok szerint nem részesülhet
kedvező elbírálásban, de úgy véli, hogy e rendelkezések
ellentétesek többek között az uniós joggal. Ily módon viszont a
kérelmezőket megfoszthatják minden olyan támogatástól, amely
lehetővé tenné a számukra, hogy a menedékjog megadására
irányuló eljárás későbbi szakaszában többek között az uniós
jogra tekintettel vitassák a helyzetükre alkalmazandó nemzeti
szabályozás jogszerűségét.
E szabályozás továbbá bünteti az ahhoz nyújtott segítséget,
hogy valamely személy menedékjog iránti kérelmet terjesszen elő
vagy nyújtson be, ha e személy nem volt kitéve üldöztetésnek
vagy nincs kitéve az üldöztetés veszélyének, legalább egy
olyan államban, amelyen a Magyarországra érkezését megelőzően
átutazott. Márpedig az „eljárási irányelvvel" ellentétes,
ha a menedékjog iránti kérelmet ilyen ok alapján
elfogadhatatlanként elutasítják – mutatott rá indoklásában a
luxembourgi bíróság.
Végül az EU bírósága megállapította az is, hogy e szabályozás – azzal, hogy nem zárja ki, hogy valamely személlyel szemben büntetőjogi szankciót alkalmazzanak, ha konkrétan bizonyítható, hogy tudnia kellett, hogy az általa megsegített személy nem felel meg a menedékjog megadására vonatkozóan előírt feltételeknek –, arra kötelezi az ilyen segítséget nyújtani kívánó személyeket, hogy a kérelem előterjesztésétől kezdve saját hatáskörben is vizsgálják, hogy e kérelem a magyar jog értelmében kedvező elbírálásban részesülhet-e.
Márpedig e személyektől ilyen ellenőrzés nem várható el –
szögezte le indoklásában az unió bírósága.
Ráadásul annak a veszélye, hogy az érintett (segítséget nyújtó)
személyek különlegesen szigorú büntetőjogi szankcióval
(szabadságvesztéssel) sújthatók pusztán amiatt, hogy tudniuk
kellett, hogy a menedékjog iránti kérelem nem lehet sikeres,
bizonytalanná teszi minden olyan segítség jog szerűséget,
amelynek célja a menedékjog megadására irányuló eljárás e két
alapvető szakaszának a lehetővé tétele. E szabályozás így
jelentős visszatartó hatást gyakorolhat minden olyan személyre,
aki az eljárás e szakaszaihoz segítséget kíván nyújtani.
Emellett a bíróság ítéletében úgy vélte, hogy a menedékjog
iránti kérelemnek a valamely tagállam területén való
előterjesztéséhez nyújtott segítség nem tekinthető a harmadik
országbeli állampolgár jogellenes beutazását, vagy az e
területen való jogellenes tartózkodását elősegítő
tevékenységnek.
Összességében az Európai Unió Bírósága szerint e tevékenység bűncselekménynek minősítése sérti az uniós jogalkotó által a nemzetközi védelmet kérelmező személyek részére történő segítségnyújtással kapcsolatos jogok gyakorlását – írta a hírportál.