
Jóllehet ez egy lényeges szigorítás a jelenlegi szabályokhoz
képest, a jogalkotói cél nem teljesen egyértelmű, a várható
gyakorlati nehézségek azonban borítékolhatók – írta dr.
Faragó János ügyvéd a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi
Iroda honlapján.
A probléma
Az ingatlanforgalom lényege, hogy a tulajdonos az ingatlan
tulajdonjogát átruházza egy másik személyre, és ennek
megfelelően a földhivatal bejegyzi az új tulajdonost az
ingatlan-nyilvántartásba. A gyakorlatban időről időre az is
előfordul, hogy a felek valamilyen okból utólag meggondolják
magukat, és úgy döntenek, hogy felbontják a korábbi
tulajdonátruházási szerződést.
A szerződés felbontása azt eredményezi, hogy a feleknek vissza
kell állítani az eredeti állapotot, azaz az esetlegesen fizetett
ellenérték visszajár az azt kifizető félnek, az ingatlan
tulajdonjoga pedig visszaszáll a régi tulajdonosra. A jelenlegi
ingatlan-nyilvántartási szabályok kifejezetten lehetővé teszik
azt, hogy a felek a szerződés felbontása esetén az eredeti
földhivatali állapot visszaállítását, azaz a régi tulajdonos
újbóli bejegyzését kérjék.
Felmerülhet azonban a kérdés, hogy ha egyszer sikerült
bejegyeztetni az ingatlan új tulajdonosát, miért szeretné bárki
is az eredeti állapotot helyreállítani?
Ritkán ugyan, de a gyakorlatban előfordul, hogy a felek közösen
arra a megállapításra jutnak, hogy mégsem állt érdekükben az
ingatlan tulajdonjogának átruházása. Ilyen igény jellemzően nem
a hagyományos lakásadásvételeknél merül fel, amikor az ingatlan
1/1 tulajdoni hányadát ruházzák át adásvételi jogcímen.
Inkább bonyolultabb esetekben merül fel igény az ügylet utólagos
felbontására, például ráépítés esetén.
A ráépítés mint tipikus példa
Ráépítésnek azt a helyzetet nevezzük, amikor valaki egy más
személy tulajdonában álló telekre épít. A ráépítésnek a
Polgári Törvénykönyv alapján – az eset körülményeitől
függően – többféle jogkövetkezménye lehet. Azonban a bírói
gyakorlat alapján a ráépítés törvényi jogkövetkezményei csak
akkor alkalmazandók, ha a felek között nem jön létre eltérő
megállapodás. Más szavakkal: a felek szabadon megállapodhatnak
arról, hogy a ráépítéshez milyen jogkövetkezményeket
társítanak. (A lehetséges jogkövetkezményekre lentebb még
kitérünk.)
Az esetek többségében az építtető a ráépítést nem
valamilyen véletlen folytán, hanem kifejezetten a telektulajdonos
tudtával és beleegyezésével valósítja meg. A ráépítésre egy
gyakori példa, hogy a telek egy cégcsoporthoz tartozó társaság
tulajdonában van, és a cégcsoport döntéshozói úgy döntenek,
hogy az építkezést nem a telektulajdonos, hanem egy másik,
szintén csoporttag társaság neve alatt valósítják meg. Azaz az
építtető társaság szerzi meg a szükséges engedélyeket,
beszerzi az építési anyagot, ő köti meg a szerződéseket a
kivitelezőkkel, felügyeli a munkálatokat stb. A telektulajdonos
társaság feladata csupán annyi lesz, hogy az építkezéshez a
telektulajdonos részéről szükséges hozzájáruló
nyilatkozatokat és egyéb dokumentumokat aláírja.
A fenti esetben az építkezéssel összefüggésben egy alapvető
kérdés, hogy az épület kinek a tulajdonába kerüljön. Az
építtető és a telektulajdonos ezt a kérdést alapvetően
háromféleképpen szabályozhatja: (a) a telektulajdonos megszerzi
az épület tulajdonjogát is, és a gazdagodásért cserébe fizet
valamilyen ellenértéket az építtető részére, (b) az épület
önálló helyrajzi számot kap, és az építtető tulajdonába
kerül, (c) az épület és a telek egy ingatlant alkotva az építtető
és a telektulajdonos közös tulajdonába kerül.
Azt, hogy a cégcsoport döntéshozói melyik megoldást választják,
általában egyrészt pénzügyi szempontok határozzák meg,
másrészt pedig az, hogy a cégcsoportnak milyen tervei vannak az
érintett társaságokkal. Elképzelhető, hogy az építkezés
időszakában az tűnik a legelőnyösebb megoldásnak, hogy az
ingatlan a két társaság közös tulajdonába kerüljön. Ha a két
társaság ezt rögzíti egy földhivatali bejegyzésre alkalmas,
írásba foglalt ráépítési megállapodásban, akkor kérelmükre
a földhivatal bejegyzi az építtető javára a megállapodásban
szereplő tulajdoni hányadot ráépítés jogcímén.
Ugyanakkor később adódhat olyan helyzet, hogy a cégcsoport az
ingatlant értékesíteni kívánja, azonban a vevő – a saját
pénzügyi és stratégiai megfontolásaira tekintettel – nem csak
magát az ingatlant szeretné megvenni, hanem az építtető és a
telektulajdonos társaság közül valamelyik céget is.
Máris egy olyan – teljesen életszerű – helyzetben találjuk
magunkat, hogy az eladó cégcsoport utólag arra a következtetésre
jut, hogy az ingatlant nem kellett volna az építtető és a
telektulajdonos közös tulajdonába adni, hanem jó lenne az eredeti
ingatlan-nyilvántartási állapotot visszaállítani, és az
ingatlant teljes mértékben a telektulajdonos tulajdonában hagyni,
vagy az egészet az építtető tulajdonába adni (attól függően,
hogy végül melyik cég szolgálna az eladás tárgyául).
A fenti dilemmára nem tűnik életszerű megoldásnak, hogy az
építtető a tulajdoni hányadát egy új tulajdonátruházás
keretében – adásvétel vagy ajándékozás jogcímen –
átruházza a telektulajdonosra, mivel ebben az esetben az
ajándékozási vagy vagyonszerzési illeték, illetve az esetleges
társaságiadó-vonatkozások miatt, valamint adásvétel esetén a
vételárfizetési kötelezettség miatt jelentős és indokolatlan
költségek merülhetnek fel. A felek szándékával sokkal inkább
összhangban áll, és költségek szempontjából is ésszerűbb
megoldás, ha a felek a korábbi ráépítési megállapodást
egyszerűen felbontják, és erre tekintettel kérik a földhivataltól
az eredeti állapot helyreállítását. A felek a jelenleg hatályos
ingatlan-nyilvántartási törvény 30. § (2) bekezdése alapján
ezt gond nélkül megtehetik. Technikailag a földhivatal a
“visszaadott” tulajdoni hányadot “felbontás” vagy “elállás”
jogcímén fogja visszajegyezni a telektulajdonos javára.
Vagyonszerzési illeték kérdése
Lényeges kérdés, hogy amikor a felek utólag “meggondolják
magukat”, és az eredeti ingatlan-nyilvántartási állapot
visszaállítását kérik, az eredetileg megfizetett vagyonszerzési
illeték elvész-e, vagy van-e lehetőség arra, hogy az eredetileg
szerző fél (aki a visszaállítás folytán elveszíti a
tulajdonát) visszaigényelje a korábban megfizetett illetéket.
Az Illetéktörvény 80. § (1) bekezdés c) pontja alapján, ha a
felek korábbi ügyletet “közös megegyezéssel megszüntetik vagy
felbontják, továbbá ha a szerződés valamelyik fél elállása
vagy felmondása folytán szűnik meg”, akkor lehet kérni a
korábban megfizetett illeték visszafizetését. Sőt ha ráépítésről
van szó, akkor a helyzet még egyszerűbb, mivel ha a ráépítést
követően a ráépítő szerzi meg az ingatlant (vagy annak egy
tulajdoni hányadát), akkor a ráépített épület forgalmi értéke
erejéig a ráépítő vagyonszerző illetékmentességet élvez
[Illetéktörvény 26. § (1a) bekezdés d) pont]. Tehát ebben az
esetben az eredeti állapot visszaállításakor nincs mit
visszaigényelni.
Az illetékszabályok tehát nem büntetik a feleket a szerződés
felbontása miatt, hanem “lekövetik” az ügylet alakulását: ha
az eredeti ingatlan-nyilvántartási állapot visszaáll, a korábban
esetlegesen megfizetett illeték is visszajár az érintett félnek.
A másik oldalról (azaz az állam oldaláról) nézve, a fenti
illetékszabályokból azt a következtetést lehet levonni, hogy az
állam pénzügyi érdekeit nem sérti, ha a felek átruházzák az
ingatlan tulajdonjogát, majd később a szerződést felbontják, és
az eredeti állapot visszaállítását kérik. Az állam ugyanis,
bár nem nyer ezzel a helyzettel, nem is veszít rajta.
A fentiek alapján tehát a vagyonszerzési illeték szempontjából
az eredeti ingatlan-nyilvántartási állapot visszaállítása egy
olyan lehetőség, amely a felek számára kedvező, az állam
szempontjából pedig közömbös.
Miben más az új szabályozás?
Az új ingatlan-nyilvántartási törvény abban tér el a
fentiektől, hogy nem fogja lehetővé tenni az eredeti állapot
visszaállítását a felek kérelme és a korábbi szerződés
felbontása alapján. Az új törvény 34. § (1) bekezdése alapján
ugyanis a tulajdonjog törléséhez és az eredeti
ingatlan-nyilvántartási állapot visszaállításához kizárólag
“jogerős bírósági, hatósági határozat vagy végleges
közigazgatási hatósági határozat” alapján lesz lehetőség.
Az ehhez a rendelkezéshez fűzött miniszteri indokolás szerint “a
felek megállapodása (szerződés felbontása, érvénytelennek
elismerése) nem törheti át az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés
konstitutív hatályát”.
Az indokolásban említett “konstitutív” hatály azt jelenti,
hogy egyes dologi jogok (pl. a tulajdonjog) megszerzése általában
akkor történik, ha a földhivatal a tulajdonost bejegyzi (tehát a
tulajdonszerzéshez nem elegendő az adásvételi szerződést
megkötnünk, ahhoz a tulajdoni lapra is fel kell kerülnünk). A
bejegyzés konstitutív hatálya tehát a bejegyzés jogalakító
jellegét jelenti. Az új törvény azonban a bejegyzés jogalakító
jellege mellett egy olyan jogkövetkezményt is fűzni kíván az
ingatlan-nyilvántartási bejegyzéshez, amely eddig nem kapcsolódott
hozzá, és a gyakorlat nem is tartott rá igényt. Nevezetesen az új
törvény alapján a bejegyzés nemcsak konstitutív hatályú lesz,
hanem megmásíthatatlan is.
2023. február 1-je után ezt a megmásíthatatlanságot egyedül
hatósági vagy bírósági határozat törheti át. Ebből
kifolyólag a fent említett ráépítéses példában az építtető
és a telektulajdonos – az eredeti állapot visszaállítása
érdekében – hiába bontja fel a korábbi megállapodást, a
földhivatal azt nem fogja elfogadni, azaz el fogja utasítani az
eredeti állapot visszaállítása iránti kérelme.
Az új törvény hatályba lépése után az eredeti állapot
visszaállítására akkor lesz elméleti lehetőség, ha a két fél
közül az egyik polgári pert indít a másik féllel szemben, és
kéri a bíróságtól, hogy állapítsa meg a ráépítési
szerződés felbontását, és erre tekintettel rendelkezzen az
eredeti ingatlan-nyilvántartási állapot visszaállításáról. Ez
a lehetőség egyelőre azért tekinthető pusztán elméleti
jellegűnek, mert a bírói gyakorlatra vár annak kidolgozása, hogy
a bíróság mit kezdjen egy ilyen keresettel. A Ptk. ugyanis
tartalmaz egy olyan rendelkezést, amely szerint az
ingatlan-nyilvántartási bejegyzés törlésére a bejegyzés
“alapjául szolgáló jogügylet érvénytelensége vagy a
bejegyzés utólagos helytelenné válása miatt van helye”. A
ráépítési szerződés felbontása nyilvánvalóan nem tekinthető
érvénytelenségi oknak, az pedig egyelőre kétséges, hogy a
bejegyzés a felbontásra tekintettel tekinthető-e “utólag
helytelenné válónak”. Mindazonáltal amellett is lehet érvelni
[az új törvény 34. § (1) és (2) bekezdésének rendszertani
értelmezése alapján], hogy az eredeti állapot visszaállítására
a Ptk.-ban nevesített törlési okokon kívül más esetekben is
lehetőség lesz, és ha ez így van, akkor nem kell majd vizsgálni,
hogy a ráépítési szerződés felbontása folytán a bejegyzés
“helytelenné válónak” tekinthető-e.
Mindenesetre, ha a perindítás járható út lesz, a felek azt
legalább szabadon eldönthetik majd, hogy melyikük legyen a
felperes. Bár a biztonság kedvéért talán érdemes lesz annak a
félnek kezdeményező félként (azaz felperesként) fellépni, aki
az eredeti állapot visszaállítása esetén visszaszerezné a
tulajdonjogot, tehát akinek elvileg érdekében áll az eredeti
állapot visszaállítása.
Ha viszont a felek nem szeretnének bíróságra menni (egyetértésben
lévő felek között ez mégis csak egy szokatlan megoldás,
ráadásul értelmetlen költségeket generál), nem lesz más
választásuk, mint hogy az építtető a tulajdoni hányadát eladja
vagy elajándékozza a telektulajdonosnak. A fentiek alapján ez az a
megoldás, amely nem is költséghatékony, és nem is tükrözi a
felek valódi ügyleti akaratát.
Egyirányú utca?
Az új szabályozás alapján tehát úgy tűnik, hogy az
ingatlan-nyilvántartási bejegyzés egy olyan egyirányú utcába
fog vezetni, ahonnan nincs visszaút, vagy ha van is, az rendkívül
körülményes és költséges. A miniszteri indokolás alapján az a
benyomásunk, hogy a jogalkotó az új szabályozás megalkotásakor
elsődlegesen elméleti oldalról közelítette meg ezt a kérdést
(ahogy fentebb említettük, a bejegyzés “konstitutív hatályából”
vezette le az új szabályozás szükségességét), az viszont nem
világos, hogy milyen gyakorlati megfontolásokat vett figyelembe az
új szabályozás megalkotásakor. Úgy gondoljuk, hogy azokban a
helyzetekben, amikor egy felmerülő probléma a felek
megállapodásával rendezhető, az bizonyosan nem lehet cél, hogy a
felek bírósághoz forduljanak, és feleslegesen növeljék a
bírósági perek számát. Ezért a jogalkotó részéről érdemes
lenne megfontolni, hogy az új törvényt még a hatályba lépése
előtt akként módosítsa, hogy a jövőben is fennmaradjon a
lehetőség az eredeti állapot visszaállítására a felek kérelme
alapján.