Mint
írják: a jövő évi költségvetési törvényt megváltoztató
módosítás szerint közel megduplázódnak a közbeszerzések alsó
értékhatárai. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az eddigi 8
millió forint helyett 15 millió forintig lehet közbeszerzés
kiírása nélkül árut és szolgáltatást vásárolni, míg
építési beruházás esetén a jelenlegi 15 millió forintos
értékhatár 25 millió forintra emelkedne. A kormány szerint erre
annak érdekében van szükség, hogy alacsony értékű szerződések
esetén ne kelljen a bonyolult közbeszerzési szabályokat
alkalmazni. Ezzel szemben a TI álláspontja az, hogy az alacsony
értékű közbeszerzéseknél a legnagyobb a korrupció veszélye,
ezen a területen a legátláthatatlanabbak a szerződések. A
közpénzt költő szervezetek, például minisztériumok, állami
vállalatok sokszor trükkös módon igyekeznek kijátszani a
törvényeket, például feldarabolják a beszerzéseiket, csak hogy
ne kelljen közbeszerzést lefolytatniuk. Ha a parlamenti döntés
nyomán a kormány tényleg felemeli az értékhatárokat, akkor még
egyszerűbb lesz kibújni a közbeszerzési kötelezettségek alól.
Korrupciós szempontból ezért a TI kifejezetten veszélyesnek
tartja a közbeszerzési eljárás nélkül elkölthető összegek
ilyen mértékű emelését.
A közbeszerzési törvény módosítása az eddigieknél is szélesebbre tárhatja a kaput visszaélések előtt. Mentesítené ugyanis az európai uniós vagy hazai költségvetési pénzekből gazdálkodó cégeket a közbeszerzési kötelezettség alól. Jelenleg azok a vállalatok, amelyek legalább 25 millió forint összegű európai uniós, vagy magyar állami támogatásban részesülnek, kötelesek közbeszerzést kiírni. A tervezett módosítás ezt az értékhatárt egyrészt felemeli 40 millió forintra, másrészt felhatalmazza a kormányt arra, hogy kérelemre, egyedi esetekben felmentést adjon e kötelesség alól. A kormány akkor biztosíthatna közbeszerzési mentességet, ha a „közbeszerzési eljárás alkalmazása nem szolgálná a közpénzek hatékony felhasználásának célját”, továbbá akkor, ha a „támogatási összeg gazdaságilag legkedvezőbb módon történő felhasználását” közbeszerzés nélkül lehet biztosítani. Magyarul: a kormány bármikor, akár mondvacsinált ürüggyel is felmentést adhat a közbeszerzések alól. Így a cégek, ahelyett, hogy nyílt versenyben keresnék a rájuk bízott közpénzek legolcsóbb felhasználási módját, inkább a kormány kegyeiért fognak versenyezni.
Mindehhez képest már csak hab a tortán, hogy a „versenyélénkítés jegyében” a kormány 100 millió forintról 300 millió forintra emelné azt az értékhatárt, amely összegig hirdetmény, azaz nyílt verseny nélkül lehet közpénzből építési beruházásokat rendelni. A kormány a korrupcióval talán leginkább fertőzött építőiparban tehát tovább könnyítheti, hogy a közvagyon magánzsebekbe vándoroljon. Márpedig a hirdetmény nélküli közbeszerzések aránya – miként arra az Európai Bizottság legutóbbi országjelentése is rámutatott – már eddig is az egyik legmagasabb volt az Európai Unióban.
A TI szerint ezekre a módosítókra semmi szükség nincsen, hiszen átláthatóság helyett csak további korrupciós kockázatokat visznek a rendszerbe. Lenne persze mit változtatni a magyar közbeszerzési szabályozáson: egyebek mellett módosítani lehetne azt az idén júliusban bevezetett rendelkezést, amely szerint a kormány mentesítést adhat a kartellezés miatt kiszabott hároméves közbeszerzési tilalom alól – olvasható a közleményben.
A
kormány szerint szigorúbbá és átláthatóbbá válik a
közbeszerzési rendszer
Szigorúbbá,
de egyszerűbbé és gyorsabbá válnak az eljárások a
közbeszerzési törvény módosításának köszönhetően - mondta
el az MTI-nek a Miniszterelnökség közbeszerzési felügyeletért
felelős helyettes államtitkára. Császár Dániel kiemelte, a
törvénymódosítással a kormány célja az egy ajánlattevő
részvételével zajló eljárások visszaszorítása.
A legjelentősebb változás, hogy a közpénzekkel gazdálkodó szervezetek már egymillió forint felett kötelesek legalább három ajánlatot bekérni egy szerződésre, ettől csak kivételesen, például abban az esetben lehet eltérni, ha az adott szolgáltatás egy meghatározott személyhez kötődik - fejtette ki a helyettes államtitkár.
Kiemelte, a törvényjavaslat fellép az olyan eljárások ellen, amelyeken csak egy ajánlattevő vesz részt, az új szabályok szerint ez olyan következménnyel is járhat, hogy az eljárást eredménytelenné kell nyilvánítani.
Szigorodnak a vállalkozásokra vonatkozó szabályok is, azok a cégek, amelyek a szerződést nem a törvényi előírásoknak és a vállalt feltételeknek megfelelően teljesítették, 90 napig nem indulhatnak majd közbeszerzéseken - fejtette ki Császár Dániel, hozzátéve, hogy a törvényjavaslat a szigorítások mellett könnyítéseket is hoz.
A hazai kis- és középvállalkozások részvételét segíti, hogy az áru- és szolgáltatás megrendelések értékhatára 18 millió forintról 15 millióra csökken, e felett a szerződéseket nyilvánosan meg kell hirdetni, szemben a korábbi négyajánlatos versenyeztetéssel - mondta.
További egyszerűsítést és gyorsítást jelent, hogy változnak a nemzeti értékhatárok: árubeszerzés és szolgáltatás megrendelése esetén 8 millió forintról 15 millióra, építési beruházás esetén 15 millióról 25 millióra, míg szolgáltatási koncesszió esetén 25-ről 30 millió forintra.
A közbeszerzési eljárás szigorúan és részletesen szabályozott, meghatározott, milyen igazolásokat kell benyújtani, vagy hogyan lehet alvállalkozókat igénybe venni. Ezeket a kötöttségeket az értékhatárok alatt nem kell alkalmazni, a törvénymódosítás ugyanakkor megköveteli, hogy ilyenkor is legalább három ajánlatot kérjenek be - fejtette ki a helyettes államtitkár, összegezve: a kisebb értékű beszerzések egyszerűsödnek, de nő azoknak a szerződéseknek a köre, amelyek megkötése előtt versenyeztetni kell.
Hangsúlyozta, az építési beruházásoknál 300 millió forintig lehet az osztrák szabályozáshoz hasonló módon közbeszerzési eljárást lefolytatni, a hazai rendszer azonban több szempontból is szigorúbb lesz, például nem csak három, hanem legalább öt vállalkozást kell ajánlattételre felhívni.
A nagyobb átláthatóságról Császár Dániel elmondta, az új szabályok alapján minden korábbinál több adatot kell az ajánlatkérőknek az interneten, mindenki számára elérhető módon közzétenni. Fontos, hogy a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások dokumentumai is felkerülnek a világhálóra.
Lényeges változtatás, hogy a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások esetében a jövőben a Közbeszerzési Hatóság minden egyes eljárás előtt döntést hoz arról, indokolt-e az eljárás, és azt az interneten közzé is teszi.
Császár Dániel kiemelte, az új törvényjavaslatot széleskörű szakmai és társadalmi egyeztetés előzte meg, a Miniszterelnökség létrehozta a Közbeszerzési Kerekasztalt is, amely eddig 5 alkalommal ülésezett. A Miniszterelnökség az elmúlt fél évben mintegy 80 szervezettel, a nagy ajánlatkérőkkel, a gazdasági és szakmai kamarákkal, az ellenőrző szervezetekkel, a közbeszerzési szakértőkkel, az uniós források felhasználásban közreműködő intézményekkel, valamint az összes felsőoktatási intézménnyel egyeztetést kezdeményezett. A törvényjavaslatban számos eljárási megoldás ennek a konzultációs sorozatnak az eredménye - jegyezte meg Császár Dániel.