
Közleményében az EY rámutatott: a szervezetek csaknem fele (45%)
kezdett el új technológiákat alkalmazni a világjárvány során,
hogy lehetővé tegye a távmunkát. Ez az arány a jogi
szolgáltatók, az oktatási, egészségügyi és kormányzati
szervek esetében 60 százalék. Ugyanakkor az új megoldásokat
bevezető vállalatok majdnem kétharmada (60%) kihagyta vagy
felgyorsította azok adatvédelmi és biztonsági ellenőrzését,
ami miatt fokozott kiberveszélynek vannak kitéve.
Szinte minden második adatvédelmi szakembereknek (48%) a
támadásokkal, fenyegetésekkel szembeni védelem lett a prioritás.
Az aggodalmakat alátámasztja az ISACA kutatása is, amely szerint a
vállalatokat a pandémia kezdete óta egyre több kibertámadás
éri. Ennek megfelelően a szakértők közel fele (49%) szerint a
legnagyobb kihívás a távmunkából adódó biztonsági kockázatok
minimalizálása.
„A krízis során a biztonsági szempontok sokszor háttérbe
szorultak. Ezeket a problémákat minél előbb kezelni kell és a
vállalatoknak mindenképpen ki kell dolgozniuk a megfelelő
eljárásokat és módszereket, hogy elkerüljék a súlyos anyagi és
reputációs károkat” – mondta Zala Mihály, EY Magyarország,
IT- és technológiai tanácsadásért felelős vezetője, Associate
Partnere.
A munkavállalók egészségi állapotának nyomon követését és
az információk harmadik féllel való megosztását érintő
adatvédelmi szempontokat a kutatás válaszadóinak 39 százaléka
tartotta a legfontosabb információbiztonsági szempontnak.
Ugyanakkor számos cég nyilvántartja, hogy tapasztaltak-e a
kollégák a koronavírusra jellemző tüneteket (58%), utaztak-e az
elmúlt időben (53%) vagy a háztartásukban élők közült
tapasztalt-e valaki tüneteket (35%). A munkáltatók közel negyede
(23%) mérte a munkavállalók hőmérsékletét is a járvány
alatt. A kutatás szerint a vállalatok 60 százaléka rendelkezik
adatokkal arról, hogy mely munkavállalókat diagnosztizálták
koronavírussal és majdnem ötödük (19%) osztotta meg ezeket az
információkat harmadik féllel.

„Arra a kutatás nem terjedt ki, adatgyűjtésük és -kezelésük
során miként feleltek meg a cégek az adatvédelmi jogi
követelményeknek. Tapasztalataink szerint az információbiztonság
javítása mellett célszerű ezen a téren is fokozni az
erőfeszítéseket a jogi megfelelés érdekében” – hívta fel
rá a figyelmet dr. Jagicza Gábor, az EY adatvédelmi jogi
csoportjának ügyvédje.
A világjárvány nyomán a munkavégzésben végbement változások komoly feladatok elé állították az adatvédelemmel foglalkozó szakértőket. A legfőbb kihívást a távmunkából adódó adatvédelmi igények, a munkavállalók egészségi állapotának nyomon követése és az információk harmadik féllel való megosztását érintő biztonsági szempontok jelentik. A krízis során az adatvédelmi szempontok sokszor háttérbe szorultak, azonban ezeket a problémákat mielőbb kezelni kell és a vállalatoknak ki kell dolgozniuk a szükséges eljárásokat és módszereket, hogy elkerüljék a súlyos anyagi és reputációs károkat – foglalata össze a közlemény.