Több alkotmányjogi panasz érkezett az Alkotmánybírósághoz –
írta az Index -, amelyben az indítványozók a veszélyhelyzet
idején alkalmazandó védelmi intézkedések második üteméről
szóló 484/2020. (XI. 10.) Korm. rendelet védettségi igazolvánnyal
kapcsolatos egyes rendelkezéseinek megsemmisítését kérték. Az
ügyben eljáró öttagú tanács az egyesített alkotmányjogi
panaszt befogadta, és megkezdte érdemi vizsgálatát.
Az indítványozók szerint a kormányrendelet tartósan fennálló
és súlyos alapjogsérelmet okoz azok számára, akik nem
rendelkeznek védettségi igazolvánnyal. A kifogásolt rendelkezések
hátrányosan megkülönböztetik azokat, akik az egészségügyi
kockázatok miatt hozott döntésük miatt nem rendelkeznek
védettségi igazolvánnyal.
A megkülönböztetés a panaszosok szerint nem alapul szükséges,
arányos és észszerű alkotmányos indokon, különös tekintettel
arra, hogy az oltási protokoll szerinti védettség kialakulását
megelőzően kiadott védettségi igazolvány nem garantálja a
védettség tényleges kialakulását azoknál sem, akik a
kormányrendelet szerinti védettségüket igazolni tudják.
A Klubrádió az egyenlő bánásmódért
A Klubrádió a nyáron indítvánnyal fordult az Alkotmánybírósághoz, mert jogsértőnek tartja, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa 2020 szeptemberében hiányos adatszolgáltatásra hivatkozva nem hosszabbította meg újabb hét évre a 2021. február 14-ig érvényes frekvenciahasználati engedélyét.A médiahatóság döntése miatt a Klubrádió nem folytathatta a sugárzást a Budapest FM 92,9 MHZ-es frekvencián, azóta műsora csak az interneten érhető el. A Fővárosi Törvényszék szerint a Médiatanács teljesen jogszerűen, a Médiatörvény és a pályázati felhívás alapján járva zárta ki a Klubrádiót a pályázatból, majd ezt a döntést a Kúria is helybenhagyta. A Klubrádió szerint ügyükben sérült az egyenlő bánásmód elve. Dr. Cech András ügyvéd, az alkotmánybírósági indítvány szerzője úgy vélekedett: más rádiónak annak ellenére hosszabbították meg a műsorszolgáltatási szerződését, hogy azok esetében is előfordult hasonló, esetenként súlyosabb jogsértés. Ezt a tényt szerinte a bíróság nem vizsgálta.Ahogy azt sem, hogy az adminisztratív szabálytalanságokhoz képest aránytalanul súlyos büntetéssel sújtották a Klubrádiót. Az ügyvéd azt is jelezte, ha az Alkotmánybíróság nem semmisíti meg a Kúria döntését, az Emberi Jogok Európai Bíróságához fordulnak.
A nyerőgépeket üzemeltetők panasza
Az Országgyűlés 2012. október 2-án fogadta el a szerencsejáték
szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény módosítását,
amely megtiltotta a játéktermek és az elektronikus kaszinók
működtetését, míg a nyerőgépek üzemeltetését a
játékkaszinókra korlátozta.
A törvényjavaslat október 1-jén került a Parlament elé, és még
aznap lezajlott az összevont általános és részletes vita, majd
október 2-án megszavazták.
A törvény október 9-én jelent meg a Magyar Közlönyben, és
másnap hatályba is lépett. A különösen szigorú törvényt a
kormány súlyos nemzetbiztonsági kockázatokkal indokolta.
Több érintett vállalkozó megtámadta a törvénymódosítást az
Alkotmánybíróságon, amely 2013. szeptember 30-án elutasította
az indítványt. Egyebek között azt kifogásolták, hogy a
jogszabály miatt sok ezer ember munkája szűnt meg, különösen
pedig azt, hogy nem kaptak felkészülési időt tevékenységük
beszüntetésére. A testület nem osztotta a vállalkozók
aggályait, mondván, a felkészülési idő hiánya a konkrét
ügyben nem sérti a jogállamiság elvét. A két különvéleményt
megfogalmazó alkotmánybíró (Bragyova András és Kiss László)
szerint viszont megsértették a pénznyerő játékautomata
üzemeltetőinek szerzett jogait, ezért ha a törvényhozó
közérdekből megszüntet egy korábban engedélyezett, jogszerűen
folytatott tevékenységet, az csak akkor alkotmányos, ha
kártalanítja az engedélyek jogosultjait.
A pénznyerő automaták ügye nyolc esztendő után ismét az
alkotmánybírák elé került. Az elmúlt években több bírói
fórumot is megjártak az indítványozók. Előbb a strasbourgi
Emberi Jogok Európai Bíróságához fordultak, amely a kérelmet a
hazai hatékony jogorvoslatok ki nem merítése miatt érdemi
vizsgálat nélkül elutasította. Ezt követően keresetet
indítottak a magyar állam ellen közhatalom gyakorlásával és a
közösségi jog megsértésével okozott kár megtérítése iránt.
A keresetüket az elsőfokú és a másodfokú bíróság is
elutasította. Most mindkét ítéletet megtámadták az
Alkotmánybíróságon, azt állítva, hogy megsértették a
tisztességes bírósági eljáráshoz való jogukat, mivel a bíróság
elmulasztotta felhívni őket az esetleges kártérítést megalapozó
időszakra vonatkozó konkrét igényük, illetve az azt megalapozó
bizonyítékok előterjesztésére.
A testület elnöke augusztus 26-án szignálta ki az ügyet előadó
alkotmánybíróra.