
Közleményükben felidézik: a Sąd Okręgowy w Warszawie (varsói
regionális bíróság, Lengyelország) az előtte folyamatban lévő
hét büntetőüggyel kapcsolatban kért iránymutatást a Bíróságtól
abban a kérdésben, hogy összeegyeztethetők-e az uniós joggal
bizonyos olyan nemzeti jogi rendelkezések, amelyek hatáskört
biztosítanak az igazságügyi miniszter/legfőbb ügyész számára
arra, hogy határozatlan időre magasabb szintű bíróságokhoz
rendeljen ki bírákat, és hogy saját mérlegelése alapján
bármikor visszahívja e bírákat.
A kérdést előterjesztő bíróság különösen úgy véli, hogy e
rendelkezések sérthetik a nemzeti igazságszolgáltatás
függetlenségének az EUSZ 2. cikkel összefüggésben értelmezett
EUSZ 19. cikk (1) bekezdéséből eredő követelményét. A kérdést
előterjesztő bíróság többek között rámutat arra, hogy az
alapeljárásokban szóban forgó ügyek elbírálására hivatott
ítélkező testületek mindegyike a kérdést előterjesztő bíróból
mint elnökből, valamint két másik bíróból áll. A „másik”
bírák egyikét minden egyes ügyben egy alacsonyabb szintű
bíróságtól rendelte ki az igazságügyi miniszter/legfőbb ügyész
által hozott határozat (a továbbiakban: kirendelt bírák).
Ezenkívül a kirendelt bírák közül néhányan a Rzecznik
Dyscyplinarny Sędziów Sądów Powszechnych (a rendes bírósági
bírák fegyelmi biztosa) „fegyelmi megbízottjának” tisztségét
is betöltik.
Indítványában Michal Bobek főtanácsnok először is elutasítja azokat
az érveket, miszerint az előzetes döntéshozatal iránti kérelmek
elfogadhatatlanok, mivel azokat egyetlen bíró – a szóban forgó
büntetőügyekben eljáró ítélkező testület elnöke –, nem
pedig maga a testület nyújtotta be. Álláspontja szerint, ha a
kérelmet előterjesztő szerv egy igazságszolgáltatási minőségben
eljáró bíróság, akkor a Bíróságnak nem feladata, hogy
ellenőrizze a nemzeti jog valamennyi eljárási szabályának
betartását. A kérdést előterjesztő bíróság tehát az EUMSZ
267. cikk értelmében vett „bíróság”.
A főtanácsnok ezt követően azt vizsgálja, hogy ellentétesek-e
az uniós joggal az olyan nemzeti rendelkezések, amelyek szerint az
igazságügyi miniszter/legfőbb ügyész nem nyilvános szempontok
alapján határozatlan időre magasabb szintű bíróságokhoz
rendelhet ki bírákat. Megjegyzi, hogy a bírói függetlenség
fogalma két szempontot foglal magában: egy külsőt és egy belsőt.
A külső szempont (vagy szigorú értelemben vett függetlenség)
megköveteli, hogy a bíróság védett legyen az olyan külső
beavatkozással vagy nyomással szemben, amely veszélyeztetheti
tagjai határozathozatalának függetlenségét az eléjük kerülő
jogvitát illetően. A belső szempont a pártatlanság fogalmával
áll összefüggésben, és arra vonatkozik, hogy egyenlő távolságot
kell tartani a jogvitában részt vevő felektől, illetve e feleknek
a jogvita tárgyához fűződő mindenkori érdekeitől. E szempont
megköveteli az objektivitást, valamint azt, hogy a jogvita
megoldása során a jogszabály szigorú alkalmazásán kívül
semmilyen más érdek ne érvényesüljön. Véleménye szerint a
jelen ügyben szóban forgó nemzeti intézkedések rendkívül
problematikusnak tűnnek mind a függetlenség belső, mind annak
külső szempontjait tekintve.
Bobek főtanácsnok ezenkívül úgy véli, hogy az uniós jogban
semmi sem zárja ki, hogy a tagállamok olyan rendszert
alkalmazzanak, amely szerint a bírák szolgálati érdekből
ideiglenesen áthelyezhetők egy bíróságról egy másik bíróságra.
Azokban a rendszerekben, amelyekben az igazságügyi minisztérium
felelős az igazságszolgáltatás szervezeti és személyzeti
kérdéseiért, az egyes bírák kirendelésére vonatkozó döntések
a miniszter hatáskörébe tartozhatnak. Feltéve, hogy a törvényi
eljárásokat betartják, a nemzeti jog által előírt összes
megfelelő hozzájárulást megadták, és a kirendelés ideje alatt
továbbra is alkalmazandók a bírák kinevezésére, hivatali
idejére és felmentésére vonatkozó általános szabályok, ez a
szempont önmagában szintén nem jelent problémát. Úgy tűnik
azonban, hogy a szóban forgó nemzeti szabályok alapján
egyértelműen nem ez a helyzet. A főtanácsnok szerint a kirendelt
bírákra nem az általános szabályok vonatkoznak, hanem egy
meglehetősen különleges – és igen aggályos – jogi
szabályozás.
A főtanácsnok álláspontja szerint egy, a jogállamiságnak
megfelelő rendszerben legalább némi átláthatóságnak és
elszámoltathatóságnak fenn kellene állnia a bírák kirendelésére
vonatkozó döntések tekintetében. Különösen a bíró
kirendelésével (a kirendelés megkezdésével vagy
megszüntetésével) kapcsolatos minden döntést bizonyos előre
ismert szempontok alapján kell meghozni, és e döntéseknek kellően
indokoltnak kell lenniük. Mindazonáltal valamiféle felügyelet
biztosítása érdekében e szempontoknak és indokolásnak
minimálisan egyértelművé kell tudnia tenni, hogy miért és
hogyan hoztak meg egy adott döntést. A szóban forgó nemzeti
intézkedések azonban nem tartalmaznak ilyen vonásokat. Az
igazságügyi miniszter/legfőbb ügyész által a bírák
kirendelésére és a kirendelt bírák visszahívására alkalmazott
szempontokat – ha vannak ilyenek – nem hozzák nyilvánosságra.

Ezenkívül komoly aggodalomra ad okot az a körülmény, hogy a
kirendelés határozatlan időre szól, és az igazságügyi
miniszter/legfőbb ügyész a saját mérlegelése alapján bármikor
visszahívhatja a kirendelt bírákat. Bobek főtanácsnok szerint a
(bírósági) kirendelésnek általában határozott ideig kell
tartania, amelyet egy adott időtartamban határoznak meg, vagy
addig, amíg más, objektíven megállapítható esemény be nem
következik. Az igazságügyi miniszter/legfőbb ügyész számára a
bírák kirendelését és belátása szerinti bármikori
eltávolítását illetően biztosított korlátlan, felül nem
vizsgálható és átláthatatlan mérlegelési jogkör gyakorlása
tehát messze túlmegy azon, ami észszerűnek és szükségesnek
tekinthető a nemzeti bírósági szervezet zavartalan működésének
és az e szervezeten belüli munkafolyamatoknak a biztosításához.
A főtanácsnok szerint nemcsak hogy a korlátlan mérlegelési
jogkört a kormány egyik tagja gyakorolhatja, hanem e kormánytag
ráadásul kettős pozíciót is tölt be. Legfőbb ügyészi
minőségében az igazságügyi miniszter ugyanis a tagállam legfőbb
ügyészi szerve, és az ügyészségi szervezet egésze felett
irányítást gyakorol. Kiterjedt hatáskörökkel rendelkezik az
alárendelt ügyészek felett. A nemzeti jog hatáskört biztosít
számára többek között arra, hogy valamely alárendelt ügyész
„bírósági cselekményének tartalmára vonatkozó” döntéseket
hozzon, aki e döntéseknek megfelelően köteles eljárni Ez
„szentségtelen” szövetséget hoz létre két olyan intézményi
szerv között, amelyeknek rendes esetben külön kellene működniük.
Ami különösen a bírák kirendelésének kérdését illeti, a
nemzeti jog gyakorlatilag lehetővé teszi, hogy a minden egyes
büntetőeljárásban részt vevő egyik fél (az ügyész)
feljebbvalója állítsa össze (részben) azt a testületet, amely
az alárendelt ügyészek által indított ügyeket tárgyalja. Ennek
nyilvánvalóan az a következménye, hogy egyes bírákat arra
ösztönözhet, hogy az ügyész javára vagy – általánosabban
szólva – az igazságügyi miniszter/legfőbb ügyész kedvére
döntsenek. Az alacsonyabb szintű bíróságok bíráit ugyanis
csábíthatja a magasabb szintű bírósághoz való kirendelés mint
jutalom lehetősége, amely jobb előmeneteli esélyeket és magasabb
fizetést kínálhat számukra. A kirendelt bírákat viszont mindez
elriaszthatja attól, hogy önállóan cselekedjenek, hogy így
elkerüljék annak kockázatát, hogy az igazságügyi
miniszter/legfőbb ügyész megszünteti kirendelésüket.
Végezetül, a főtanácsnok szerint a fent ismertetett helyzetet
tovább súlyosbítja az a körülmény, hogy néhány kirendelt bíró
a rendes bírósági bírák fegyelmi biztosa fegyelmi megbízottjának
tisztségét is betöltheti. Bizonyára nem túlzás azt gondolni,
hogy a bírák vonakodhatnak nem egyetérteni azokkal a kollégáikkal,
akik egy napon fegyelmi eljárást indíthatnak ellenük. Ezen
túlmenően strukturális szempontból az ilyen személyek úgy
tekinthetők, mint akik „diffúz ellenőrzést és felügyeletet”
gyakorolnak azon ítélkező testületeken és bíróságokon belül,
ahova kirendelték őket, kirendelésük kontextusából és
paramétereiből adódóan. A szóban forgó nemzeti rendelkezések
tehát egyrészt meglehetősen aggasztó kapcsolatrendszert
keletkeztetnek a kirendelt bírák, az ügyészek és a kormány
(egyik tagja) között, másrészt pedig a szerepek ártalmas
összekeveredéséhez vezetnek a bírák, a rendes ügyészek és a
fegyelmi megbízottak között. A főtanácsnok végül kiemeli, hogy
az uniós jog szempontjából semmi probléma nincs önmagában a
bírák kirendelésével, feltéve hogy a kirendelésük ideje alatt
e bírák ugyanolyan garanciákat élveznek az elmozdíthatatlanság
és a függetlenség tekintetében, mint bármely más bíró az
adott bíróságon. Mindazonáltal a jelen ügyekben egyértelműen
nem ez a helyzet.
A főtanácsnok arra a következtetésre jut, hogy olyan körülmények között, mint amelyekről az alapügyekben szó van, már nem állnak fenn azok a minimális garanciák, amelyek a végrehajtó hatalom és az igazságszolgáltató hatalom közötti elengedhetetlen hatalommegosztás biztosításához szükségesek. A szóban forgó nemzeti szabályok nem nyújtanak olyan biztosítékokat, amelyek elegendőek ahhoz, hogy a jogalanyokban – különösen a büntetőeljárás alá vont személyekben – észszerű bizalmat keltsenek abban, hogy az ítélkező testület bírái nincsenek kitéve külső nyomásnak és politikai befolyásnak, és nem érdekeltek az ügy kimenetelében. Azt indítványozza, hogy a Bíróság állapítsa meg, hogy e nemzeti szabályok ezért összeegyeztethetetlenek az EUSZ 19. cikk (1) bekezdésének második albekezdésével.