A C-344/19. sz. ügyben egy technikus szakember feladata az volt,
hogy több egymást követő napon Szlovénia hegyvidékén található
televíziós adóállomások működését biztosítsa. Ő a tizenkét
rendes munkaóráján kívül napi hatórás rendelkezésre állási
időszakot teljesített készenléti rendszerben. Ezen időszakokban
nem volt köteles az érintett adóállomáson maradni, ugyanakkor
hívásra elérhetőnek kellett lennie, szükség esetén pedig egy
órán belül oda kellett érnie a munkavégzési helyére. A
tényállás alapján a munkavállalónak a nehezen megközelíthető
adóállomások földrajzi jellemzőire tekintettel a készenléti
szolgálat ideje alatt a munkáltatója által rendelkezésre
bocsátott szolgálati szálláson kellett tartózkodnia, és nem
igazán volt lehetősége szabadidős tevékenység gyakorlására.
A C-580/19. sz. ügyben egy közszolgálati alkalmazott Offenbach am
Main (Németország) városában tűzoltóként teljesített
szolgálatot. E minőségében a jogszabályban rögzített
szolgálati idején túl rendszeresen kellett készenléti
rendszerben rendelkezésre állási időszakokat teljesítenie. Ezek
során nem volt köteles a munkáltatója által meghatározott
helyen tartózkodni, de elérhetőnek kellett lennie, és riasztás
esetén bevetési védőruhájában és a munkáltató által
rendelkezésére bocsátott szolgálati gépjárművel 20 percen
belül el kellett érine a város határát.
A két érintett úgy vélte, hogy a rájuk vonatkozó korlátozások
miatt a készenléti rendszerben teljesített rendelkezésre állási
időszakaik teljes egészében munkaidőnek tekintendők, és ennek
megfelelően díjazás jár utánuk, függetlenül attól, hogy ezen
időszakok alatt ténylegesen végeztek-e munkát. Az első érintett,
kérelmének első és másodfokon történő elutasítását
követően, felülvizsgálati kérelmet nyújtott be a Vrhovno
sodiščéhez (legfelsőbb bíróság, Szlovénia). A második
érintett - miután munkáltatója elutasította a kérelmét - a
Verwaltungsgericht Darmstadthoz (darmstadti közigazgatási bíróság,
Németország) fordult.
A Bíróság, amelyhez e bíróságok előzetes döntéshozatal
céljából fordultak, konkrétan két nagytanácsban hozott
ítéletében pontosítja, hogy a készenléti rendszerben
teljesített rendelkezésre állási időszakok milyen mértékben
minősíthetők „munkaidőnek”, vagy éppen ellenkezőleg, a
2003/88 irányelv értelmében vett „pihenőidőnek”.
A Bíróság álláspontja

Elöljáróban a Bíróság emlékeztet arra, hogy a munkavállaló
készenléti idejét a 2003/88 irányelv alkalmazásában vagy
„munkaidőnek”, vagy „pihenőidőnek” kell minősíteni,
mivel e két fogalom kizárja egymást. Egyébiránt az az időszak,
amelynek során a munkavállaló ténylegesen semmilyen tevékenységet
nem végez a munkáltatója javára, nem minősül szükségszerűen
„pihenőidőnek”. Így többek között a Bíróság ítélkezési
gyakorlatából kitűnik, hogy a készenléti időszakot
automatikusan „munkaidőnek” kell minősíteni abban az esetben,
ha a munkavállaló ezen időszak alatt köteles a lakóhelyétől
eltérő munkavégzési helyén tartózkodni, és ott munkáltatója
rendelkezésére állni.
E pontosításokat követően a Bíróság először is megállapítja,
hogy a rendelkezésre állási időszakok, ideértve a készenléti
rendszerben teljesített rendelkezésre állási időszakokat is,
teljes egészében a „munkaidő” fogalmába tartoznak, amennyiben
az ezen időszakok során a munkavállalóra háruló kötöttségek
objektív és igen jelentős módon korlátozzák e munkavállaló
azon lehetőségét, hogy szabadon ossza be azt az időt, amely alatt
nem hívják fel munkavégzésre, és hogy ezen idő során
magánügyeivel foglalkozzon. Ezzel szemben ilyen kötöttségek
hiányában kizárólag az azon munkavégzéssel kapcsolatos időt
kell „munkaidőnek” tekinteni, amelyre adott esetben az ilyen
időszakokban ténylegesen sor kerül.
E tekintetben a Bíróság rámutat, hogy annak értékeléséhez,
hogy a készenléti idő „munkaidőnek” minősül-e, kizárólag
a munkavállalóval szemben a nemzeti szabályozás, kollektív
szerződés vagy munkáltatója által előírt kötöttségek
vehetők figyelembe. Ezzel szemben nem vehetők figyelembe azok a
szervezési nehézségek, amelyeket a készenléti időszak okozhat a
munkavállaló számára, és amelyek természeti tényezőknek vagy
a munkavállaló szabad választásának következményei. Ez a
helyzet például abban az esetben, ha az a terület, amelytől a
munkavállaló gyakorlatilag nem tud eltávolodni a készenléti
rendszerben teljesített rendelkezésre állási időszak során,
jellegéből fakadóan kevéssé kedvez a szabadidős
tevékenységeknek.
Ezenkívül a Bíróság hangsúlyozza, hogy a nemzeti bíróságok
feladata, hogy általánosan mérlegeljék az ügy összes
körülményét annak vizsgálata érdekében, hogy a készenléti
rendszerben teljesített rendelkezésre állási időszakot
„munkaidőnek” kell-e minősíteni, mivel e minősítés a
munkavégzés helyén való tartózkodásra vonatkozó kötelezettség
hiányában nem automatikus. E célból egyrészt azt a határidőt
kell figyelembe venni, amely a munkavállalónak a készenlétének
időszaka alatt munkáltatójának hívásától kezdve munkája
felvételéhez rendelkezésére áll, ami főszabály szerint azzal
jár, hogy a munkavállaló visszatér a munkahelyére. Mindazonáltal
a Bíróság hangsúlyozza, hogy az ilyen határidő hatását
konkrétan kell értékelni, amelynek során nem csak a
munkavállalóval szemben a készenlétének időszaka alatt előírt
egyéb olyan kötöttségeket kell figyelembe venni, mint azt a
kötelezettséget, hogy különös felszereléssel kell a munkában
megjelennie, hanem a számára biztosított könnyítéseket is.
Ilyen könnyítés lehet például egy olyan szolgálati gépjármű
rendelkezésre bocsátása, amely lehetővé teszi a közúti
közlekedésről szóló szabályozástól való eltérést biztosító
jogok alkalmazását. Másrészt a nemzeti bíróságoknak akkor is
figyelembe kell venniük a munkavállaló által a készenlétének
időszakai alatt teljesített beavatkozások átlagos gyakoriságát,
amennyiben az objektív módon megbecsülhető.
Másodszor, a Bíróság hangsúlyozza, hogy a munkavállalók
készenléti időszakokra vonatkozó díjazásának módja nem
tartozik a 2003/88 irányelv hatálya alá. Következésképpen ezen
irányelvvel nem ellentétes az olyan tagállami szabályozás,
kollektív munkaszerződés vagy munkáltatói határozat, amely a
díjazásuk céljából eltérő módon veszi figyelembe azon
időtartamokat, amelyek alatt tényleges munkavégzés történt, és
azokat, amelyek során ténylegesen nem végeztek munkát, még akkor
sem, ha ezen időszakokat teljes egészükben „munkaidőnek” kell
tekinteni. Az ezzel ellentétben „munkaidőnek” nem minősíthető
készenléti időszakok díjazását illetően a 2003/88 irányelvvel
nem ellentétes egy olyan összeg kifizetése sem, melynek célja az
ezen időszakok által a munkavállalónak okozott kellemetlenségek
ellentételezése.
Harmadszor, a Bíróság megállapítja, hogy az, hogy a „munkaidőnek” nem minősülő készenléti időt „pihenőidőnek” tekintik, nem befolyásolja a 89/391 irányelv által előírt és a munkáltatókat terhelő konkrét kötelezettségeket. A munkáltatók különösen nem írhatnak elő olyan készenléti időszakokat, amelyek a hosszuk vagy gyakoriságuk által veszélyt jelentenek a munkavállaló biztonságára vagy egészségére, függetlenül attól, hogy ezen időszakok a 2003/88 irányelv értelmében vett „pihenőidőnek” minősülnek-e.