Az arcképelemző rendszer igénybevétele speciális lehetőség az
igazoltató rendőr számára - írja elemzésében a Réti, Várszegi és Társa Ügyvédi Iroda. A törvény akkor biztosít erre
lehetőséget, ha az igazoltatott személy megtagadja a
személyazonossága igazolását. Ilyen esetben a rendőr őt
feltartóztathatja, és amennyiben a személyazonosságának
megállapítása más módon nem biztosítható vagy hitelt érdemlően
nem bizonyítható, az adott személyt a helyszínen lefényképezheti.
A fényképfelvételt automatizált eljárásban, elektronikus
rendszeren keresztül továbbítja az arckép profil nyilvántartást
vezető központi szervnek, vagyis a Belügyminisztériumnak.
Az arckép profil nyilvántartás úgy jöhetett létre, hogy abba más nyilvántartásokat (pl. személyiadat- és lakcímnyilvántartás, útiokmány-nyilvántartás, menekültügyi nyilvántartás) vezető szervek korábban szolgáltattak adatokat. Ez olyan módon történt, hogy az egyes adatközlésre kötelezett szervek az általuk nyilvántartott személyek adataiból ún. technikai kapcsoló számot képeztek, ez a számsor az, amely arcképpel és a hozzá tartozó metaadatokkal együtt az arckép profil nyilvántartásba továbbításra került. A Belügyminisztérium a megküldött adatokból arckép profilt – egy alfanumerikus adatsort – képez, mely alapján az illető arcképe önmagában nem rekonstruálható.
A rendőr által megküldött fénykép összehasonlítása
rendszer-rendszer kapcsolat útján történik, tehát az „emberi
elem” kiiktatásával. A rendszer összehasonlítja a továbbított
arcképet a nyilvántartásban szereplő arckép profilokkal, és az
első öt legnagyobb egyezőséget mutató arcképhez tartozó, az
arckép profil nyilvántartásban kezelt technikai kapcsoló számot
továbbítja az igazoltató rendőr részére. A rendőr ennek
megfelelően lekérheti a technikai kapcsoló számhoz tartozó
személyazonosító adatokat, így az igazoltatott személyt már a
helyszínen ellenőrizni lehet. Ha ez továbbra is sikertelen, akkor
az igazoltatott előállítható a további adategyeztetés
érdekében.
A fentiekben bemutatott folyamat többek között adatvédelmi jogi
szempontokat is felvet. A vonatkozó jogszabályi definíciók és
uralkodó jogértelmezés alapján ugyanis amennyiben egy adott
információ akár önmagában, akár más információkkal
kombinálva lehetővé teszi valamely természetes személy
azonosítását, vagy rá nézve következtetés levonását,
adatkezelés valósul meg.
E körben releváns, hogy külön törvény, az arcképelemzési
nyilvántartásról és az arcképelemző rendszerről szóló 2015.
évi CLXXXVIII. törvény írja elő, hogy a rendőrség a fentiek
szerint átvett technikai kapcsoló számokat az átvételt követő
harminc napon belül köteles törölni. Garanciális szabály
továbbá, hogy a rendőr által átvett technikai kapcsoló számok
kizárólag az igazoltatás során, az összehasonlítást megalapozó
ügyben használhatók fel, ilyen módon biztosítva, hogy az
adatkezelés megfelelő a célhoz kötöttség elvének.
Hasonló arcképelemző eljárást a rendőrség egyébként eddig is
alkalmazhatott. Sor kerülhet rá körözött személyek azonosítása
és eltűnt személyek felkutatása érdekében, az ismeretlen
személyazonosságú holttest azonosítása céljából, de bizonyos
esetekben az államhatárt átlépő személyek azonosítása
céljából is. A hatósági igazolványok kiadása iránti
eljárásban is ilyen módon történik az ügyfél
személyazonosságának ellenőrzése. Ezen eljárások azonban
emberi közreműködéssel történtek, és ezek során a Nemzeti
Szakértői és Kutató Központ (NSZKK) járt el, mint arcképelemző
tevékenységet végző szerv.
Ez azért különösen lényeges, mert a Nemzeti Adatvédelmi és
Információszabadság Hatóság (NAIH) korábban abból kiindulva
alakította ki az álláspontját az arcképelemzés adatvédelmi
megfelelőségéről, hogy a biometrikus személyazonosítás emberi
közreműködéssel történik.
Ehhez képest a jelen bejegyzésben vizsgált szabályozás lényeges
újdonsága a teljesen automatizált biometrikus azonosítás
bevezetése. A NAIH vonatkozó észrevételében kiemelte: „ennek
az alapvető jogokra gyakorolt hatásai egyelőre nem ismeretesek,
ezért a Hatóság fenn kívánja tartani a lehetőséget arra, hogy
később, a jogalkalmazási tapasztalatok ismeretében szükség
szerint észrevételeket és javaslatokat tegyen a biometrikus
ellenőrzések jogi szabályozását illetően.”
A fentiek alapján tehát feltételezhető, hogy további fejlemények
várhatók az arcképelemzéshez kapcsolódó jogértelmezés és
gyakorlat terén. Ez azért érdemel kiemelt figyelmet, mert a
digitalizáció és az új technológiai megoldások elterjedése
természetesen nem csak a hatóságokat, de egyre inkább a piaci
szférát is érinti, az ehhez kapcsolódó jogfejlődés tehát igen
széles kör számára lehet releváns.