Ruszin Zsolt (képünkön) felvázolta: az adóhatóság
évek óta finoman hátráltatja az elektronikus számlázás
terjedését, pedig az kiválthatná az online pénztárgépeket.
Jelenleg aki szeretne elektronikusan elkészíthető és tárolható,
e-mailben is elküldhető, pdf-formátumú számlát használni,
annak e-számlacsomagot kell vásárolnia, de ennek évente akár
több százezer forint is lehet a fenntartási költsége.
Az alelnök elmondta, hogy a NAV hivatalos közleményeiben, a papíralapú számlázásra buzdítja a cégeket, nem pedig az elektronikusra. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, a revizorok a gyakorlatban, a hétköznapi ellenőrzések során elfogadják a pdf-számlákat. Mindezek miatt azonban a vállalkozások inkább a papíralapú elszámolást választják, a hatósági tájékoztatók alapján érthető módon ezt látják egyszerűbbnek. Ezzel Ruszin Zsolt szerint szembemegyünk az uniós trenddel, ahol hamarosan eltűnik a papír a hivatali ügyintézésnél.
Kiemelte azt is, hogy a magyar gazdaság számára ez azért káros, mert a jó minőségű, számítógép által előállított információkat egy buta adathordozóra, azaz papírra rögzítik. Ezért aztán lassú, körülményes és drága az adatokat ismét számítógépre helyezni, a pénzügyi és számviteli nyilvántartások összeállításához. Hozzátette, több ingyenes számlázási lehetőség is létezik, de a pdf-számlák elküldését e-mailben a hivatal jogértelmezése hátráltatja, pedig az európai uniós irányelvek lehetőséget adnak erre.
Ruszin Zsolt elmondta, egyesületük célként tűzte ki, hogy érvényt szerezzen a hat évvel ezelőtti uniós irányelvnek, amely szerint az online elküldött pdf-számla nem okozhat többletterhet. Rámutatott: a jogszabály alapján a pdf-számla a kibocsátáskor és befogadáskor sem igényel elektronikus aláírást, szabadon tovább küldhető a befogadónak.