A MÜK elnökének levele a legfőbb ügyészhez
Karunk tagjai nagy érdeklődéssei várták a Kúria Büntető Kollégium Joggyakorlat-elemző csoportjának a Védői jogok a bírósági eljárásban összefoglaló véleményét.
Az elkészült anyag részletesen taglalja a védelem jogának alkotmányos és jogszabályi hátte rét, valamint a gyakorlatban felmerült problémákat, megállapításai visszaigazolják a védői hivatásról alkotott véleményünket.
Különösen fontosnak tartjuk az alábbi megállapításokat:
„Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlatában a jogállami büntetőeljárás korlátozhatat lan minősége az eljárás tisztessége, amelynek egyik eleme az a követelmény, hogy a terhelt védelemhez való joga hatékonyan érvényesüljön.”
„A tisztességes eljáráshoz való joggal szemben nem létezik mérlegelhető más alapvető jog vagy alkotmányos cél, mert már maga is mérlegelés eredménye. Az Alkotmánybíróság állás pontja szerint az Alkotmány rendelkezéseinek csak a működésében eredményes védelemhez való jog felel meg.”
A fenti elvekből egyértelműen levezethető a Joggyakorlat-elemző csoport azon megállapítása, amely szerint "Az iratmásolat birtoklása a védekezés jogának, ezen belül az ún. fegyveregyenlőség egyik alapvető eleme. Következésképpen a védelmet éppúgy megilleti, mint az ügyészt, illetőleg a vád és a védelem közötti jogvitában döntő bíróságot."
A védői munkában az iratmásolathoz való jog gyakorlása, valamint a kirendelt védő részére az irat érdemi tanulmányozásának lehetősége azonban a nyomozati eljárásban többször akadályba ütközik, ezért Legfőbb Ügyész úr hathatós segítségét kérem az alábbiakban vázolt két kérdéskörben:
1.
Az iratmásolathoz való jogot a Be 70/B. §-a szabályozza, a védő és terhelt részére az iratmásolat illetékmentes átadását -az Alkotmánybíróság döntése nyomán -az 1990. évi XCIII. törvény 57.§ (2) bekezdés e. pontja biztosítja.
Napjaink fejlődése azt eredményezte, hogy mind több nyomozás során áll rendelkezésre elektronikus formában is a teljes iratanyag. Ez több - megfelelő informatikai háttérrel rendelkező - ügyvéd számára kedvező lehetőséget teremtett, és gyakran maguk elektronikus formában kérték a másolat kiadását.
Az elmúlt hónapokban azonban mind több panasz érkezett az ügyvédi kamarához, jelezve, hogy a nyomozó hatóságok - ügyészi támogatással - arra az álláspontra helyezkednek, hogy ilyen irányú kérés nélkül is mind a védő, mind a terhelt részére kizárólag elektronikus adat hordozón kívánják átadni a nyomozati anyagot, megtagadva a papíralapú másolat készítését.
Ez a költségvetési szempontból méltányolható gyakorlat azonban meggyőzödésem szerint jogszabályellenes, sérti a terhelt védekezési jogát és a tisztességes eljárás fentiekben részlete zett elvét. Jelenleg ugyanis még az ügyvédek sem kötelezhetők a büntetőeljárás keretében elektronikus másolat elfogadására, nem szólva az - adott esetben pl. előzetes letartóztatásban lévő vagy egyébként mindenféle informatikai háttért nélkülöző - terheltekrőL
A nyomozó hatóságok álláspontjukat a Be. 70/B. § ( ll ) bekezdésének második mondatával kívánják alátámasztani, azonban véleményem szerint ez a hivatkozásuk téves.
A jogszabály nyelvtani értelmezéséből következöen a második mondat kizárólag az első mondatra vonatkoztatva értelmezhető, azaz amennyiben az erre jogosult kéri a másolat kiadását elektronikus formában, amennyiben az ténylegesen rendelkezésre áll, a hatóság azt nem tagadhatja meg, azaz köteles ebben a formában kiadni. Abban az esetben azonban, ha az erre jogosult nem kéri,- sőt tiltakozik ellene - az iratmásolat elektronikus formában történő elfo gadására nem kötelezhetö, részére azt illetékmentesen, papíralapon kell biztosítani.
2.
Jogos elvárás a kirendelt védökkel szemben is a hatékony védelem biztosítása. Ennek értelemszerűen alapvetése a kézhez kapott iratok tanulmányozása. A legutóbbi időben e téren is több panasz érkezett az ügyvédi kamarához, jelezve, hogy a nyomozati eljárás során nem állapítják meg a kirendelt védői díj keretében az irattanulmányozás ellenértékét, amennyiben az nem a hatóság jelenlétében történik. Ilyen értelmű határozat elleni panaszt utasított el pl. a Fővárosi Főügyészség KÜFO 17.907/20 l 0/61. szám ú határozatában, megállapítva:
A Be. 48.§ (9) bekezdése taxatíve felsorolja a kirendelt védő díjazási igényét megalapozó eljárási cselekményeket. A felsorolásban szereplö "iratok tanulmányozása" alatt ekkép az értendő, ha az - eljárási cselekmény keretében - a hatóság előtt történik.
Erre tekintettel a hivatkozott jogszabályhely nyelvtani értelmezéséből, sem az irányadó jog gyakorlatból nem következik az, hogy a kirendelt védőnek díjazás jár azon cselekményéért, miszerint a nyomozó hatóságtól adathordozón megkapott nagyterjedelmű anyagot nem a hatóság előtt tanulmányozza.
Annak nem a hatóság elötti tanulmányozása - figyelemmel annak ellenőrizhetetlenségére is - díjazást nem vonhat maga után. Az ügyészség ezen álláspontja a jogszabály téves értelmezésén túl nagyfokú bizalmatlanságot tükröz és kifejezetten sérti az ügyvédi kart, figyelmen kívül hagyva pl. hogy a szakértői díj-jegyzék tételei között rendszeresen szerepel jelentős óraszám iratok tanulmányozása eimén, melynek megállapítását az ügyészség soha nem kifogásolta, noha a szakértők az iratokat érte lemszerűen nem a hatóság jelenlétében tanulmányozzák.
Ezen túl talán szükségtelen utalnom arra, hogy a jogszabály {7/2002. (111.30.) IM rendelet 6. § (7) bekezdése} megfelelő kereteket állít fel az irattanulmányozás esetére.
Az ügyészségi állásponttal szemben szabadjon ismételten hivatkoznom a Joggyakorlat elemző csoport tárgybani megállapítására:
"A büntetőeljárási törvény az iratok tanulmányozását mindennemű megszorítás nélkül a díja zásrajogosultság körébe sorolja (Be. 48.§ (9) bekezdés) és a rendelet 6. §-nak vonatkozó (7) (8) bekezdései sem kötik további feltételhez. A BÜSZ az iratok megteki ntését a felvilágosítás körében em líti ( l O. - 12. §), de nem tartalmaz olyan szabál yt, hogy azok tanulmányozását az irodának igazoln ia kellene. Il yen rendelkezést nem tartalmaz a bíróság egységes iratkezelési szabályzatáról szóló 17/2014. (X II.23.) OBH utasítás sem.
Mindezekre figyelemmel az irattanulmányozásért akkor is jogszerű a díj megállapítása, ha az iratmásolaton alapul és a bíróságon kívül történik.(Összefoglaló vélemén y 2/4. pontja)
Nyilvánvaló, hogy a fenti alapvetés a bíróságit megelőző eljárási szakaszokra is vonatkoztatható.
Tisztelt Legfőbb Ügyész Úr!
Kérem, hogy a hatékony védői munka akadályát képező fenti két kérdésben foglaljon állást és a Legfőbb Ügyészség irányítása alá tartozó ügyészi szervek, illetve nyomozó hatóságok felé a szükséges intézkedést tegye meg - fejeződik be dr. Bánáti Jánosnak, a Magyar Ügyvédi Kamara elnökének levele dr. Polt Péter legfőbb ügyészhez.