A
jövőben egyértelműen jelölni kell majd az internetes politikai
hirdetéseket azért, hogy ne tévesszék meg az olvasókat - ez a
lényege az Európai Bizottság új javaslatának, amelyet
Brüsszelben mutattak be. Ellenkező esetben bírságot szabnak ki.
"Ha
elfogadják ezt a jogszabályt, akkor a felhasználók különbséget
tudnak majd tenni a politikai hirdetések és a rendes tartalmak
között, hiszen a fizetett hirdetéseket egyértelműen jelölni
fogják majd. Az emberek tudják majd, miért látnak egy hirdetést,
ki fizetett érte, és milyen adatokat használtak fel azért, hogy a
hirdetéssel megcélozzák őket” – mondta az Európai Bizottság
alelnöke, Vera Jourova.
Az érzékeny adatokat a jövőben nem használhatnák fel a célzott politikai hirdetésekhez. Korábban sok bírálat érte a bizottsági kezdeményezést, mert tartottak attól, hogy az cenzúrához vezethet. Azonban ettől nem kell tartani egy szakértő szerint.
"Nem javasolnak olyan mechanizmust, amely veszélyeztetné a szólásszabadságot, ami rendszerszintű tényellenőrzést vezetne be. Egy laza rendszer jöhet létre, ahol a szabályozó testületek és a platformok biztosítják majd azt, hogy a tartalom nem félrevezető, nem manipulatív, viszont átlátható az, hogy ki teszi azt közzé” – mondta a VoteWatch Europe szakértője, Doru Frantescu.
Az
online politikai hirdetések új szabályait még az Európai
Parlament képviselőinek és a tagállamoknak is jóvá kell
hagyniuk. Legkorábban 2024-ben léphet majd életbe. Néhány hete
egyébként épp a Facebook egyik korábbi munkatársa, Frances
Haugen számolt be a közösségi oldal hibáiról az Európai
Parlament előtt.