
Szintén lényeges változás, hogy nemcsak a számítástechnikai eszközzel otthonról dolgozókat lehet „távmunkásnak” tekinteni, hanem azokat is például, akik a telephelyen kívül alkatrészt szerelnek össze vagy az otthonukban ruhát varrnak – hívták fel a figyelmet a 24.hu-ban a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértő ügyvédei.
„A rugalmasabb foglalkoztatási feltételek alkalmazását célzó
szabályozás egyik újdonsága, hogy mostantól a kizárólagos
otthoni munkavégzés, illetve a hibrid munkavégzés is
távmunkavégzésnek minősül. Miután már tavaly ősszel eldőlt,
hogy a home office nem lesz önálló foglalkoztatási forma, számos
cég a részben vagy egészben történő otthoni munkavégzést már
eddig is távmunkaként kezelte. Így a távmunka fogalmának mostani
újragondolása lényegében a meglévő gyakorlat jogszabályba
foglalását jelenti” – mondta dr. Szűcs László, a Réti, Várszegi
és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértő ügyvédje.
Szerinte lényeges újítás viszont, hogy nemcsak a
laptoppal vagy egyéb számítástechnikai eszközzel otthonról
dolgozókat lehet „távmunkásnak” tekinteni, hanem azokat is,
akik nem ilyen eszközzel dolgoznak a telephelyen kívül – például
akik otthonukban vagy más külső helyszínen alkatrészt szerelnek
össze, vagy ruhát varrnak, pólót festenek. Ez azért fontos, mert
a távmunkához kapcsolódó egyes szabályokat, például a
költségtérítések rendszerét most már ezekre a munkavállalókra
is ki lehet terjeszteni.

Az új szabályozás lényege, hogy nem csupán a távmunkavégzés
tényét kell megállapodásban rögzíteni, hanem lényegében
minden olyan kérdést, amiben a felek el kívánnak térni a mostani
kormányrendeletben meghatározott távmunkaszabályoktól. Ha ilyen
megállapodás a felek között nem jön létre, akkor a
kormányrendeletben meghatározott feltételek lesznek irányadóak.
„Nem lesz elegendő a távmunka egyes feltételeit céges belső
szabályzatban rögzíteni, hanem szükséges lesz a szabályzat
mellé egy olyan írásbeli megállapodás is, amelyben a
munkavállaló és a munkáltató – amennyiben szükségesnek
tartják – eltérnek a kormányrendelet szabályaitól. A céges
távmunkaszabályzatok a jövőben is megmaradhatnak, de sokkal
nagyobb hangsúlyt kap a munkavállalóval kötendő megállapodás
tartalma” – tette hozzá dr. Zsédely Márta, a Réti, Várszegi és
Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértő ügyvédje.
A kormányrendelet előírja, hogy a munkavállaló az irodában vagy
telephelyen a tárgyi évben legfeljebb a munkanapok egyharmad
részében végezhet munkát, a többi napon a távmunkavégzés
helyén köteles dolgozni.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amennyiben a felek nem állapodnak
meg az egyharmad munkaidőnél magasabb irodai munkavégzésben, úgy
a jogszabály alapján a munkavállaló legfeljebb hetente egy-két
napot dolgozhat az irodában. Ebből tehát az következik, hogy ha
egy cég azt szeretné, hogy átlagosan hetente legalább három
napot legyenek jelen a munkavállalói az irodában, úgy erről a
munkavállalóval írásban kell megállapodni, és nem elegendő
csak belső szabályzatban vagy munkáltatói utasításban
meghatározni az irodai jelenlét mértékét.
Ha nincs külön megállapodás, a munkáltató csak az ellátandó
feladatokat határozhatja meg, a munkaidő beosztását nem.
A kormányrendelet szerint, ha a távmunkavégzési megállapodás
nem rendelkezik másként, akkor a munkáltató utasítási joga
kizárólag a munkavállaló által ellátandó feladatok
meghatározására terjedhet ki. Azaz a munkáltató kiadja az egyes
munkafeladatokat, azonban a munkavégzés módszertanát, továbbá a
munkaidő beosztását a munkavállaló fogja meghatározni. Ha a
munkáltatónak az a célja, hogy a munkavállalói a távmunkavégzés
alatt is az irodai munkarend szerint vagy egy speciálisan az otthoni
munkavégzésre kialakított munkarendben dolgozzanak, akkor erről
szintén a távmunka-megállapodásban kell rendelkezni.
Ellenkező megállapodás hiányában a munkáltató távolról,
számítástechnikai eszköz alkalmazásával ellenőrizheti a
munkavállaló munkavégzését. Ennek részleteit a kormányrendelet
nem rendezi, tehát a munkáltatóra bízza az ellenőrzéshez
szükséges számítástechnikai eszköz kiválasztását és az
ellenőrzés terjedelmét. Az ellenőrzési jog gyakorlása során a
munkáltatónak rendeltetésszerűen kell eljárnia, tehát
indokolatlanul nem zaklathatja a munkavállalóját, és az
ellenőrzés nem jelenthet a munkavállalónak vagy a vele együtt
élők számára aránytalan terhet. Ezen túlmenően adatvédelmi
szabályok is megkötik a munkáltatók kezét, ugyanis az
alkalmazandó ellenőrzési eszközökről és az ellenőrzés
terjedelméről és egyéb feltételeiről a munkáltatók kötelesek
a munkavállalókat előzetesen tájékoztatni.
A PwC Legal munkajogászai hangsúlyozták a 24.hu-nak adott nyilatkozatukban: az új szabályozás
alapján érdemes a céges távmunka-szabályozást újragondolni, és
amennyiben a felek el kívánnak térni a kormányrendeletben
foglaltaktól, úgy a feltételeket megállapodásokban rögzíteni.
A megállapodások e-mailben vagy digitális platformon is
megköthetőek, nem szükséges a papíralapú, aláírással
ellátott verzió létrejötte.