Az ítéletet a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda
honlapján dr. Lebocz Noémi ügyvédjelölt ismertette.
Az ügy tényállásának kiindulópontját a Grupa Warzywna – egy
lengyel társaság – ingatlanvásárlása képezi. A tranzakció
alapjául szolgáló okiratokon a vételár bruttó összegként
került feltüntetésre, ezek alapján pedig a társaság
megállapította, hogy az adásvétel után a hozzáadottérték-adó
előzetesen megfizetettnek minősül, így levonható.
Adóbevallásában erre tekintettel kérte a héatöbblet
visszatérítését. Az adóhatóság ugyanakkor megállapította,
hogy a tranzakció teljes mértékben mentes a héa alól, illetve,
mivel az ügyletben részt vevő felek nem nyújtottak be olyan
nyilatkozatot, melyben erről a mentességről lemondtak volna, így
a Grupa Warzywna nem volt jogosult a héa levonására.
Bár a társaság az adóhatósági határozat alapján helyesbítette
az adóbevallását, az adóhatóság szankciót szabott ki vele
szemben, és a héa-visszatérítés túlértékelésének jogalap
nélkül követelt összege 20%-ának megfelelő összeg
megfizetésére kötelezte a lengyel héatörvény vonatkozó
rendelkezésének megfelelően. Az EuB vizsgálatának fókuszában
ezen szankció megfelelősége áll. Vajon az arányosság és a
héasemlegesség elveivel összhangban áll-e ezen jogkövetkezmény,
amely nem engedi a hatóságnak, hogy figyelembe vegye sem az
elkövetett szabálytalanság jellegét és súlyosságát, sem azt,
hogy adócsalásra utaló körülmény nem áll fenn, sem pedig, hogy
az államkincstárat nem érte bevételkiesés a hiba következtében?
A Bíróság ítéletében mindenekelőtt leszögezi, hogy a
tagállamoknak lehetősége van intézkedéseket elfogadni a héa
pontos beszedése és az adócsalás megakadályozása érdekében.
Így különösen a tagállamok maguk határozhatják meg a számukra
megfelelő szankciót a héalevonási jog gyakorlására előírt
feltételek teljesítésének elmulasztása esetén.
Ezeknek a nemzeti szabályoknak azonban tiszteletben kell tartaniuk
az arányosság uniós elvét: tehát nem mehetnek túl azon a
mértéken, ami a fenti célkitűzések megvalósításához
szükséges. Azt, hogy valamely szankció megfelel-e az arányosság
elvének, a magyar vonatkozású C-564/15. számú, Farkas-ügyben
már kimondott módon kell megvizsgálni: így figyelembe kell venni
az adott szankció által büntetendő jogsértés jellegét és
súlyát, valamint a szankció összege meghatározásának módjait.
A szóban forgó szankció összege meghatározásának módja olyan
volt, hogy az főszabály szerint nem volt csökkenthető az ügy
konkrét körülményei alapján. Nem volt tehát lehetősége az
adóhatóságnak annak figyelembevételére, hogy a társaság hibája
egyáltalán nem okozott bevételkiesést az állam számára,
illetve, hogy adócsalásra utaló valószínűsítő körülmény
sem állt fenn. Így tehát annak biztosítása sem volt lehetséges,
hogy a konkrétan kiszabásra kerülő jogkövetkezmény ne haladja
meg az adó pontos beszedése biztosítására, illetve az adócsalás
megakadályozására irányuló célkitűzések eléréséhez
szükséges mértéket.
Mindezek alapján az EuB arra a következtetésre jutott, hogy az
ilyen nemzeti szabályozás az arányosság elvével ellentétes.
A döntés emlékeztet az Alkotmánybíróság által az adóhatósági
szankciók kapcsán képviselt álláspontra – melyről
részletesebben itt olvashatnak.
Az AB frissebb gyakorlata szerint ugyanis, ha a hatóság túllépi a
határozat meghozatalára előírt törvényi határidőt, mérlegelni
köteles, hogy mekkora az ezzel okozott adózói jogsérelem mértéke.
A mérlegelés eredményétől függően pedig az okozott jogsérelem
mértékét tükröznie kell a kiszabásra kerülő szankciónak is.
Alkotmányos követelmény tehát, hogy az adóhatóság az adóbírság
kiszabásakor hivatalból mérlegelje a határozathozatal
időtartamát. Ha pedig azt állapítja meg, hogy határozatát a
törvényi határidőt túllépve, észszerűtlenül hosszú időt
követően hozta meg, az okozott jogsérelemmel arányos mértékben
mérsékelni (vagy elengedni) köteles az adóbírság mértékét,
és e mérlegelésről számot kell adnia döntése indokolásában
is.