Egy konkrét példa
A Népszava értesülése szerint egy testvérpár a tavaly december
elején meghalt édesanyjuk után örököltek lakást, egy vidéki
ház felét és többszázezer forint adósságot. Amikor elkezdték
intézni a hagyatéki ügyüket, a kerületi önkormányzat
munkatársa azt mondta nekik, ne csodálkozzanak, ha idén csak
valamikor szeptemberben, vagy még később kapják meg a hivatalos
végzést a közjegyzőtől, hogy ők rendelkezhetnek az
örökségükkel. Addig saját zsebből fizethetik az ingatlanok
rezsijét és az adósság törlesztőrészleteit is, eladni pedig
semmit nem tudnak.

Túlterhelt hagyatéki ügyintézők - bosszús örökösök
A lap sok olvasójától kapott hasonló panaszokat, de a Jegyzők Országos Szövetségének elnöke, Göd jegyzője szerint is nagy gondot okoz a hagyatéki ügyek elhúzódása. Éppen abban az időszakban, amikor a járvány miatt nőtt a tragikus esetek száma. Dr. Tóth János teljesen jogosnak tartja, hogy bosszúsak az örökösök, mert nem tudják eladni a házat, a kocsit, adott esetben a földet és a traktort, de nem tartja igazságosnak, ha valaki ezért a hivatali ügyintézőkre mutogat. A közigazgatási szakember különösen a kistelepüléseken látja kritikusnak a helyzetet, ahol a községi hivatalban egy munkatárs akár harmincféle ügyet is intéz, s nehezen birkózik meg a hagyatéki eljárás tavaly megváltozott feladataival. Ugyanis egy nemrég hatályba lépett kormányzati intézkedés óriási pluszterhet ró a hagyatéki ügyintézőkre.

Változó helyzetkép a közjegyzőknél
A Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) elnöke a lap
kérdéseire írott válaszában azzal árnyalta a képet, hogy több
fővárosi kerületben is 8-9 hónapra tolódott ki a pandémiás
időszakban a hagyatéki leltár elkészítése és továbbküldése
a közjegyzőkhöz, de nem mindenhol. Dr. Tóth Ádám, a MOKK elnöke
nem érzett semmilyen lassulást például a Ferencvárosban, ahol ő
dolgozik, míg máshol egy megfertőződött ügyintéző betegsége,
akár hónapokig tartó betegállománya miatt feltorlódtak az
ügyek. Van olyan közjegyző – tette hozzá –, akihez egy
hónapig egyetlen leltár sem érkezett az önkormányzatoktól.
Megcsappant a tapasztalt ügyintézők száma
Az okokat keresve a MOKK elnöke nemcsak a járványt említette,
hanem azt is, hogy a 2019-es önkormányzati választás után tavaly
jelentős személycserék voltak több nagy hivatalban, amelyek
érintették a tapasztalt hagyatéki ügyintézői kört is. Az újak
betanítása lassította a napi munkát, ahogy az is, hogy sokszor
home office-ban dolgoztak az ügyintézők.
Az otthoni munkahelyekről nem voltak elérhetők a hivatali szerverek
Utóbbit a jegyzőszövetség vezetője is kiemelte: dr. Tóth János
szerint nem győzik megtanulni a kollégáik az új elektronikus
felületek kezelését, ami önmagában is visszaveti a napi
teljesítményt, de adatvédelmi és biztonsági okok miatt ezeket a
rendszereket csak a hivatali gépekről lehet elérni. Ám a kormány
március elején otthoni munkavégzést rendelt el a közigazgatásban,
az ügyintézők így a központi tárhelyen őrzött hagyatéki
anyagokhoz sem fértek hozzá egy ideig – van, ahol egészen a
rendelkezés teljes feloldásáig, május 10-ig.
Földterületek ingatlan-nyilvántartásá - elékpesztő pluszteher
Ráadásul épp januárban lépett hatályba a tavaly nyáron
elfogadott törvény a földterületek ingatlan-nyilvántartásának
rendezéséről, ami elképesztő mennyiségű pluszterhet ró a
hagyatéki ügyintézőkre az egész országban. Ugyanis az állam
művelésbe akarja vonni az osztatlan közös tulajdonban lévő
területeket is, ám ehhez elengedhetetlen a birtokviszonyok teljes
tisztázása, miközben egy-egy ilyen területnek papíron sokszor
tömérdek tulajdonosa van. Naponta keresik a földhivatalok az
önkormányzatokat, hogy adott helyrajzi számon egy olyan személy
van tulajdonosként bejegyezve, aki a népességnyilvántartás
szerint nagyon rég halott, hol vannak az örökösei? Ezért aztán
valóságos családfakutatást végeznek a hivatalok, ami szintén
lassítja a friss hagyatéki ügyek intézését.
Elkerülhetetlen a tehermentesítés
Dr. Tóth János szerint vagy az elektronikus hagyatéki rendszerre való
áttérést kellett volna elnapolni, vagy azt kimondani, hogy a
járvány miatt hirtelen megugrott halálozásra tekintettel a friss
ügyek elsőbbséget élveznek a régi esetekkel szemben, de a
kormány nem foglalkozik a hagyatéki eljárások elhúzódása miatt
kialakult elégedetlenséggel és az önkormányzati hivatalnokok
túlterheltségével. Az ellenzéki vezetésű Göd jegyzője
megoldást látna abban is, ha az örökösök utáni kutatást
ezekben a póthagyatéki ügyekben a közjegyzők végeznék, hisz –
ahogy fogalmazott – ők pénzt kapnak a munkájukért az eljárás
végén. Bárhogy is, tehermentesíteni kellene az önkormányzati
hivatalokat – jelentette ki.
A közjegyző nem nyomozóhatóság
Ezt a felvetést azonban a közjegyzők elutasítják. Dr. Tóth Ádám kamarai elnök szerint a közjegyző nem nyomozó hatóság, „a 19. század vége óta az önkormányzatok veszik fel a hagyatéki leltárt, és semmi nem indokolja, hogy ezen az évszázados rendszeren változtassanak”, az önkormányzatoknak pedig sokkal több eszközük van az örökösök felkutatására, mint a közjegyzőnek.