
A nemzeti bíróság szükség esetén köteles figyelmen kívül
hagyni a hatáskört megállapító nemzeti rendelkezéseket és a
felsőbb szintű bíróság határozatait, ha azokat az uniós joggal
és különösen a bírói függetlenség elvével
összeegyeztethetetlennek tekinti.
2017 júliusában a Prokurator Krajowy – Pierwszy Zastępca
Prokuratora Generalnego (főállamügyész – a legfőbb ügyész
első helyettese, a továbbiakban: főállamügyész) azt kérte a
Rzecznik Dyscyplinarny Izby Adwokackiej w Warszawiétól (a varsói
ügyvédi kamara fegyelmi megbízottja; a továbbiakban: fegyelmi
megbízott), hogy indítson fegyelmi eljárást az Európai Tanács
korábbi elnöke, Donald Tusk ügyvédje ellen. A főállamügyész
szerint ezen ügyvédnek az ügyfele bűncselekmény elkövetésével
való vádolhatóságára vonatkozóan a nyilvánosság előtt tett
nyilatkozatai jogellenes fenyegetésnek és fegyelmi vétségnek
minősülnek. A fegyelmi megbízott két eljárásban megtagadta az
ilyen eljárás megindítását, illetve úgy döntött, hogy
megszünteti azt. A Sąd Dyscyplinarny Izby Adwokackiej w Warszawie
(a varsói ügyvédi kamara fegyelmi bírósága) a főállamügyész,
illetve az igazságügyi miniszter fellebbezése nyomán két
alkalommal is hatályon kívül helyezte e határozatokat, és az
ügyet visszautalta a fegyelmi megbízott elé.
Ezen eljárás harmadik „körének” keretében, amelyben a varsói
ügyvédi kamara fegyelmi bírósága (a továbbiakban: fegyelmi
bíróság) a fegyelmi megbízott azon határozatát vizsgálja,
amellyel a főállamügyész és az igazságügyi miniszter által
ismételten benyújtott fellebbezést követően újból megszüntette
az ezen ügyvédre vonatkozó fegyelmi vizsgálatot, a fenti bíróság
arra kíván választ kapni, hogy a 2006/123/EK irányelv (a
továbbiakban: szolgáltatási irányelv) és az Európai Unió
Alapjogi Chartájának (a továbbiakban: Charta) 47. cikke
alkalmazandó-e az előtte folyamatban lévő fegyelmi eljárásban.
Ma ismertetett indítványában Michal Bobek főtanácsnok elsőként
azt vizsgálja, hogy a fegyelmi bíróság az EUMSZ 267. cikk
szerinti „bíróságnak” tekintendő-e. Emlékeztet arra, hogy
annak értékeléséhez, hogy az előzetes döntéshozatalt
kezdeményező szerv az EUMSZ 267. cikk szerinti „bíróság”
jellemzőivel rendelkezik-e, a Bíróság a következő tényezőket
veszi figyelembe: a szerv jogszabály alapján jött-e létre,
állandó jelleggel működik-e, hatásköre kötelező jellegű-e,
az eljárása kontradiktórius jellegű-e, jogszabályokat
alkalmaz-e, valamint hogy független-e. A főtanácsnok hangsúlyozza,
hogy a fegyelmi bíróság az ügyvédekről szóló lengyel törvény
alapján jött létre; állandó jelleggel működik; az ügyvédekről
szóló törvényben és a büntetőeljárásról szóló törvényben
előírt eljárási szabályokat alkalmazza; határozatai kötelező
erejűek és végrehajthatók. Továbbá a fegyelmi bíróság
láthatóan a nemzeti jog által ráruházott kötelező jellegű
hatáskörrel rendelkezik a fegyelmi jogviták elbírálására.
Ráadásul nem kétséges, hogy az alapeljárásban szereplő jogvita
kontradiktóriusnak minősül. Hasonlóképpen, láthatóan nem
állapítható meg a fegyelmi bíróság (külső vagy belső)
függetlenségének hiánya, amelyre tekintettel nem fordulhatna
előzetes döntéshozatal iránti kérelemmel a Bírósághoz.
Következésképpen a kérdést előterjesztő bíróság az EUMSZ
267. cikk értelmében vett „bíróságnak” minősül.
A főtanácsnok ezt követően azt vizsgálja, hogy a szolgáltatási
irányelv alkalmazandó-e a valamely ügyvéd fegyelmi felelősségének
megállapítására irányuló eljárásra, és arra a
következtetésre jut, hogy alkalmazandó. Ahogyan a hivatás
gyakorlásának engedélyezéséhez szükséges ügyvédi kamarai
nyilvántartásba vétel az említett irányelv értelmében vett
engedélyezési rendszernek minősül, úgy a fegyelmi eljárás is
ilyen engedélyezési rendszer részét képezi. Hangsúlyozza, hogy
a jogi tanácsadás nyújtása az irányelv hatálya alá tartozik. A
jogi képviselet ugyanis kétségkívül egy sajátos típusú
szolgáltatás, amelyet az igazságszolgáltatás megfelelő
működésének jelentősége okán egy szigorúan szabályozott,
különös deontológiai szabályok alá tartozó hivatás gyakorlói
nyújtanak. Bár a jogi képviseletre különös szabályok
vonatkoznak, ez nem változtat azon, hogy, e szolgáltatás a
szolgáltatási irányelv hatálya alá tartozik. Következésképpen,
a bejegyzett ügyvéd elleni fegyelmi eljárás is az adott rendszer
részét képezi, mivel az ilyen eljárás eredményeképpen az
ügyvédet felfüggeszthetik, kizárhatják, vagy 10 évre
megakadályozhatják abban, hogy újbóli bejegyzését kérelmezze.
Az ilyen intézkedések a szolgáltatási irányelv 10. cikke (6)
bekezdésének alkalmazásában az engedély visszavonásának
minősülnek. Továbbá, ameddig a szolgáltatási irányelv
alkalmazandó, addig főszabály szerint a Charta rendelkezéseit –
köztük annak 47. cikkét is – alkalmazni kell az adott ügyre. Ez
azt jelenti, hogy a kérdést előterjesztő bíróságnak
alkalmaznia kell a Charta 47. cikkét az előtte folyó eljárásban.
Bobek főtanácsnok a továbbiakban a nemzeti bíróságoknak az
uniós jognak való megfelelés biztosítására vonatkozó
hatáskörét vizsgálja, és megjegyzi, hogy a korábbi ítélkezési
gyakorlattól való eltérést követően a legfelsőbb bíróság
fegyelmi tanácsa ténylegesen felülvizsgálati kérelem
előterjesztésére vonatkozó jogot biztosított a legfőbb
ügyész/igazságügyi miniszter számára, valamint – közvetetten
– felhatalmazta saját magát arra, hogy elbírálja a fegyelmi
megbízott fegyelmi eljárást megszüntető határozatával szemben
benyújtott ilyen felülvizsgálati kérelmeket. A fegyelmi eljárás
megindítását elutasító határozatokkal szemben rendszeresen vagy
ismétlődő jelleggel benyújtott felülvizsgálati kérelmek révén
az igazságügyi miniszter/legfőbb ügyész (vagy az utasításai
szerint eljáró nemzeti ügyész) képes lehet hatékonyan
szorgalmazni a fegyelmi eljárás megindítását, vagy az eljárásnak
az ügyvédi kamara bizonyos tagjaival szembeni (akár a
végtelenségig tartó) folytatását. Az ilyen felülvizsgálati
kérelmek végül olyan szerv elé kerülnek, amelyről korábban
megállapították, hogy pontosan azért nem tekinthető
függetlennek, mert a végrehajtó hatalom és különösen az
igazságügyi miniszter jogtalan befolyást gyakorolt annak
összetételére.
A főtanácsnok felidézi, hogy az uniós joggal
összeegyeztethetetlen minden olyan nemzeti jogi rendelkezés,
illetve minden olyan jogalkotási, közigazgatási, vagy bírósági
gyakorlat, amely csökkentheti az uniós jog hatékonyságát. A
fegyelmi bíróság vagy úgy dönt, hogy a nemzeti szabályokat az
uniós joggal összhangban értelmezi, vagy szükség esetén
eltekint a megfelelés biztosítását akadályozó nemzeti
rendelkezések alkalmazásától. Hasonlóképpen, a felsőbb szintű
bíróságok jogi véleményeit és ítéleteit illetően elmondható,
hogy a nemzeti bíróságnak szükség esetén figyelmen kívül kell
hagynia a felsőbb szintű bíróság határozatait, ha úgy ítéli
meg, hogy azok nem felelnek meg az uniós jognak. Maga a varsói
ügyvédi kamara fegyelmi bírósága azonban nem tartózkodhat a
jelenleg előtte folyó jogvita vizsgálatától annak érdekében,
hogy megakadályozza a felülvizsgálati kérelemnek a legfelsőbb
bíróság fegyelmi tanácsához történő későbbi esetleges
benyújtását. Még ha a bírósági hierarchia „következő
szintje” többé nem is felel meg a hatékony jogorvoslathoz való
jog követelményének, a Charta 47. cikke nemigen értelmezhető
úgy, mint amely az alsóbb szinten dominóhatással rendelkezik, és
így megakadályozza, hogy ezen a szinten bármilyen határozat
szülessen.
Végül a főtanácsnok elismeri, hogy az előzetes döntéshozatali eljárások valószínűleg nem a legideálisabb eszközök a tagállamokban felmerülő, lényegében rendellenes helyzetek megoldása szempontjából, amelyek keretében a jogi eljárások és a tisztességes eljárás rendes szabályai láthatóan kezdenek meggyengülni. A kötelezettségszegési keresetek alkalmasabb jogorvoslatot jelentenek az intézményi patthelyzetek olyan esetben történő megoldása érdekében, amelyben egy vagy több szereplő nem hajlandó eleget tenni a Bíróság határozatainak.