
A javaslat értelmében – írta közleményében a Deloitte – a
750 millió árbevételt elérő multinacionális vállalatcsoportok
közép- és nagyvállalatnak minősülő cégeinek évente
nyilvánosságra kellene hozniuk, hogy az egyes tagállamokban,
illetve az EU feketelistája alapján adóparadicsomnak minősülő
országokban mekkora árbevételt és profitot termeltek, ezek
mellett pedig milyen mértékű társasági adót fizettek.
A javaslat célja a vállalatcsoportok adózási gyakorlatának
feltárása a nyilvánosság előtt, és a társadalmi megítélés
felhasználása az agresszív nemzetközi adótervezés elleni
fellépés érdekében. Az ilyen jellegű pénzügyi transzparencia
támogatóinak érvei között található, hogy a nagy cégcsoportok
gyakran részesülnek közvetlen vagy közvetett támogatásokban,
amely növeli az állampolgárok igényét annak megismerésére,
hogy ezek a cégek fair részt töltenek-e vissza a rendszerbe -
mondta el dr. Gémesi Péter, a Deloitte adóosztályának igazgatója.
A megfizetett társasági adóra vonatkozó adatok nyilvánosságra
hozatala ugyanis számos cégcsoport esetén reputációs kockázatot
jelenthet. A publikussá váló információkból kitűnhet, hogy a
vállalkozások nem ott adóznak bevételeik után, ahol a profitot
üzleti tevékenységükkel ténylegesen megtermelték.
Az EU-s irányelv tervezet már idén nyáron elfogadásra kerülhet,
az érintett vállalkozásoknak és vállalatcsoportoknak pedig pár
év múlva várhatóan el kell kezdeniük publikálni a társasági
adóhoz kapcsolódó adataikat. Az EU célkitűzése jól illeszkedik
az elmúlt évtized gyakorlatába, hiszen az EU és az OECD a
közelmúltban számos lépést tett az agresszív adótervezés
ellen – tette hozzá Bujtor Alex, a Deloitte adóosztályának
szenior tanácsadója.
Az adóelkerülés elleni (ún. „ATAD”) irányelvek, a határon
átnyúló konstrukciók ’közreműködők’ általi jelentését
előíró ún. DAC 6 irányelv, valamint az ún. országonkénti
jelentéstételi kötelezettség, amelynek publikus változataként
(„public CBCR”) hivatkoznak sokszor az új tervezetre, már eddig
is csökkentették az adótervezési kedvet. Ebben a helyzetben
nyithat új dimenziót a nyilvánosság bevonása.