Az Austrian Airlines egy utasa 250 euró átalánykártalanítás
megfizetését kérte az említett légitársaságtól a Bécs és
Berlin között közlekedő járatának az átirányítása miatt. A
járatnak a Berlin Tegel repülőtéren kellett volna leszállnia, de
végül csaknem egy órás késéssel a Berlin Schönefeld
repülőtéren szállt le. Az Austrian Airlines nem ajánlott fel az
utas számára kiegészítő átszállítást, sem az e két
repülőtér közötti utazás költségeinek vállalását. Míg a
Berlin Tegel repülőtér Berlin szövetségi tartomány területén
fekszik, addig a Berlin Schönefeld repülőtér a szomszédos
Brandenburg szövetségi tartomány területén található.
Az Austrian Airlines arra hivatkozott, hogy egy szomszédos
repülőtérre való puszta átirányítás – a törléssel és a
jelentős, három órás vagy azt meghaladó késsel való érkezéssel
ellentétben – nem biztosít jogot 250, 400 vagy 600 euró összegű
átalánykártalanításra. Ráadásul e légitársaság szerint a
késést rendkívüli körülmények, nevezetesen a légi járműnek
az utolsó járattól visszafelé számított harmadik járata során
fellépő jelentős meteorológiai problémák okozták.
A jogvitában eljáró Landesgericht Korneuburg (korneuburgi
regionális bíróság, Ausztria) a légi utasok jogairól szóló
rendelet értelmezésére kérte a Bíróságot. E rendelet előírja,
hogy a járatnak az eredetileg tervezett repülőtértől eltérő,
de ugyanazon várost vagy régiót kiszolgáló repülőtérre való
átirányítása esetén a légitársaságot terheli az utas
átszállításának a költsége az alternatív repülőtérről
arra a repülőtérre, amelyre a jegyet váltották, vagy az utassal
történt megállapodás alapján egy másik közeli célállomásra.
Ítéletében a Bíróság megállapítja, hogy az ugyanazon várost
vagy régiót kiszolgáló repülőtérre átirányított járat
esetén az utas nem rendelkezik kártalanításhoz való joggal a
járat törlése címén.
Ahhoz, hogy az alternatív repülőtér az ugyanazon várost vagy
régiót kiszolgáló repülőtérnek legyen tekinthető, nem
szükséges, hogy az eredetileg tervezett repülőtér által
kiszolgálttal azonos (közigazgatási értelemben vett) város vagy
régió területén helyezkedjen el. Annak van jelentősége, hogy e
terület közvetlen közelében legyen.
Ezzel szemben az utas főszabály szerint átalánykártalanításhoz
való joggal rendelkezik, amennyiben a végső célállomását,
vagyis az eredetileg tervezett célállomás repülőterét vagy az
utassal történt megállapodás alapján egy másik közeli
célállomást az eredetileg tervezett érkezési időponthoz képest
háromórás vagy azt meghaladó késéssel éri el. Az érkezéskor
elszenvedett késés nagyságának meghatározásakor azon időpontot
kell alapul venni, amikor az utas az átszállítását követően
megérkezik az eredetileg tervezett repülőtérre vagy adott esetben
a légitársasággal történt megállapodás alapján egy másik
közeli célállomásra.
A Bíróság ebben az összefüggésben pontosítja, hogy a járat
jelentős késéssel való érkezése esetén a légitársaság az
utasok kártalanítására vonatkozó kötelezettsége alóli
mentesülés érdekében hivatkozhat olyan rendkívüli körülményre,
amely nem az említett, késéssel érintett járatot, hanem az
általa ugyanazon légi járművel üzemeltetett korábbi járatot
érintett a légi járműnek az utolsó járattól visszafelé
számított harmadik járata keretében, feltéve, hogy közvetlen
okozati összefüggés áll fenn e körülmény felmerülése és a
későbbi járat jelentős késéssel való érkezése között.
Ezenfelül a Bíróság kimondja, hogy a légitársaság köteles
önként felajánlani az utasnak az eredetileg tervezett célállomás
repülőterére vagy adott esetben az utassal történt megállapodás
alapján egy másik közeli célállomásra való átszállítás
költségeinek vállalását.
Amennyiben a légitársaság nem tesz eleget az e költségek vállalására vonatkozó kötelezettségének, az az említett utas számára biztosítja az általa kiadott azon összegek megtérítéséhez való jogot, amelyek az adott ügy sajátos körülményeire tekintettel szükségesnek, megfelelőnek és észszerűnek bizonyulnak annak érdekében, hogy pótolják a fuvarozó mulasztását. Ezzel szemben a költségek vállalására vonatkozó kötelezettség megsértése nem biztosít az utas számára 250, 400 vagy 600 euró összegű átalánykártalanításhoz való jogot.