Életbe lépett januártól az osztatlan közös földtulajdonok
felszámolásának és az ingatlan-nyilvántartás rendezésének
megkönnyítését célzó, nyáron elfogadott törvény. A januártól
megindítható közigazgatási eljárás során a tulajdonostársak
megegyezésével, az állami kisajátítással és a tulajdonosi
bekebelezéssel szüntethető meg a közös tulajdon.
A rendezetlen viszonyok felszámolása mellett az
ingatlan-nyilvántartás rendezésére is kísérletet tesznek az
állami szervek – foglalta össze a legfontosabb tudnivalókat a Magyar Nemzetnek a
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Alapesetben az osztatlan közös tulajdon megosztását a
tulajdonostársak egyezsége szerint kell végrehajtani. Ám nem
ritka, hogy a megosztással nem alakítható ki a törvényben
meghatározott legalább két, a területi minimumnak megfelelő
földrészlet.
Így az egyezségen alapuló megosztás nem jöhet szóba. Ilyen
esetekben az osztatlan közös tulajdont kizárólag úgy lehet
megosztani, ha az ingatlan teljes egészében egy tulajdonoshoz
kerül.
A törvény úgy rendelkezik: a közös tulajdon megszűnésével
nemcsak egybefüggő, de művelésre is alkalmas területek jöjjenek
létre.
Az eljárás során annak a tulajdonosnak kell kezdeményeznie az
osztatlan tulajdon megszüntetését, aki magához venné a
tulajdonostársak földrészletét.
Ehhez írásban kell tájékoztatnia az érintetteket a törvényben
foglalt eljárásrend szerint.
Az írásban megtett nyilatkozatnak a szándék mellett tartalmaznia
kell az értékbecslés során megállapított ellenértéket. A
kisajátítandó földrészletet használó tulajdonos készíttethet
saját értékbecslést is. Az értesítésnek tartalmaznia kell
emellett azt is, hogy az értesített tulajdonostárs harminc napon
belül határozza meg, milyen feltételekkel válik meg
tulajdonrészétől.
Ha az ingatlanon a tulajdonostárs földtől elválaszthatatlan
tulajdona, például háza áll, nyilatkoznia kell arról, tulajdonba
adja-e és ha igen, milyen feltételekkel, vagy tovább használná.
A törvény szerint ha több tulajdonos kezdeményezi a bekebelezést,
akkor a legnagyobb területet használó tulajdonostárs élvez
elsőbbséget, azt követően a legnagyobb tulajdoni hányaddal
rendelkező, egyenlőség esetén pedig a fiatalabb.
Komoly gondot jelent ugyanakkor a birtokviszony rendezésénél az
adott terület tulajdonosainak kiléte és adott esetben irreálisan
magas számuk, amely egy hektáron akár a több száz főt is
elérheti. A tulajdonjog ellenértéke viszont azt a tulajdonostársat
is megilleti, aki nem is tud a tulajdonában lévő földdarabról.
Az ismeretlen, felkutathatatlan tulajdonosokra eső ellenérték
összege bírósági letétbe kerül.
A jogosultnak 15 éve van arra, hogy igényelje az összeget, ezt
követően az az államra száll. Az állam ugyanakkor csak
földvásárlásra használhatja fel ezeket a pénzeket. A
bekebelezés nem szünteti meg a bekebelezéskor fennálló,
földhasználati szerződésen alapuló földhasználatot.
A törvény rendezné a földnyilvántartást. Jelenleg sok a hiányos adattal bejegyzett vagy már elhunyt tulajdonos. A földhivatal minden esetben kísérletet tesz a hiányos adatok pótlására. Amennyiben a hirdetmények és az értesítések, egyéb eljárások ellenére egy év múlva sem jelentkezik senki a terület tulajdonosaként, az államra száll a tulajdonjog.