A biometrikus adatok használatával végzett
tömeges megfigyelés véleményük szerint az Európai Unió adatvédelmi jogszabályainak
megsértését jelenti. Beavatkozik a magánéletbe, indokolatlanul
korlátozza a szólásszabadsághoz, a tiltakozáshoz való jogot, és
a nem tesz eleget a hátrányos megkülönböztetés tilalmának. A
biometrikus alapú megfigyelés, a profilalkotás és
prognóziskészítés széles körű használata veszélyezteti a
jogállamiságot és legalapvetőbb szabadságjogokat - szögezték
le.
A közlemény szerint az Európai Bizottság úgy ítélte meg, hogy a tiltakozó kezdeményezés jogilag elfogadható, mivel megfelel a szükséges feltételeknek, ezért úgy határozott, hogy nyilvántartásba veszi azt. Az európai polgári kezdeményezés tartalmát az uniós bizottság ebben a szakaszban még nem vizsgálta - közölték.
A nyilvántartásba vételt követően egyéves időszak áll a
szervezők rendelkezésére a támogató aláírások
összegyűjtésére. Amennyiben a kezdeményezés egy éven belül
egymillió támogató nyilatkozatot kap legalább hét különböző
tagállamból, az Európai Bizottság három hónapon belül
megvizsgálja a kezdeményezést, és reagál rá. A bizottság
eldöntheti, hogy helyt ad-e a kérelemnek vagy elutasítja azt, de
döntését mindkét esetben indokolnia kell.
Az európai polgári kezdeményezés nem eshet a bizottság azon hatáskörén kívül, hogy uniós jogi aktusra irányuló javaslatot nyújtson be, nem lehet nyilvánvalóan visszaélésszerű, komolytalan vagy zaklató jellegű, és nem lehet ellentétes az unió értékeivel.
Vannak még problémák...
Az európai technológiai vállalatok akarva-akaratlan támogatkják a biometrikus személyazonosítást rendszer szintre emelő, ezzel az emberi jogok harcosai szerint tévúton járó hatóságokat főleg Kínában, hogy digitális megfigyelési technológiát adnak el Kína közbiztonsági ügynökségeinek - derül ki az Amnesty International (AI) vizsgálatából.
Az európai biometrikus megfigyelőipar nincs kellő kontroll alatt ... egy több milliárd eurós iparág virágzik, amely árut ad el az emberi joggokkal visszaélőknek. Az EU jelenlegi exportszabályozási rendszere gyorsan javításra szorul - jelentette ki Merel Koning, az Amnesty International technológiai és emberi jogi vezető szakpolitikai tisztviselője.

Az Amnesty International megállapította, hogy három Franciaországban, Svédországban és Hollandiában székhellyel rendelkező vállalat digitális megfigyelő rendszereket, például arcfelismerő technológiát és hálózati kamerákat értékesített a kínai tömegfigyelő készülék kulcsszereplőinek. Bizonyos esetekben az exportárút közvetlenül Kína megfigyelési programjaihoz használták fel országszerte, de különösen is az ujgurokkal és más, túlnyomórészt muszlim vallású etnikai csoportokkal szemben.
A legtöbb EU-kormány, köztük Franciaország és Svédország, ellenáll az exportszabályok megerősítésére irányuló felhívásoknak, hogy erős emberi jogi garanciákat vonjanak be a biometrikus megfigyelési technológiába, amely területet jobbára az európai vállalatok uralnak. Bár Németország és Hollandia egyaránt hangsúlyozta az emberi jogok megerősítésének szükségességét a múltban, de az AI szerintmindeddig nem sikerült ezt sikeresen kezelni uniós szinten.
„Az európai biometrikus megfigyelőipar nincs az EU jogi kontrollja alatt. A kínai biztonsági ügynökségeknek és az őket támogató kutatóintézeteknek történő értékesítéssel kapcsolatos felfedéseink csak egy több milliárd eurós ipar jéghegyének csúcsa, amely virágzik azáltal, hogy árut ad el az emberi jogok megsértőinek, és kevés biztosítékot nyújt a végfelhasználással való visszaélések ellen - mondta Merel Koning, az Amnesty International technológiai és emberi jogi vezető politikai igazgatója.
Kína-szerte olyan tömeges megfigyelési projekteket indítanak, mint a „Skynet” és a „Sharp Eyes”, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjék az embereket. Kína közbiztonsági ügynökségei kulcsszerepet játszanak a felügyelet ezen soha nem látott kiterjesztésének kialakításában. A biometrikus megfigyelés mindenütt jelen van Kína északnyugati részén, a Hszincsiang-Ujgur Autonóm Régióban, ahol a becslések szerint - állítja az AI - akár egymillió ujgurt és más etnikai csoport tagjait is önkényesen fogságban tartanak az úgynevezett „átnevelő táborokban”.
„Az EU-kormányok elítélik a hszincsiang szisztematikus elnyomását, ha továbbra is lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy eladják azt a technológiát, amely lehetővé teheti ezeket a visszaéléseket. Az EU jelenlegi exportszabályozási rendszere meghibásodott, és gyorsan javításra szorul ”- mondta Merel Koning.
A biometrikus megfigyelési eszközök, köztük az arcfelismerő szoftver, a leginvazívabb digitális megfigyelési technológiák közé tartoznak, amelyek lehetővé teszik a kormányok számára, hogy azonosítsák és nyomon kövessék az egyéneket a nyilvános terekben, vagy kiemeljék őket fiziológiai vagy viselkedési jellemzőik alapján. Ezek a technológiák egyértelmű fenyegetést jelentenek a magánélethez, a gyülekezés szabadságához, a szóláshoz, a valláshoz való joghoz és a megkülönböztetésmentességhez.
Három kétes rendszer
Az Amnesty vizsgálata három különböző típusú digitális megfigyelési technológia eladását azonosította a kínai állambiztonsági ügynökségek, az emberi jogokat sértő törvények fenntartásához hozzájáruló szervezetek, valamint a hszincsiangi szervezetek számára.
A Morpho, amely jelenleg az Idemia része, egy francia multinacionális vállalat, 2015-ben nyert szerződést az arcfelismerő berendezések szállításáról közvetlenül a Sanghaji Közbiztonsági Irodához.
Az Amnesty International kéri az arcfelismerési technológia azonosítás céljából történő használatának, fejlesztésének, gyártásának, értékesítésének és exportjának betiltását mind állami ügynökségek, mind pedig a magánszektor szereplői részéről.
Az Amnesty kutatása szerint az Axis Communications svéd vállalat még a honlapján is büszkélkedett azzal, hogy részt vett a kínai felügyeleti állam bővítésében. Az Axis hálózati kamerákat fejleszt és forgalmaz, amelyek a biztonsági megfigyelésre és a távfelügyeletre specializálódtak. A vállalat szállította a technológiát a kínai közbiztonsági apparátushoz, és többször szerepelt „ajánlott márkanévként” a 2012 és 2019 közötti kínai állami felügyeleti pályázati dokumentumokban.
A vállalat honlapja szerint a biztonsági kamerák hálózatát 8 000-ről 30 000-re bővítette Guilin városában, Kína déli részén, mintegy 5 millió lakosú városban, a város Skynet megfigyelési programjának frissítése keretében. A hálózat kameráinak 360 fokos szöge van, hatótávolsága 300–400 méter, ami lehetővé teszi a célok nyomon követését minden irányból.
„A kínai közbiztonsági ügynökségek az európai vállalatok által értékesített termékeket használják fel visszaélésszerű megfigyelési kapacitásuk fejlesztésére. Ezek a vállalatok profitálnak az emberi jogok borzalmas megsértésével összefüggő digitális megfigyelési technológiák értékesítéséből. A vállalatoknak jól kellett volna tudniuk, hogy a kínai hatóságoknak történő értékesítés jelentős kockázatot jelent, de nyilvánvalóan nem tettek lépéseket annak megakadályozására, hogy termékeiket az emberi jogi visszaélők használják és tanulmányozzák. Ezzel totálisan kudarcot vallottak emberi jogi kötelezettségeikben. Ezért kell az uniós jogalkotónak fellépnie a hasonló visszaélésszerű kereskedelem leállítása érdekében ”- mondta Merel Koning.
Egy holland cég, a Noldus Information Technology "érzelemfelismerő rendszereket" , továbbá egyéb, megfigyelési rendszereket adott el a közbiztonság és a bűnüldözéssel kapcsolatos intézmények számára Kínában. A vállalat „FaceReader” szoftverét a haragot, boldogságot, szomorúságot, meglepetést és undort közvetítő arckifejezések automatizált elemzésére használják. Úgy találták, hogy a FaceReadert a közbiztonsági apparátushoz és a rendőrséghez kapcsolódó kínai egyetemek, valamint a Közbiztonsági Minisztérium használta. Kína jogrendszere számos tekintetben elmarad a nemzetközi normáktól, és a hatóságok gyakran visszaélnek az emberi jogok korlátozásával.
Az Amnesty International azt is megállapította, hogy a Noldus 2012 és 2018 között legalább két hszincsiang egyetemnek értékesítette digitális megfigyelési technológiáját. Ez magában foglalta a „The Observer XT” szoftver szállítását a Shihezi Egyetem számára 2012-ben. Az egyetem a Xinjiang Production és az adminisztráció alá tartozik. Építőtest (XPCC). Az XPCC különleges szerepet tölt be „az ország egyesülésének és Hszincsiang társadalmi stabilitásának megőrzésében, valamint az erőszakos terrorista bűncselekmények visszaszorításában”.
2012-ben már ismert volt, hogy a kínai kormány rutinszerűen összekeveri az ujgur kulturális és vallási gyakorlatot a terrorizmussal - állítja az AI. Az ezt követő években nyilvánvalóvá vált a hszincsiangi kisebbségek visszaszorításának technológiai fejleszése az úgynevezett érzelem- és viselkedéselemző rendszerekkel, amelyek iránt a kínai hatóságokat különösen is nagy érdeklődést tanusítottak.
Az uniós vállalatok által vizsgált export jelentős kockázatot jelent az emberi jogokra nézve. Egyik vállalat sem adott egyértelmű választ az Amnesty International számára arra vonatkozóan, hogy milyen átvilágítást végeztek az értékesítés befejezése előtt. Ez az egyik oka annak, hogy az EU-nak lépéseket kell tennie.