A tájékoztatás szerint ha egy termék jótállási időn belül
elromlik, elszakad, vagy bármilyen más hibája merül fel, akkor
azt a vevő visszaviheti az üzletbe vagy közvetlenül a szervizbe.
Ha nem lehet javítani, akkor ki kell cserélni, vagy vissza kell
adni az árát. Előfordul azonban, hogy a bolt a vevőt okolja a
termék meghibásodásáért, és erre hivatkozva nem vállalja a
javítást, nem fizet vissza pénzt. Ehhez korábban elegendő alapot
szolgáltatott egy pár mondatos szakvélemény, amelyben például
az is szerepelhetett, hogy "a vásárló járáshibája miatt
deformálódott a lábbeli" vagy "ismeretlen külső
behatás miatt nem működik a mobiltelefon". A visszautasításra
a szakértő szélsőséges esetben azzal is okot adhatott, hogy a
futballcipő nem rendeltetésszerű használatának minősítette, ha
labdába rúgtak vele - írták.
Az ITM kiemelte: a jótállási, szavatossági szabályok jövőre
hatályba lépő módosításának köszönhetően a hasonló
"szakvélemények" teljes mértékben elfogadhatatlanná
válnak. Az új szabály szerint a 2021. január 1-jétől
megvásárolt termékek vitatott meghibásodása esetén érdemi
információkat is tartalmazó szakvéleményt kell készíttetni. A
kötelező tartalmi elemeket jogszabály írja elő. Fel kell
tüntetni a megrendelő és az üzlet nevét és címét, a vásárlás
napját, és a szakértőhöz érkező megrendelés idejét.
Szerepeltetni kell benne a fogyasztó kifogásait, a panasz
kereskedőhöz való bejelentésének időpontját, a vizsgált
terméket, a vizsgálat módszereit és megállapításait
indokolással. A szakértő további információkat is megoszthat a
vizsgálat körülményeiről vagy a termék megfelelő
használatáról.
Közölték, hogy a szakvélemény továbbra sem kötelező akkor, ha
a kereskedő nem vitatja a fogyasztó igényét, például mert
egyértelműen gyártási hibáról van szó. A jótállás teljes
időtartama és a szavatossági idő első hat hónapja alatt a
vállalkozásnak kell szakvéleménnyel bizonyítania, hogy a hiba
nem gyári eredetű. A szakértői vélemény költségei alapesetben
az eladót, a szavatossági idő második felében azonban a vevőt
terhelik. A minőségi kifogásokkal kapcsolatos vitákban az azok
megállapodásos rendezését segítő békéltető testületek is
eredményesebben működhetnek közre, ha részletes szakvélemény
áll rendelkezésre.
2021-től a fogyasztóvédelmi hatóság eljárás keretében
vizsgálja, hogy a szakvélemény megfelel-e a jogszabályi
előírásoknak. Az új rendelkezéseknek és alkalmazásuk
következetes számonkérésének köszönhetően a vásárlók még
hatékonyabban érvényesíthetik fogyasztói jogaikat.
Az ITM a szavatosság és jótállás 17 éve lényegében
változatlan szabályozásának teljes megújításával védi a
magyar családokat és a tisztességes vállalkozásokat -
hangsúlyozták.