Közleményükben azt írták: a fogyasztóvédelmi hatóság
tapasztalatai szerint egy-egy termék szervizelése akár 70-100
napig is elhúzódhatott. Az egyértelmű, rövidebb határidők, a
legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy
pénzvisszafizetés megóvja a vevőket a végtelenségbe nyúló
várakoztatástól, az időrabló utánajárástól.
Kiemelték: a termékek rendeltetésszerű használat ellenére
bekövetkező meghibásodása óhatatlanul bosszúságot okoz.
Megeshet, hogy a vásárlóknak többször is fel kell keresniük a
kereskedőt vagy szervizt, mire visszakapják a javított háztartási
gépet vagy televíziót, telefont, amelyet így hosszú ideig
nélkülözni kényszerülhetnek.
A jövő évtől pontosabb határnapok vonatkoznak a javításra és
a cserére is - hangsúlyozták. Hozzátették: az új rendelkezések
nemcsak a fogyasztókat védik, hanem a vállalkozások jogkövető
magatartását is segítik.
Az ITM tájékoztatása szerint a vevő a hibás termékkel az azt
értékesítő kereskedőhöz vagy közvetlenül a szervizhez
fordulhat, alapesetben javítást várhat el. Olykor azonban rögtön
kiderül, hogy az árucikk nem javítható. A felesleges költségek
és az időhúzás elkerülése érdekében az új előírások
szerint az első meghibásodás esetén nem javítható termékeket a
vállalkozás 8 napon belül köteles cserélni. Ha a cserére nincs
lehetőség, azonos határidővel a vételárat kell visszafizetni a
vevőnek - írták.
Közölték: ha a termék hibája szervizben orvosolható, 15 napon
belüli javításra kell törekedni. Ha ez mégsem tartható, a vevőt
legkésőbb a tizenötödik napon értesíteni kell arról, hogy
előreláthatóan meddig kell még várnia. Ha 30 napon belül sem
sikerül megjavítani a hibás terméket, akkor 8 napon belül ki
kell cserélni azt, vagy vissza kell fizetni a vételárat.
Hozzátették: a kereskedő szintén cserélni köteles a terméket,
ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett.
Ebben az esetben is pénzvisszafizetéssel váltható ki a például
készlethiány miatt ellehetetlenülő csere. E rendelkezések
megakadályozzák, hogy az akár a mindennapi élethez szükséges,
drága árucikkek is hosszú hónapokra a szervizben ragadjanak -
hívta fel a figyelmet a minisztérium.
A tájékoztatás szerint az új szabályokat személygépkocsikra,
motorkerékpárokra, segédmotoros kerékpárokra, lakóautókra,
lakókocsikra, utánfutókra, elektromos kerékpárokra, elektromos
rollerekre, quadokra, motoros vízi járművekre nem kell alkalmazni.
A vásárlót azonban ezekben a termékkörökben is tizenöt napon
belül tájékoztatni kell arról, ha a javítás tovább tart,
egyidejűleg azt is jelezve, hogy mikorra készülhet el - emelték
ki.
Az ITM az új jótállási szabályokkal védi a vevők érdekeit és a tisztességes vállalkozásokat. A tárca november-decemberben több közleményben ismerteti az átfogó változtatásokat. A fogyasztóvédelmi hatóság folyamatosan ellenőrzi majd az előírások betartását a hagyományos és online kereskedelemben is - írták.