Kiket érint a kötelezettség? 2020. július 1-től belföldi
adóalanyok között, belföldön teljesülő ügyletről kiállított
számlák adatairól kell adatot szolgáltatni, ez bővül 2021.
január 1-től majd, amikor a magánszemély vevők, vagy a külföldi
vállalkozások részére kibocsátott számlák adatait is jelenteni
kell – hívták fel az Origó figyelmét a D.A.S. JogSzerviz szakértői.
A rendelkezés egyaránt vonatkozik egyéni és társas
vállalkozásokra, KATA-sokra és egyéb adózásúakra, sőt az
alanyi áfa mentességet választókra is.
Akik online számláznak, már élesben adatot szolgáltatnak a NAV
rendszerébe bekötött számlázó programjukkal.
Nekik további teendőjük nincs, a programok automatikusan
leválogatják a jelentési kötelezettség alá tartozó számlákat,
és külön beavatkozás nélkül teljesítik az adatszolgáltatási
kötelezettséget.
Persze, ezt is időről-időre ellenőrizni kell, és szükség
esetén javítani a hibákat, ha felmerülnek.
A hagyományos módon kiállított számlák esetén az 500 ezer
forint áfa tartalmat elérő számlákról legkésőbb a számla
kibocsátását követő napon el kell végezni az adatszolgáltatást,
a többi számla esetén erre 4 napunk van.
A NAV kifejezetten erre a célra létrehozott oldalán kell regisztrálni, és ezen a
felületen kell az adatszolgáltatási kötelezettséget is
teljesíteni.
Az oldal használatához természetesen rendelkeznünk kell élő,
működő ügyfélkapus hozzáféréssel! Az ügyfélkapus adatok, és
adóazonosító jelünk megadását követően tudunk regisztrálni.
Vigyázat, az azonosításhoz az ügyfélkapu tulajdonosának
adóazonosító jele (az adókártyán található 8-cal kezdődő
10-jegyű számsor) szükséges, amely nem azonos a vállalkozás
adószámával.
Az „Adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció"
pontot kell kiválasztanunk ahhoz, hogy hozzáférésünket
létrehozzuk.
Egy adózói regisztráció alatt az összes adatszolgáltatásra
kötelezett vállalkozásunk számláinak feltöltését el tudjuk
végezni. Azonban ezeknek az adatait szintén meg kell adnunk (a
felhasználóhoz rendelni).
A számlák tényleges felvitele a „Számlaadat-rögzítés"
menüpontra kattintva kezdhető meg:
https://onlineszamla.nav.gov.hu/szamla/tipus_valasztas.
A megnyíló felületen minden *-gal jelölt adatot ki kell töltenünk
(vevő adatai adószámmal, számla részletes adatai, tételei és
azoknak összesítése), majd az ellenőrzést követően rögzíthető
a számla.
Mint látható a folyamat meglehetősen nehézkes és hosszadalmas,
ezért továbbra is javasoljuk mindenkinek az online számlázók
használatát.
Akár a NAV által rendelkezésre bocsátott ingyenes alkalmazást,
amelyet ugyanezen az oldalon megtalálunk. A programhoz mobilapplikáció is
tartozik, így bárhol használható.
Ezt ide kattintva az adóazonosító száma, és ügyfélkapus
hozzáférése segítségével néhány perc alatt megteheti.
A regisztrációs folyamathoz és a kezdeti beállításokhoz kérje szakember (könyvelő, adótanácsadó) segítségét.
Egyúttal a számlázási folyamatát, szokásait is
ellenőriztetheti, hiszen a számlázási határidő is változott (8
nap), hogy megelőzze a bírságokat – hangsúlyozták végezetül.