A már hat éve működö DoNotPay alkalmazás kezdetben a londoni és
New York-i parkolási bírságokat vagy a járatok késése miatti
kártérítési igényeket kezelte meglehetősen egyszerű, de
hatékony módon. A projekt akkor az internetes robotok értelmes
felhasználását tűzte a zászlajára, amiben a DoNotPay-t
fejlesztő – akkor még – egyetemista szerint messze több volt a
pizzarendeléseknél vagy az online levélszemét gyártásánál –
írta a bitport.hu.
A kezdetben teljesen ingyenes szolgáltatást először egy nem túl
összetett chatbot vitte, ami igen-nem válaszok alapján
kiválasztotta a megfelelő űrlapokat, és a szükséges adatok
megadását követően a felhasználók rendelkezésére bocsátotta
a beadványokat, A DoNotPay már ilyen eszközökkel is 250 ezer
beadványából 160 ezret vitt sikerre az első két évben, több
mint 4 millió dollárt spórolva a nem feltétlenül jogosan
megbüntetett autósoknak.
A kezdeményezés 2016-ban alakult üzleti vállalkozássá, tevékenységét pedig fogyasztóvédelmi és munkajogi kérdésekkel bővítette, sőt a fenti modellben hajléktalanok vagy menekültek problémáival is foglalkozni kezdett. Az azonos nevű alkalmazás 2018 óta a személyes adatok nem megfelelő kezelésével kapcsolatban is segít a felhasználóknak, miután a cég alapítója személyesen is érintett volt a Cambridge Analytica botrányában.
A cég már több mint százféle robotot üzemeltet, és
miután a nyáron 12 millió dollárnyi befektetői tőkét szerzett,
nekiállhatott a további terjeszkedéshez szükséges technikai
háttér és szakértelem felépítéséhez. Olyan ügyeket keresnek, amelyeket többé-kevésbé online
csatornákon is el lehet intézni, másrészt olyan problémákat
akarnak feldolgozni, amelyek nagyon sok embert érintenek.
Ez utóbbira a vállalkozásnál a 25 milliós szabályként
hivatkoznak, vagyis ebben a nagyságrendben határozzák meg a
mindenkit érintő kérdéseket. A fejlődés fontos eleme, hogy a
javarészt szerep alapú rendszerbe elkezdték beépíteni az IBM
Watson gépi tanuló algoritmusainak természetes nyelvi feldolgozó
képességeit is, a járványügyi korlátozások és a távmunka
pedig havi szinten 50 százalékos növekedést jelentett a
kiszolgált ügyek számában.
A legfrissebb hírek szerint
a "robot ügyvéd" megfelelő szolgáltatásai már több mint 75 ezer előfizetővel működnek, és a cég eddigi története során legalább 40 millió dollárt takarított meg a hozzá forduló felhasználóknak. A startup legújabb dobása a DoNotPay Email nevű termék, ami az ügyfelek levelezését – jobban mondva az általuk kiválasztott leveleket – szkenneli, és a levelek tartalma alapján javaslatokat tesz a szükséges lépésekre.
Az egyelőre csak az Egyesült Államokban és az Egyesült
Királyságban elérhető szolgáltatás egy dedikált
XY@donotpay.com címet hoz létre a felhasználóknak, ami aztán
feldolgozza a bármilyen külső forrásból érkező tranzakciós
üzeneteket, legyen szó ételrendelésekről, online előfizetésekről
vagy más vásárlásokról. Ezek után a rendszer különféle
akciókat javasol a szpemek szűrésétől a leiratkozásokon át a
pénzbeli visszatérítések igényléséig.
A DoNotPay-es fiókot a felhasználók többféleképpen is
összekapcsolhatják meglévő levelezőjükkel. Eleve megadhatják
ezt a címet, amikor regisztrálnak a kereskedők oldalain, de
beállíthatnak automatikus továbbítást is, vagy akár manuálisan,
egyenként küldhetik el rá a kiválasztott leveleket. Bár az új
szolgáltatás is jellemzően egy szerep alapú motorra épül, a
DoNotPay itt már élesben is alkalmaz bizonyos gépi tanuló
technológiákat.
Ez utóbbi akkor érdekes, amikor
a rendszer mondjuk a tranzakciós levelekben szereplő felhasználói szerződések apró betűs részeit ellenőrzi, hogy felhívja a figyelmet a nem kívánatos záradékokra, de a gépi intelligencia felel az üzenetek kategóriákba sorolásáért is. Ez utóbbi modell a cégnél öt év alatt összegyűlt adatokból táplálkozik, és ez az osztályozás segít abban is, hogy a DoNotPay azonosítsa, adott esetben milyen módon spórolhat időt vagy pénzt az ügyfeleinek.
A szolgáltatás egyre több érdekes vagy értelmes funkcióval
bővül. Ilyen például, hogy a szpemnek jelölt leveleknél
automatikusan elindítja a leiratkozási folyamatot, és ha erre az
emailben nincs semmilyen egyértelmű lehetőség, akkor a megfelelő
jogszabályi hivatkozással felszólítást küld az üzenet
feladójának. Emellett ráadásul azt is ellenőrzi, hogy folyik-e
már valamilyen csoportos peres eljárás a feladó ellen, és ha
igen, akkor felajánlja a felhasználónak a pertársasághoz való
csatlakozást.
A DoNotPay Email egy másik fontos funkciója, hogy
a számlákat vagy banki tranzakciós díjakat tartalmazó levelekben azonosítja az alku, a visszatérítés vagy akár az adóalap-csökkentés lehetőségeit, és erről tájékoztatja is az ügyfeleit, akik egyetlen kattintással továbbíthatják ilyen irányú igényléseiket. De a megtakarításokat a rendszer nem csak ilyen direkt módokon biztosítja, hiszen mások mellett automatikusan intézheti a repülőutakon az elsőbbségi utasfelvételeket is.
A szolgáltatás jelenleg havi 3 dolláros előfizetési díj fejében vehető igénybe, mivel a DoNotPay az ügyfeleinek biztosított értéken, nem pedig az ingyenes szolgáltatás hirdetőknek való kiárusításán keresztül próbál pénzt keresni. A cég vezetője szerint üzleti modelljüket igyekeznek a felhasználók aktuális igényeire építeni, szem előtt tartva a régi szabályt, amely szerint ha valamilyen termékért egyáltalán nem kell fizetni, akkor valószínűleg te magad vagy a termék.