Dr. Kustos Petra

Az egészségügyi adatok az adatvédelmi törvények szerint olyan speciális személyes adatok, amelyek - tekintettel azok érzékeny természetére - fokozott védelmet élveznek. Az adatkezelési nyilvántartásban ezért részletesen fel kell tüntetni azt, hogy milyen adatokat (pl. testhőmérséklet, teszt eredmény) hol és milyen formában kezelünk, és azokhoz ki férhet hozzá – figyelmeztetett a Deloitte.

Mindegy, hogy „egyszerű” vagy érzékeny személyes adatokról van szó, a jogalap azonosítása elkerülhetetlen. A GDPR 9. cikk 2. bek. h) pontja felülírja az egészségügyi adatok kezelésének tilalmát, amennyiben az adatkezelés megelőző egészségügyi vagy munkahelyi egészségügyi célokból, a munkavállaló munkavégzési képességének felmérése vagy orvosi diagnózis felállítása érdekében szükséges.

Ha a munkáltató igazolni tudja, hogy a kialakult helyzet kezelése jogszerű, tisztességes, szükségszerű és a körülményekkel arányos, akkor nem valószínű, hogy a bevezetett intézkedések adatvédelmi akadályba ütköznek. A belső adatvédelmi szabályozás kialakítása azonban sosem lehet egy és ugyanazon séma szerinti: az adatvédelmi jogszabályi és gyakorlati kereteken belül mindig a munkáltatónak kell felmérnie azt, hogy a speciális egészségügyi és biztonsági követelményekre és ágazati szabályozásokra tekintettel is az adott intézkedés az adott körülményekhez képest megfelel-e ennek a követelményrendszernek.

„Ha egy munkáltató úgy dönt, hogy megelőző intézkedésként tesztelnie vagy ellenőriznie kell a munkavállalók tüneteit, mert adott esetben azt pl. az adott munkakör a fokozottabb interakciók miatt megkívánja, akkor alaposan győződjön meg arról, hogy az információkhoz jogszerűen jut hozzá” – hívta fel a figyelmet dr. Kustos Petra, a Deloitte Legal ügyvédje és adatvédelmi csoportjának vezetője.

A GDPR 6. cikkének rendelkezéseit sem lehet figyelmen kívül hagyni. Abból kiindulva ugyanis, ha a szóban forgó adatkezelés az adatkezelő vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítéséhez szükséges, az adatkezelőnek érdekmérlegelési teszt formájában azt is meg kell vizsgálnia, hogy az adatkezelés összeegyeztethető-e azzal a céllal, amelyből a személyes adatokat eredetileg gyűjtötték. Ez pedig maga után vonja a kérdést: hogyan kezeljük jogszerűen a COVID tesztek eredményeit?

A teszt eredménye a munkavállaló személyes adata, akár negatív, akár pozitív. Az adattakarékosság elvével ellentétes, ha a munkáltató a teljes teszteredményt tárolja, benne a munkavállaló összes személyes adatával, az azonosításhoz szükséges adatokon felül a teljes anamnézissel együtt. Az elv szerint a tárolt személyes adatoknak az adatkezelés célja szempontjából a szükségesre kell korlátozódniuk. A munkáltató már azzal eléri a munkahelyi egészség és az ehhez szükséges intézkedések biztosítását, ha kizárólag arról a tényről szerez tudomást, hogy a munkavállaló által rendelkezésére bocsátott teszteredmény negatív vagy pozitív, és erről meggyőződik, esetleg rögzíti, de nem tárolja a teljes teszteredményt. Végső soron a munkáltató csak azt ismerheti meg, hogy az érintett alkalmas-e munkavégzésre vagy sem.

„Ha valamilyen oknál fogva a tárolás mégis elengedhetetlen, pl. mert az adott munkakör intenzívebb tesztelést igényel, a munkavállaló egészségi állapotának nyomonkövetése és annak szenzitív munkahelyi hatásai miatt, különös tekintettel a többi munkavállaló vagy ügyfél egészségére is, a munkavállalókat teljeskörűen tájékoztatni kell a tárolás körülményeiről, annak időtartamáról és az adatokkal kapcsolatos, pl. a hozzáférési jogukról is” – mondta dr. Kustos Petra.

Amennyiben egy szervezet tesztel és egészségügyi információkat dolgoz fel, akkor adatvédelmi hatásvizsgálatot (DPIA) kell lefolytatnia az új kockázati területekre összpontosítva. A kamerás megfigyelés a munkavállalói magatartás ellenőrzésére és annak igazolására, hogy a munkavállalók betartják az előírt távolságot nem biztos, hogy szükségszerű. Ennél kevésbé drasztikus megoldás, ha a munkáltató a kezdetektől fogva világosan és közérthetően kommunikálja a tervezett intézkedéseket és azok adatvédelmi vonatkozásait. Ezzel hatékonyan lehet növelni az alkalmazottak adatvédelmi tudatosságát.

A munkáltatónak kötelessége biztosítani minden alkalmazottjának egészségét és biztonságát, ezért nyilvánvalóan közölnie kell, ha valaki teszteredménye pozitív lett. A közlés azonban csak és kizárólag megszabott keretek között működhet, lehetőség szerint kerülni kell az érintett megnevezését, és nem kell kiadni több információt a szükségesnél.