Az NMHH tavalyi kutatása szerint a 15 évesnél idősebb magyar internetezők 53 százaléka - saját bevallása szerint - találkozott már álhírekkel, leggyakrabban a közösségi médiában. Az álhírek ellen a leghatásosabb ellenszert a hírfogyasztók óvatossága és hírellenőrző képességei jelentik, ezt segíti a kampány is - tájékoztatta a hatóság kommunikációs igazgatósága az MTI-t..
Az elsősorban közösségi felületeken zajló kampány rövid, 15
másodperces videókban sietősen olvasott, félreértett hírek
példáival érzékelteti, miért érdemes lassítani, és feltenni
néhány önellenőrző kérdést a hírek megosztása előtt. A
www.nmhh.hu/alhirek oldalon található infografika pedig azokat a
pontokat magyarázza el, amelyeket hasznos ellenőrizni egy hír
olvasásakor, de megosztása előtt mindenképp. Ilyenek például:
az oldal neve, a poszt szövege, a kép forrása, a szerző vagy maga
a hatásvadász cím is.
Az aloldal az álhírkérdés alapvető tudnivalóiról három
további infografikát és például az áldokumentumfilmekről vagy
az úgynevezett clickbait-jelenségről cikkeket is ajánl, amelyeket
a hatóság Bűvösvölgy nevű médiaértés-oktató központjainak
munkatársai készítettek.
A megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy
szankcionálására nem terjed ki az NMHH hatásköre. A hatóság
internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálatához, az
Internet Hotline-hoz érkező, rémhírterjesztés gyanúját keltő
álhírekről szóló bejelentéseket a szolgálat a rendőrséghez
továbbítja - olvasható a közleményben.
Az álhírek felismeréséhez nyújt segítséget az NMHH Az álhírek felismeréséhez nyújt segítséget, elsősorban az idősebb generációknak, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szeptember 3-án elindult kampánya - tájékoztatta a hatóság kommunikációs ig