Az Országos Bírósági Hivatal a szükséges informatikai fejlesztéseket elvégezte, ezáltal az új vallási közösségek, mind a vallási tevékenységet végző szervezetek átalakulásának bírósági nyilvántartásba vétele biztosított – közölték a bíróságok központi honlapján.

Újonnan alakuló vallási szervezet nyilvántartásba vétel iránti kérelmét 60 napon belül kell majd elbírálnia a bíróságnak. A kérelmet formanyomtatványon lehet benyújtani, amelyet a https://birosag.hu/eljarasok-n... oldalon lehet letölteni.

Azon vallási szervezetek ügyiratait, amelyek nyilvántartásba vételi eljárása az Országgyűlés előtt folyamatban van, átadják a bíróságnak a hatályba lépést követő 15 napon belül. Azon vallási tevékenységet végző egyesületek adatait, melyek jelenleg bírósági nyilvántartásban vannak, a bíróság 30 napon belül hivatalból átvezeti a vallási egyesületek nyilvántartásába. A vallási egyesületeket a vallási tevékenységet végző szervezetek általános jogutódjaként veszik nyilvántartásba.

Újabb perek várhatóak - véli a TASZ

Hatályba lépett az egyháztörvény átfogó módosítása, aminek elvileg az eddigi jogsértő szabályozást kellene helyrehoznia. Azonban az új törvény egy olyan egyházszabályozást vezet be, ami továbbra is súlyosan csorbítja a vallásszabadságot, az egyházak egyenlőségét és az állam semlegességét – vélekedett a Társaság a Szabadságjogokért.

Közleményében a jogvédő szervezet emlékeztetett: égető szükség volt a 2012 óta hatályos egyháztörvény módosítására. Az Alkotmánybíróság többször is alaptörvény-ellenesnek ítélte, határidőket szabott a törvény módosítására, de a kormányzat a kifogásolt szabályokat vagy beleírta inkább az Alaptörvénybe, vagy egyszerűen elszabotálta a jogalkotási kötelezettségét. Az Emberi Jogok Európai Bíróságának ítéletei nyomán a százmilliós nagyságrendű kártérítést is állniuk kellett az adófizetőknek, a kormánypártok mégsem változtattak a jogsértő törvényen. Végül az átfogó módosítást a botrányos 2018. december 12-i ülésén fogadta el az Országgyűlés. Mint írták: hiába figyelmeztették már a törvényjavaslat benyújtása után a képviselőket, hogy azt nem szabad megszavazniuk, ma mégis hatályba lép az egyháztörvény módosítása. Részletesen elemezték az újraszabott egyháztörvényt: nem számolja fel a 2012 óta tartó jogfosztást és privilegizálást, és nem előzi meg a további jogsérelmeket.

A törvény megszaporítja a kivételezett egyházi státuszok körét: a vallási egyesület mellett a nyilvántartásba vett egyház, a bejegyzett egyház és a bevett egyház státuszát vezeti be, és továbbra is számtalan előjogot és mentességet biztosít a magasabb rendű egyházaknak.

A törvény csak részben tesz eleget annak a jogállami elvárásnak, hogy az egyházzá válásról független bíróság döntsön. A legmagasabb rangú bevett egyházi státuszról továbbra is a parlamenti többség fogja kimondani a végső szót, és tovább erősödik közjogi, politikai státuszuk, ami ellentmond az állam és az egyház elválasztásáról szóló követelménynek.

Vallásnak és vallási tevékenységnek továbbra sem azt tekinti a törvény, amit a hívők annak tartanak, azaz tartalmi értékelés alapján megtagadhatja egy vallástól az egyházi jogállást. A hitélet támogatását is szolgáló politikai megállapodások legalizálásával a mindenkori kormány továbbra is önkényesen válogathatja meg, mely vallásokat támogatja, és melyeket nem.

A törvény ugyan végre minden egyházat feljogosít a személyi jövedelemadó egyházi 1%-nak gyűjtésére, de az adótörvényeket nem módosította a jogalkotó, így például mindeddig nem kaptak technikai számot az adóhatóságtól a jogfosztott egyházak.

A jogállásuktól még 2012-ben megfosztott egyházak helyzetét sem oldja meg a törvény, mert csak úgy kaphatnák meg azt a státuszt, ami a tényleges működési idejük alapján megilletné őket, ha lemondanak arról, hogy közcélú tevékenységükre bármilyen támogatást igénybe vegyenek. Így továbbra is a csak a legalacsonyabb, egyesületi státusz elérhető a számukra.

Az országnak olyan egyháztörvényre van szüksége, ami az állam semlegességét, az állam és az egyház elválasztását, valamint az egyházak jogegyenlőségét tartja tiszteletben, és gátat szab annak, hogy a mindenkori kormányzat egyes egyházakat a saját kegyenceivé tegyen, más egyházakat pedig ellehetetlenítsen. Olyan törvényre, mely szerint a vallási közösségek azonos egyházi jogállást élveznek, és az állam bármelyikükkel azonos feltételek mellett köthet közcélú - nem hitéleti célú – megállapodást - hangsúlyozták.

Kiemelték:

egyháztörvényünk a módosítás után is alkotmányellenes marad, csak új köntösbe öltözteti a jogsértő, diszkriminatív szabályozást, így borítékolhatók a további perek, a marasztaló ítéletek, és az újabb kártérítési kötelezettségek. Megrendítő, hogy éppen egy konzervatívnak mondott kormányzat szolgáltatja ki a vallást és az egyházakat a poltikai önkénynek.

A TASZ részletes elemzése az egyháztörvény módosításáról ide kattintva érhető el.

Az ELTE összeállítása: MAGYARORSZÁGI FELEKEZETEK : egyházak, vallásfelekezetek, vallási közösségek