A kartell és erőfölényes ügyekben
már évekkel ezelőtt bevezetett engedékenységi program és
egyezségi eljárás kedvezményein kívül nagymértékű
bírságcsökkentésre számíthatnak azok a vállalkozások, amelyek
jogsértésük negatív hatásait részben vagy egészben orvosolják,
különös tekintettel a fogyasztók kártalanítására. Ilyen
helyzetekben a fogyasztók teljes körű kártalanítására
fordított összeg levonható a bírság összegéből, a részleges
kompenzáció pedig a bírság mérséklését eredményezheti -
írták. Példaként említették, hogy legutóbb a Vodafone -
egyebek mellett - a fogyasztóknak felajánlott jóvátétel
biztosításával több mint felével, 200 millió forintra tudta
csökkenteni a rá kiszabott bírság összegét.
Felhívták a figyelmet arra - írja az MTI, hogy a GVH hatáskörébe tartozó fogyasztóvédelmi szabályok megsértésekor a vállalkozások akár az előző évi nettó árbevételük 10 százalékáig terjedő bírságot is kaphatnak.
A versenyhivatal bírságcsökkentéssel ösztönzi a vállalati megfelelési programok bevezetését is. Fogyasztóvédelmi ügyekben akár a bírság korlátlan enyhítésével járhat, ha egy vállalkozás jogi véleményt kér reklámkampánya elindítása előtt. Kartell és erőfölényes ügyekben 7-10 százalékos bírságcsökkentést ad a GVH attól függően, hogy a megfelelési program működése nyomán egy vállalat megszünteti-e részvételét a jogsértésben, illetve szolgáltat-e bizonyítékot a GVH-nak egy esetleges későbbi eljárásban.
A GVH ügytípustól függően 5-20 százalékos bírságcsökkentéssel ösztönzi a megfelelési programok vállalását is az eljárásokban. A hivatal a jogsértés beismerését, a bizonyítékok szolgáltatását is bírságcsökkentéssel honorálja, ennek mértéke fogyasztóvédelmi típusú ügyekben 20-30 százalék is lehet - olvasható a közleményben.