E jelenség indokolta a Fővárosi
Törvényszék (FT) október 18-i sajtótájékoztatóját, amelyen a
közlekedési bűncselekmények bírói gyakorlatáról beszélt
dr.
Póta Péter,
a törvényszék sajtószóvivője (képünkön) és dr. Balassa
Zita
, címzetes törvényszéki bíró, közlekedési szakjogász (képünkön).
A közlekedési bűncselekmények
elkövetői nem a szó általános értelmében vett bűnözők,
hanem a mindennapi élethelyzetekre reagáló, a közlekedésben
naponta részt vevő emberek, akik az adott helyzetben nem biztos,
hogy a legjobb döntést hozták meg és viselniük kell ennek
következményeit. „Ez az egyik oka annak, hogy a közlekedési
bűncselekmények elkövetőivel szemben enyhébb a büntetés
kiszabás” - zárta beszédét a Fővárosi Törvényszék
szóvivője.
A jelentésben részletesen esik szó a
közlekedési bűncselekmények elkövetőjének tipusairól a
közlekedési bűncselekmények változatos elkövetési
helyszíneiről.
A bíróság gyakorlatában a közlekedési bűncselekmények jelentős részét a közúti baleset gondatlan okozásának vétsége, valamint a járművezetés ittas állapotban vétsége miatt indult eljárások adják, de e bűncselekménytípusok közé tartozik még a közlekedés biztonsága elleni bűntett, a közúti veszélyeztetés, a vasúti, légi vagy vízi közlekedés veszélyeztetése, vagy a cserbenhagyás is.
Dr. Póta Péter kitért arra, hogy a segítségnyújtás
elmulasztása nem közlekedési, hanem személy elleni bűncselekmény:
ebben az esetben azt büntetik meg, aki nem nyújt segítséget olyan
személynek, aki nem feltétlenül közlekedési cselekmény sérültje
Szó volt a továbbiakban a közlekedési
bűncselekmények egyik sajátos következményéről, a közvetítői
eljárás lefolytatásának lehetőségéről, valamint arról is,
hogy a bűnösség megállapítását és a büntetés kiszabását
alapvetően befolyásolhatja a sértett közreható magatartása is.
Dr. Póta Péter fontosnak tartotta
megemlíteni, hogy ha a sértett aktív vagy passzív szabályszegő
magatartása okozza a balesetet, széles körű vizsgálatot igényel
annak a felderítése, hogy a baleset elhárítható lett volna-e a
gépkocsi vezetője részéről.
A közlekedési bűnügyek tárgyalása
során fontos a büntetlen előélet, a hosszabb ideig tanúsított
kifogástalan közlekedési magatartás, a sértetti megbocsátás,
illetve az esetleges vis mayor enyhítő körülmények
figyelembevétele.
Az elmúlt évek tendenciája, hogy
fokozatosan emelkedik a járművezetéstől eltiltottak száma -
mondotta dr. Póta Péter.
Az FT sajtóközleménye teljes
terjedelmében
ide kattintva olvasható.
A világ 10 legnagyobb tömeges autóbalasete itt tekinthető meg: