Tavaly novemberben és
idén év elején fogadta el az Országgyűlés 2018. január 1-jén
hatályba lépő új polgári perrendtartásra (Pp.) és
közigazgatási perrendtartásra (Kp.) vonatkozó
törvényjavaslatokat. Az új peres szabályok alapjaiban
változtatják meg a közigazgatási jogvitákhoz, adóellenőrzésekhez
és adóperekhez kapcsolódó évtizedes megszokásokat.
A jelenleg érvényben
lévő Pp. az 1950-es évek óta határozza meg a polgári, illetve
egy fejezeten keresztül a közigazgatási perek rendszerét, nem
csak az elavultság indokolta viszont a rendszer megújítását:
éves szinten több mint 250 ezer peres és egymillió nem peres
eljárást indítottak az elmúlt időszakban, ami jelentős terhet
rótt a bíróságokra.
Perdöntő
bizonyítékok bíróság előtt már alig kerülhetnek elő
Az EY Magyarország szakértői felhívták a figyelmet arra, hogy az elfogadott törvény teljesen új alapokra helyezi a közigazgatási peres eljárásokat. Az új Kp rendszerében ugyanis a közigazgatási eljárás (pl. egy adóellenőrzés) már nem fog olyan élesen elkülönülni a peres szakasztól, mint az ma megszokott. A jogalkotó indokolásban részletezett célja ugyanis, hogy a bizonyítást a peres szakról visszahelyezze a közigazgatási szakba, a peres bizonyítás lehetőségeinek szűkítése révén. Ennek egyik legfontosabb folyománya, hogy a közigazgatási eljárás idején fennálló, de akkor nem értékelt tényre, körülményre a felperes a perben csak akkor hivatkozhat, ha azt az adóhatóság hivatkozása ellenére nem vette figyelembe, vagy önhibáján kívül nem hivatkozott rá. Így nem lesz lehetőség arra, hogy akár perdöntő jelentőségű bizonyítékokat mutassanak be a peres eljárás során, amennyiben arra a vállalat a megelőző közigazgatási eljárásban nem hivatkozott, pedig hivatkozhatott volna.
„A mostani szabályok alapján például elegendő, ha egy adóperes ügyvéd a keresetlevél készítésénél kiszúrja, hogy az adóellenőrzésre vonatkozó megbízólevél szabálytalanul lett kiállítva vagy az adóhatóság ellenőrzési határideje – akár évekkel korábban – lejárt. Jelenleg egy-egy ilyen hiba a közeli elévülés esetén biztos pernyertességet jelent – a jövőben azonban már késő lesz, ha az ilyen hibákat csak a keresetlevél készítésénél veszik észre az adózók.” – állította szembe a régi és az új rendszer működését dr. Séra Gergely (képünkön), a Vámosi-Nagy Ernst&Young Ügyvédi Iroda menedzsere.
Fontosabbá válik
az adóellenőrzés során kirendelt szakértő véleménye
Mindemellett a
szakértői bizonyítás rendje is megváltozik 2018. január
elsejétől. A jelenleg fennálló környezetben a közigazgatási
eljárásban beszerzett szakvélemény perben vitatható, perben
beszerzett szakvéleménnyel. Ennek köszönhetően az elmúlt évek
során egyre erősebbé vált a magánszakvélemény szerepe. Az új
közigazgatási perrendtartás alapján ez gyökeresen megváltozik.
Eszerint ugyanis a közigazgatási eljárásban kirendelt szakértő
szakvéleménye a bíróság által kirendelt szakértő
szakvéleményének minősül. A közigazgatási eljárásban
beszerzett szakvélemény lecserélésére így tehát nem lesz
lehetőség – mindössze megkérdőjelezni tudják majd azt.
„A vállalkozások
életében az adópereket érintő módosítások hozhatják a
legtöbb változást. A fent említett, és más hasonlóan fontos
eljárási-változások miatt a perekben sokkal nagyobb hangsúlyt
kap majd az adóviták első, közigazgatási szakasza, később
ugyanis már nem nyújthatnak be bizonyítékként szolgáló
dokumentumokat. Fontos lesz tehát, hogy a közigazgatási per előtti
szakaszokban a perben álló vállalkozások külső szakértőket
vonjanak be, akik segítséget nyújthatnak nekik a perek későbbi
megnyerésében. Ezzel várhatóan jelentősen megnő majd az
eljárásjogi szaktudás értéke.” – mondta el
dr. Bajusz Dániel, a
Vámosi-Nagy Ernst&Young Ügyvédi Iroda szenior menedzsere.
„Az új szabály
véget fog vetni annak a megszokásnak, hogy az adóhatósági
eljárásban inkább a szakmai érvelések kerülnek előtérbe, az
eljárási kérdéseket pedig a bíróságra hagyjuk. Ezzel nő az
eljárásjogi stratégia fontossága és felértékelődik az éles
szemű, eljárási hibákat azonosítani képes szakemberek szerepe”
– tették hozzá