Az Ab januárban a jogszabály
közigazgatási felsőbíróságra vonatkozó rendelkezéseit
kifogásolta, miután az államfő az alaptörvény-ellenesség és a
közjogi érvénytelenség megállapítását kérte a testülettől.
Az Alkotmánybíróság Áder János érvelését elfogadva kimondta,
hogy a vitatott rendelkezések sértik a jogbiztonságot, a
jogállamiság követelményét, ugyanis azokat nem egyszerű, hanem
minősített, kétharmados többséggel kellett volna elfogadnia az
Országgyűlésnek.
A köztársasági elnök a többi közt azt kifogásolta, hogy a törvény formailag ugyan nem módosította volna a bíróságok szervezetéről szóló sarkalatos törvénynek a bíróságokat felsoroló részét, tartalmilag azonban kiegészíti azt egy új bírósággal.
A törvény ezért úgy módosult, hogy abból kikerült a "felsőbíróságként eljáró bíróság" köznév, helyette hatáskörtől függően törvényszék vagy konkrétan Fővárosi Törvényszék szerepel.
A szabályozás emellett a jövőben a közigazgatási és munkaügyi bíróság hatáskörébe tartozó ügyek között nem szerepelteti a választási bizottság közigazgatási tevékenységével kapcsolatos pereket, a választási jogvitákra vonatkozó valamennyi rendelkezést elhagyja a törvényből.
A jogszabály - amelyet elsőként tavaly december elején fogadott el a Ház - bevezeti a differenciált hatáskör telepítését. A kisebb nehézségű ügyek meghatározott csoportjainál egyesbíró dönt a perben, bonyolultabb kérdésekben azonban három bíróból álló tanács jár el.